Opis zmian wprowadzonych do instalacji elektrycznej motocykla "JUNAK" M10

           W instalacji elektrycznej motocykla "Junaka" dokonano kilku zmian celem modernizacji, poprawienia jakości i usprawnienia eksploatacji, konserwacji i napraw.

Sygnał dźwiękowy usunięto z obudowy reflektora gdzie stwarzał trudności montażowe, ponadto miał pewien wpływ na żywotność żarówek i wskazania szybkościomierza, a dźwięk był tłumiony obudową. Sygnał umieszczono na wsporniku pod główką ramy podobnie jak w poprzednich modelach "Junaka" M07.

Wprowadzono również zmodernizowaną lampę tylną o estetycznym wyglądzie zewnętrznym z powierzchnią odblaskową.
Wyłącznik światła "stop" zamocowano na dodatkowym wsporniku i połączono z dźwignią hamulcową cięgłem drutowym, co umożliwia obecnie regulację włączania światła "stop" przez doginanie cięga.

Gniazdo bezpiecznikowe zastosowano bakelitowe, zmodernizowane, znacznie tańsze w produkcji i prostsze w montażu oraz wygodne przy wymianie bezpiecznika - obecnie typu rurkowego Btr 20/5-10A. Nowe gniazdo bezpiecznikowe znajduje się na dawnym miejscu w skrzynce narzędziowej. Również w skrzynce narzędziowej obok bezpiecznika umieszczono gniazdo wtykowe. Jest ono przeznaczone do podłączenia przenośnej lampy oświetlenia awaryjnego, a w przypadku doczepienia do motocykla wózka bocznego umożliwia szybkie podłączenie oświetlenia wózka.
Gniazdo wtykowe czynne jest tylko przy włączonych światłach motocykla, dlatego chcąc korzystać z lampki przenośnej należy włączyć światła postojowe (co jest zresztą zgodne z przepisami). Lampka przenośna winna być zaopatrzona w żarówkę o mocy najwyżej 15W (z uwagi na obciążenie akumulatora), a wtyczka winna być typu Wb-12 o rozstawie bolców 15 mm. Przy zakładaniu wózka bocznego należy zwrócić uwagę na prawidłowość włączenia wtyczki; w razie nie działania oświetlenia wózka należy wtyczkę włączyć odwrotnie. Wycięcie w krawędziach skrzynki narzędziowej i jej pokrywy służy do wyprowadzenia przewodu.

Instalacja elektryczna

W związku z powyższym w "katalogu części zamiennych motocykla "Junak" M10-350cm3 należy dokonać następujących zmian aktualnych od 1. I. 1962 r.:

1) - opis techniczny motocykla "Junak" M10-350 cm3, str. 10,

	4. Instalacja elektryczna: załączyć nowy opis (zał. nr 1) - dotychczasowy wykreślić.

2) - Wykaz numerów części zamiennych:

	str. 15	Wykreślić:	M07.95.10
		Dopisać:    	M07.95.07
				M07.95.08
	str. 16	Wykreślić:	M10.95.02x
				M10.95.03x
				M10.95.19
		M10.95.22 poprawić na M10.95.22x
		M10.95.24 poprawić na M10.95.24x

		Dopisać:    	M10.95.15x
				M10.95.25x
				M10.95.26x
				M10.95.27x

	Str. 17	wykreślić:	M10.95.37
			       	M10.95.38
				M10.95.39
				M10.95.40
				M10.95.41
				M10.95.43
				M10.95.48
				M10.95.49

		Dopisać:    	M10.95.28x
				M10.95.29x
				M10.95.30x
				M10.95.31
				M10.95.56
				M10.95.57
				M10.95.68

3) Zespół M10.95.00 - Instalacja elektryczna podwozia str. 72.
    Załączyć nowy wykaz (zał. nr 2) - dotychczasowy wykreślić.

4) Rys. 34a
    Wykreślić detale znajdujące się pod odnośnikami: 23 do 33 włącznie oraz 45 i 55.
	Załączyć rysunek dodatkowych detali.

5) Rys. 34b
    Dotychczasowy rysunek anulować Załączyć nowy rysunek.

6) Rys. 36
    Dotychczasowy rysunek anulować. Załączyć nowy schemat.

7) Wykaz części normalnych.
	str.79	M5x10x10-PN/M-82118 M10.95. 2 cynk - wykreślić
		M5x12-PN/M-82118 M10.95. zwiększyć ilość do 4 szt.

	str.80	M8x20 PN/M-82118 poprawić na M8x18 PN/M-82118.

	str.81	dopisać:	M4x25-PN/M82217 M10.95.   2 kadm.

	str.83	dopisać:	M4-PN/M-82155 M10.95.     2 cynk.

	str.85	dopisać:	4,3G-PN/M-82008 M10.95.   2 cynk.

	str.88	Żarówki:	6-1, 5BA9s poprawić na BA9s 6V-1,5W.

	str.89	żarówki:	6-25/25 BA20d poprawić na BA20d 6V-35/35W.
				6-3s7 poprawić na S7 6V-3W.
				6-3s8 poprawić na S8 6V-5W.
		Bezpieczniki: A8NM-28916-57 poprawić na Btr 20-5/10A.

Z rysunku 34a należy wykreślić detale znajdujące się pod następującymi odnośnikami:
23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 45, 55.
Natomiast wyżej narysowane detale wprowadzić dodatkowo.



Zał. Nr 1

4. INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Iskrownik

typ ZS3 f-my VEB-Fahrzeugeelektric NRD z samoczynnym przyspieszeniem zapłonu od 0° do 14° zamocowany z przodu silnika na zewnątrz kadłuba.

Świeca zapłonowa

wartość cieplna 175 wg oznaczenia f-my Bosch z gwintem M14x1,25.

Prądnica

typ P9a o mocy 45 W i napięciu 6 V f- ZEM Świdnica umieszczona pod pokrywką w kadłubie silnika.

Regulator prądnicy

typ RG9a, napięcie 6 V prąd 7,5 A umieszczony pod zbiornikiem na głównej belce ramy.

Akumulator

6 V o pojemności 14 Ah.

Reflektor

umieszczony w obudowie przedniego widelca z żarówką dwuwłóknową 6V 35/35W i żarówką światła miejskiego 6V-1,5W, zaopatrzony w stacyjkę trójpołożeniową z wyłacznikiem zapłonu i kluczykiem, oraz kontrolką ładowania i biegu luzem z żarówkami 6V-1,5W.

Lampa tylna

umocowana na tylnym błotniku z żarówką rurkową 6V-3W oświetlającą tablicę rejestracyjną oraz z żarówką rurkową 6V-5W światła "stop".

Wyłącznik światła stop

umieszczony na wsporniku mocowanym pod filtrem powietrza, wodo- i pyłoszczelny regulowany cięłem drutowym przez doginanie.

Przełącznik świateł

umieszczony na kierownicy z lewej strony wraz z przyciskiem sygnału dźwiękowego.

Sygnał dźwiękowy

typ SDM-6 umieszczony na wsporniku pod główką ramy.

Szybkościomierz

umieszczony w obudowie reflektora z licznikiem kilometrów, oświetlony żarówką 6V-1,5W napędzany wałkiem giętkim z piasty tylnego koła.

Gniazdo bezpiecznikowe

typ Gbz-1 bakelitowe z wkładką topikową typ Btr 20/5-10A umieszczone w skrzynce narzędziowej.

Gniazdo wtykowe

typ Gn-2 bakelitowe, umieszczone w skrzynce narzędziowej. Służy ono do podłączenia lampki przenośnej awaryjnej z wtyczką typu Wb-12 i żarówką o maksym. mocy 15W. Gniazdo jest pod napięciem przy włączeniu stacyjki na światła miejskie lub szosowe i służy również dpo podłączenia instalacji wózka bocznego.




Poprzednia strona Następna strona