I. WSKAZÓWKI OGÓLNE

1. URZĄDZENIA DO PROWADZENIA MOTOCYKLA

Do otwierania przepustnicy mieszanki służy rekojeść 2 (rys.3), znajdująca się na kierownicy; pokręcenie jej w lewo otwiera przepustnicę, pokręcenie w prawo - zamyka. Dźwignia 3 służy do wyłączenia sprzęgła, dźwignia 6 do hamowania koła przedniego. Dźwignia 4 służy do regulacji przepustnicy powietrza, dźwignia 5 odprężnika (dekompresatora) służy do zmniejszania ciśnienia w cylindrze przy rozruchu.
Przełącznik główny świateł 10 służy zarazem do włączenia zapłonu. Wyjmowany z przełącznika kluczyk - wciśnięty do końca włącza zapłon a zarazem skrzydełko kluczyka zwrócone do tyłu ozn. światła zgaszone; w prawo światło miejskie, w lewo światło szosowe. Przełącznik 7 świateł szosowych na krótkie (mijania) lub długie, okrągły przycisk 8 sygnału dźwiękowego umieszczony jest na przełączniku 7. Pedał nożny 1 (rys.7) po prawej stronie, działa na hamulec tylnego koła. Dźwignia pozioma po lewej stronie służy do nożnej zmiany biegów; ruch dźwigni od pozycji poziomej na dół - pierwszy bieg (lub z czwartego - trzeci, z trzeciego - drugi, z drugiego -bieg jałowy, luz), ruch dźwigni do góry - drugi bieg (lub z drugiego trzeci, z trzeciego - czwarty). Bieg jałowy (luz) włącza się na połowie ruchu dźwigni między drugi a pierwszym biegiem. Dźwignia 11 (rys.5) to rozrusznik.
Kurek kranika paliwa posiada cztery położenia oznaczone literami na ściane kranika i tak ostrze skierowane na: Z - ozn. zamknięte, O - ozn. otwarte (bez rezerwy), R - ozn. rezerwa otwarta, RO - ozn. otwarte (z rezerwą) .

2. URUCHOMIENIE SILNIKA

Ważne! Przed uruchomieniem nowego motocykla należy sprawdzić i uzupełnić poziom oleju w silniku, skrzyni biegów i obudowie sprzęgła (patrz rozdz. II "Smarowanie") oraz naładować akumulator (patrz rozdz. II "Akumulator" i załącz. "Instrukcja obsługi akumulatora").
W celu uruchomienia silnika należy wykonać następujące czynności: ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu biegu jałowego, otworzyć kranik paliwa, przelać gaźnik przez naciśnięcie trzpienia 11 (rys.9) wystającego z gaźnika. Zamknąć przepustnicę powietrza przez przesunięcie dźwigienki 4 (rys.3) w prawo do oporu, przy czym otworzyc dopływ mieszanki przez obrócenie rekojeści o 1/5 zasięgu jej ruchu. Włączyć zapłon - kluczukiem do oporu. Następnie otworzyć za pomocą dźwigni 5 (rys.3) odprężnik i nacisnąć nogą dwa do trzech razy pedał rozruchowy. Przy trzecim naciśnięciu zanim pedał rozruchowy osiągnie najniższy poziom, trzeba zwolnić dźwignię odprężnika i silnik powinien zacząć pracować. Jeżeli silnik nie zapali spowodowane to może być przez zbyt późne zamknięcie odprężnika. Po uruchomieniu silnika przymknąć przepustnicę mieszanki natychmiast, gdy silnik zapalił i pracuje na dużych obrotach lub otworzyć, jeśli pracuje na zbyt małych. Należy również otworzyć przepustnicę powietrza na tyle, aby regularny bieg silnika nie został zakłócony.

3. WSKAZÓWKI JAZDY

Przed włączeniem pierwszego biegu należy zmniejszyć jak najbardziej obroty silnika, nie dopuszczając jednak do jego zgaśnięcia, wyłączyć sprzęgło, przez przyciśnięcie dźwigni 3 (rys.3) do lewej rękojeści kierownicy i końcem lewej stopy nacisnąć łagodnie dźwignię zmiany biegów do dołu aż do oporu. Po włączeniu biegu należy zdjąć stopę z dźwigni, która samoczynnie powróci do pozycji poziomej. Jeśli bieg nie daje się łatwo włączyć, należy wóczas motocykl nieco przetoczyć w tył lub w przód. Następnie otworzyć trochę przepustnicę mieszanki i stopniowo zwalniać dźwignię sprzęgła. W chwili gdy motocykl zaczyna ruszać z miejsca, nie należy puszczać całkowicie dźwigni sprzęgła, lecz otwierając powoli przepustnicę mieszanki zwalniać stopniowo już podczas ruchu. Jeżeli sprzęgło zostanie zbyt szybko włączone, nastąpi szarpnięcie motocyklem i silnik zatrzyma się. Po rozpędzeniu motocykla na pierwszym biegu do więcej niż średnich obrotów motocykla, wyłączyć szybko sprzęgło, przymykając jednocześnie przepustnicę tak, aby silnik zwolnił obroty i prawie jednocześnie wierzchem lewej stopy podnieść dźwignię zmiany biegów do góry. Teraz włączyć sprzęgło dość prędko (ale nie gwałtownie) i zaraz potem otworzyć przepustnicę mieszanki.
Rozpędzić motocykl na drugim biegu do średnich obrotów silnika i włączyć trzeci bieg a następnie czwarty. Normalna jazda motocyklem powinna odbywać się zawsze na czwartym biegu przy otwartej przepustnicy powietrza. Przy zmianie biegów na niższe, należy zawsze wyłączyć sprzęgło przy otwartym gazie, przełączyć bieg i następnie włączyć sprzęgło. Ścisłych zasad, przy jakiej szybkości należy przeprowadzać zmianę biegów, nie można ustalić i jest to rzeczą wprawy i dokładnego zapoznania się z motocyklem. W celu zatrzymania motocykla należy zamknąć całkowicie gaz oraz przepustnicę powietrza i przycisnąć lekko stopą pedał hamulca nożnego. Wskazane jest używać jednocześnie hamulców nożnego i ręcznego.
Gdy motocykl zwolnił, wyłączyć sprzęgło i hamującstopniowo i łagodnie zatrzymać motocykl przy wyłączonym sprzęgle. Następnie trzema kolejnymi ruchami lewej stopy w dół włączyć bieg trzeci, drugi i jałowy. Zwalniając powoli dźwignię sprzęgła sprawdzić, czy istotnie żaden z biegów nie jest włączony.

4. ŚRODKI SMAROWNICZE ORAZ MAT. PĘDNE

Jako środki smarownicze dla silnika, skrzyni biegów, sprzęgła stosować tylko oleje gatunkowe. Zgodnie z naszym doświadczeniem dla silnika zalecamy: olej gat. Lux 5 (zimą) lub Lux 10 (latem), dla skrzyni biegów olej przekładniowy (latem) lub mieszankę oleju przekładniowego z olejem Lux 5 (zima) 1:1, dla sprzęgła olej gatunkowy Lux 10.
Do smarowania łożysk trzonu widełek, osi wahacza, łożysk piast kół i innych części stosować smar stały ŁT.
Jako materiał pędny używać benzynę znajdującą się w sprzedaży w Stacjach C.P.N. W czasie docierania należy dodać do benzyny oleju jako środka smarowniczego w ilości ok. 2%.

5. DOCIERANIE NOWEGO MOTOCYKLA

Ważne! Motocykl docierać poprzez jazdy - odjeżdzamy dopiero, gdy silnik się rozgrzeje (rozgrzewamy przy średnich obrotach w ciągu 0,5 do 1,5 min.). Motocykl winien byc docierany na drogach o dobrej nawierzchni na IV biegu, przy szybkościach stopniowo zwiększanych od 40 km/godz. do szybkości maksymalnej w końcowej fazie docierania. Motocykl docieramy w ten sposób, iż tylko na krótkich odcinkach osiągamy szybkość szczytową dla danej fazy, poczem stopniowo wytracamy szybkość. Przez to tłok na zmianę zostaje podgrzany i chłodzony, przy czym twarde i nierówne miejsca zostają zeszlifowane, a więc tłok i cylinder dobrze się docierają
Uwaga: Wskazania szybkościomierza VDO są o 10% niższe od szybkości i kilometrażu rzeczywistego.
Szybkość dotarcia:

0-1000 km1000-2000km
I bieg10 km/godz.15 km/godz.
II bieg20 km/godz.30 km/godz.
III bieg35 km/godz.45 km/godz.
IV bieg40 km/godz.60 km/godz.

Szybkości tych nie wolno przekraczać.
Jazda na I, II i III biegu winna być krótkotrwała (np. w czasie ruszania itp.) Szybkości szczytowe w I-szej i II-giej fazie docierania rozwijać na odcinkach 200-500m.
W III-ciej fazie 2000-3000 można zwiększać szybkość szczytową od 60 km/godz. do szybkości maksymalnej w końcowej fazie docierania. W czasie docierania należy stosować normalne zabiegi obsługowe, przy czym olej w silniku należy zmieniać po przebiegu 150 km - pierwszy raz, po przebiegu 650 km - drugi raz, a następnie co 1000 km przebiegu motocykla w okresie docierania i co 2000 km po dotarciu silnika.
Olej w skrzyni biegów oraz w obudowie sprzęgła należy zmienić po 650 km, a następnie co 2000 km. Do smarowania silnika w okresie docierania używać oleju Lux 5, zaś do skrzyni biegów Lux 10. Docieranie winno odbywać się przy zastosowaniu dodatku oleju do paliwa ok. 2%. Przy zmianie oleju należy każdorazowo przemyć benzyną filtr oleju 16 (rys.4) i siatkę filtrującą 22 oraz przepłukać silnik lub skrzynię biegów olejem wrzecionowym. W żadnym wypadku nie używać do płukania benzyny lub ropy.
W dotartym motocyklu w czasie krótkotrwałych jazd szybkości:
I bieg - 20 km/godz.
II bieg - 40 km/godz.
III bieg - 70 km/godz.
nie przekraczać !


Poprzednia strona Następna strona