Nowe obudowy silnika motocykla "JUNAK"

           Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego Nr 1 w Łodzi dążąc do ciągłego podnoszenia jakości produkowanego sprzętu, oraz do utechnologicznienia konstrukcji, a tym samym do obniżenia kosztów wytwarzania, wprowadziły w produkowanych silnikach S03 począwszy od silnika nr 029550 nowe bezzamkowe obudowy (lewą i prawą łącznie) oznaczone w wykazie części zamiennych symbolem S03.30.00.1

          Wraz ze zmianą obudów zmieniły się następujące części : (podane poniżej symbole są oznaczeniami nowych części, wprowadzonych wraz z obudowami bezzamkowymi).

S03.22.19.1 - Oś koła pośredniego napędu prądnicy,
S03.25.04x.1 - Siatka pompki kompletna,
S03.30.12.1 - Pokrywka pompki olejowej,
S03.30.04x.2 - Pokrywa lewa,
S03.30.36.1 - Uszczelka pod pokrywkę pompki,
S03.30.46.1 - Tulejka ustalająca
 
oraz dodatkowo wprowadzone zostały:
 
S03.30.129 - Tulejka ustalająca obudowy,
S03.30.137 - Śruba ustalająca obudowy.

          Wymienione części sa nie zamienne ze swymi odpowiednikami umieszczonymi w dotychczasowym wykazie części zamiennych.

          Dotychczas stosowaną pokrywę lewą S03.30.04x.1 można zastosować do nowych obudów bezzamkowych ale ww żadnym wypadku nie można zastosować nowej pokrywy S03.30.04x.2 do dotychczas stosowanych obudów, ponieważ nie byłoby wówczas odpowietrzania silnika. Z tego samego względu nie można zamieniać ośki koła pośredniego napędu prądnicy wg. rys. S03.22.19.1.

          Nowe obudowy łatwo odróżnić od dotychczasowych po charakterystycznych zewnętrznych szczegółach.

Nowe obudowy posiadają odlaną część osłony łańcucha napędowego (przy kole łańcuchowym wyjściowym). Nadlew ten służy zarazem do mocowania blaszanej osłony łańcucha. Drugim szczegółem charakterystycznym jest widoczna w przedniej części silnika (w wieszaku do mocowania silnika) w prawej obudowie tulejka S03.30.129.

Sprawdzenie tego drugiego szczegółu jest konieczne dla stwierdzenia, czy silnik ma nowe obudowy, ponieważ pewna niewielka zresztą ilość obudów bezzamkowych została wykonana bez odlanej części osłony łańcucha.

          Na rys. 1 pokazana jest schematycznie obudowa S03.00.1 z widokiem na obudowę prawą oraz szereg miejscowych przekrojów charakterystycznych dla tych obudów. Na fragmencie przekroju obudowy pokazana jest rurka odpowietrznika Y.

WAŻNIEJSZE ZMIANY W OBUDOWACH
  1. Obudowy dotychczas stosowane (lewa i prawa) ustalone były względem siebie na zamku przy komorze korbowej, oraz na jednej tulejce ustalającej S03.30.46 przy śrubie tylnej mocującej silnik w ramie.
    Obudowy nowe tzw. bezzamkowe ustalone są względem siebie na dwóch tulejkach ustalających S03.30.46.1 i S03.30.129, oraz jedną śrubę dwustronną S03.30.137 skręcającą obudowy.

  2. Nowe obudowy (w odlewie obudowy prawej) mają wykonany specjalny nadlew dla połączenia blaszanych osłon łańcucha i stworzenia zamkniętej przestrzeni , w której pracuje łańcuch napędowy. W tych warunkach łańcuch jest osłonięty i niejest narażony na zanieczyszczenia, a tym samym wzrasta jego trwałość.

  3. W nowych obudowach zmieniono odpowietrzanie silnika. W starych obudowach z zamkiem odpowietrzanie przestrzeni korbowej sterowane było kołem pośrednim napędu prądnicy S03.22.17, poprzez wierconą oś koła pośredniego S03.22.19 oraz zalaną rurkę w pokrywie lewej S03.30.04x.1.
    W obudowach bezzamkowych odpowietrzanie sterowane jest również kołem pośrednim napędu prądnicy, wyprowadzone jest natomiast poprzez wierconą oś koła S03.22.19.1, otwór w obudowie lewej oraz rurkę zalaną w obudowie prawej i mającą wylot do komory łańcucha napędowego.
    Przy tym rozwiązaniu odpowietrzania rozpylony olej wydmuchiwany z rurki odpowietrznika służy do smarowania łańcucha.

  4. W nowych obudowach wprowadzone zostało również dodatkowe mocowanie prądnicy. Obecnie prądnica oprócz mocowania opaską S03.50.14x dociskana jest również osiowo śruba S03.50.23. Śruba ta zabezpieczona jest przed odkręceniem w czasie jazdy taśmą S03.50.24.

    Dodatkowe mocowanie prądnicy zabezpiecza ją przed odsuwaniem osiowym i przeciekami oleju z obudowy lewej. Polepsza to warunki pracy prądnicy.

  5. W nowych obudowach zmieniono komorę pompki olejowej. W związku z tym zmienona została również pokrywka pompki i ramka siatki filtrującej. Nowa pokrywka jest bardziej sztywna i z tego względu zapewnia lepszą szczelność mimo mocowania mniejszą ilością wrętów.

  6. Pokrywka lewa S03.30.04.x.2 nie ma zalanej rurki służącej do odpowietrzania silnika i z tego względu nie można jej zastosować do obudów zamkowych.

ROZBIERANIE NOWYCH OBUDÓW

          Obudowy bezzamkowe ustalone są na dwóch tulejkach oraz jednej śrubie dwustronnej. Ponieważ tulejki w obudowach są ciasno pasowane, to rozebranie nowych obudów bez żadnych przyrządów stwarza pewne trudności.
Z tego względu radzimy do rozbierania obudów używać prostych pomocy pokazanych na rys. II i III. Pomoce te mogą być wykonane w każdym warsztacie mechanicznym.

Rys. IIRys III

Przystępując do rozbierania obudów odkręcamy nakrętki wszystkich śrub skręcających obudowy, wyjmujemy te śruby i wybijamy śrubę ustalającą S03.30.137. Następnie odkręcamy pokrywkę skrzyni przekładniowej S03.30.11x.1 i wymontowujemy skrzynkę przekładniową.
Po tych wstępnych czynnościach śrubę 1 wkręcamy w tulejkę S03.30.129 do oporu, a za pomocą wystających śrub dwustronnych służących normalnie do mocowania pokrywki skrzynki przekładniowej przykręcamy płytkę ściąganą a pokazaną na rys. 3. Wkręcamy śrubę 4 w płytkę ściągacza do oparcia się jej o dno komory skrzynki przekładniowej. W dalszym ciągu wkręcamy śruby 1 i 4 jenocześnie powodując wysuwanie się obudów z tulejek ustalających. Nierównomierne wkręcanie śrub 1 i 4 spowoduje przekoszenie i zakleszczenie obudów na tulejkach.

Przy prawidłowym posługiwaniu się w/w pomocami rozebranie obudów nie powinno sprawiać większych trudności. Prawidłowe rozebranie obudów zapewnia szczelność silnika po ponownym ich zmontowaniu. Przy demontażu obudów w żadnym przypadku nie można wkładać żadnych narzędzi między powierzchnie styków obudów, ponieważ prowadzi to do uszkodzenia tych powierzchni.

ZALETY NOWYCH OBUDÓW BEZZAMKOWYCH

          Nowe bezzamkowe obudowy silnika S03 posiadają szereg zalet w stosunku do dotychczas stosowanych obudów. Wprowadzenie do produkcji nowych obudów pozwoliło na:

  1. wprowadzenie lepszego całkowitego osłonięcia łańcucha napędowego,
  2. wprowadzenie nowego lepszego odpowietrzania przestrzeni korbowej,
  3. wprowadzenie nowej o większej sztywności pokrywki pompy olejowej,
  4. obniżenie pracochłonności i obniżenie kosztów wytwarzania.

           Sądzimy, że wprowadzone wyżej omówione zmiany do silników S03 stosowanych w coraz to bardziej popularnych motocyklach "Junak" zostaną z zadowoleniem przyjęte przez wszystkich użytkowników.




Poprzednia strona Następna strona