1. URZĄDZENIA DO PROWADZENIA MOTOCYKLA
2. URUCHOMIENIE SILNIKA
Ważne! Przed uruchomieniem nowego motocykla należy sprawdzić i uzupełnić poziom oleju w silniku, skrzyni biegów i obudowie sprzęgła (patrz rozdz. II "Smarowanie") oraz naładować akumulator (patrz rozdz. II "Akumulator" i załącz. "Instrukcja obsługi akumulatora"). 3. WSKAZÓWKI JAZDY
Przed włączeniem pierwszego biegu należy zmniejszyć jak najbardziej obroty silnika, nie dopuszczając jednak do jego zgaśnięcia, wyłączyć sprzęgło, przez przyciśnięcie dźwigni 3 (rys.3) do lewej rękojeści kierownicy i końcem lewej stopy nacisnąć łagodnie dźwignię zmiany biegów do dołu aż do oporu. Po włączeniu biegu należy zdjąć stopę z dźwigni, która samoczynnie powróci do pozycji poziomej. Jeśli bieg nie daje się łatwo włączyć, należy wóczas motocykl nieco przetoczyć w tył lub w przód. Następnie otworzyć trochę przepustnicę mieszanki i stopniowo zwalniać dźwignię sprzęgła. W chwili gdy motocykl zaczyna ruszać z miejsca, nie należy puszczać całkowicie dźwigni sprzęgła, lecz otwierając powoli przepustnicę mieszanki zwalniać stopniowo już podczas ruchu. Jeżeli sprzęgło zostanie zbyt szybko włączone, nastąpi szarpnięcie motocyklem i silnik zatrzyma się. Po rozpędzeniu motocykla na pierwszym biegu do więcej niż średnich obrotów motocykla, wyłączyć szybko sprzęgło, przymykając jednocześnie przepustnicę tak, aby silnik zwolnił obroty i prawie jednocześnie wierzchem lewej stopy podnieść dźwignię zmiany biegów do góry. Teraz włączyć sprzęgło dość prędko (ale nie gwałtownie) i zaraz potem otworzyć przepustnicę mieszanki.
Przełącznik główny świateł 10 służy zarazem do włączenia zapłonu. Wyjmowany z przełącznika kluczyk - wciśnięty do końca włącza zapłon a zarazem skrzydełko kluczyka zwrócone do tyłu ozn. światła zgaszone; w prawo światło miejskie, w lewo światło szosowe.
Przełącznik 7 świateł szosowych na krótkie (mijania) lub długie, okrągły przycisk 8 sygnału dźwiękowego umieszczony jest na przełączniku 7. Pedał nożny 1 (rys.7) po prawej stronie, działa na hamulec tylnego koła. Dźwignia pozioma po lewej stronie służy do nożnej zmiany biegów; ruch dźwigni od pozycji poziomej na dół - pierwszy bieg (lub z czwartego - trzeci, z trzeciego - drugi, z drugiego -bieg jałowy, luz), ruch dźwigni do góry - drugi bieg (lub z drugiego trzeci, z trzeciego - czwarty). Bieg jałowy (luz) włącza się na połowie ruchu dźwigni między drugi a pierwszym biegiem. Dźwignia 11 (rys.5) to rozrusznik.
Kurek kranika paliwa posiada cztery położenia oznaczone literami na ściane kranika i tak ostrze skierowane na: Z - ozn. zamknięte, O - ozn. otwarte (bez rezerwy), R - ozn. rezerwa otwarta, RO - ozn. otwarte (z rezerwą) .
W celu uruchomienia silnika należy wykonać następujące czynności: ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu biegu jałowego, otworzyć kranik paliwa, przelać gaźnik przez naciśnięcie trzpienia 11 (rys.9) wystającego z gaźnika. Zamknąć przepustnicę powietrza przez przesunięcie dźwigienki 4 (rys.3) w prawo do oporu, przy czym otworzyc dopływ mieszanki przez obrócenie rekojeści o 1/5 zasięgu jej ruchu. Włączyć zapłon - kluczukiem do oporu. Następnie otworzyć za pomocą dźwigni 5 (rys.3) odprężnik i nacisnąć nogą dwa do trzech razy pedał rozruchowy. Przy trzecim naciśnięciu zanim pedał rozruchowy osiągnie najniższy poziom, trzeba zwolnić dźwignię odprężnika i silnik powinien zacząć pracować. Jeżeli silnik nie zapali spowodowane to może być przez zbyt późne zamknięcie odprężnika. Po uruchomieniu silnika przymknąć przepustnicę mieszanki natychmiast, gdy silnik zapalił i pracuje na dużych obrotach lub otworzyć, jeśli pracuje na zbyt małych. Należy również otworzyć przepustnicę powietrza na tyle, aby regularny bieg silnika nie został zakłócony.
Rozpędzić motocykl na drugim biegu do średnich obrotów silnika i włączyć trzeci bieg a następnie czwarty. Normalna jazda motocyklem powinna odbywać się zawsze na czwartym biegu przy otwartej przepustnicy powietrza. Przy zmianie biegów na niższe, należy zawsze wyłączyć sprzęgło przy otwartym gazie, przełączyć bieg i następnie włączyć sprzęgło. Ścisłych zasad, przy jakiej szybkości należy przeprowadzać zmianę biegów, nie można ustalić i jest to rzeczą wprawy i dokładnego zapoznania się z motocyklem. W celu zatrzymania motocykla należy zamknąć całkowicie gaz oraz przepustnicę powietrza i przycisnąć lekko stopą pedał hamulca nożnego. Wskazane jest używać jednocześnie hamulców nożnego i ręcznego.
Gdy motocykl zwolnił, wyłączyć sprzęgło i hamującstopniowo i łagodnie zatrzymać motocykl przy wyłączonym sprzęgle. Następnie trzema kolejnymi ruchami lewej stopy w dół włączyć bieg trzeci, drugi i jałowy. Zwalniając powoli dźwignię sprzęgła sprawdzić, czy istotnie żaden z biegów nie jest włączony.