1. OGÓLNE WIADOMOŚCI
Początkowo w bardzo krótkich odstępach czasu należy sprawdzać wszytkie nakrętki i sworznie. Szczególną uwagę należy zwrócić na zamocowanie osi kół, widelca przedniego, wahacza, silnika, głowicy cylindra oraz gaźnika, zbiornika i błotników.
2. SMAROWANIE
Regularnie należy smarować wszystkie miejsca ozn. na rys. 1 i 2. W czasie docierania zmieniamy częściej olej w silniku i skrzyni biegów (wg. "Docierania nowego motocykla"), należy w tym wypadku wypuszczać olej z karteru całkowicie. Silnik należy przepłukać rzadkim olejem, w żadnym wypadku nie naftą, czy ropą, Należy wymyć benzyną siatkę filtrującą oraz filtr oleju. Po płukaniu napełniamy silnik olejem w ilości 2,8 litra oraz skrzynię biegów w ilości 0,4 litra.
3. CZYSZCZENIE
Ogólnie biorąc motocykl nie wymaga żadnej innej opieki jak normalnego czyszczenia. Urządzenia motocykla nielakierowane czyści się najlepiej benzyną do mycia (benzyny napędowej nie należy stosować, jest trująca). Do mycia podwozia używać wody: jeżeli brak jest wodociągu z wężem gumowym, najlepiej używać szczotki ręcznej o miękkim włosiu oraz szmat wełnianych, poczem polerujemy miękką szmatką wełnianą. Przy myciu strumieniem wody z węża należy uważać, aby woda nie dostała się do gaźnika, akumulatora, iskrownika, świecy zapłonowej, regulatora napięcia, sygnału dźwiękowego i benzyny.
4. DOZÓR NAD HAMULCEM I SPRZĘGŁEM
Regularny dozór hamulców jest podstawą bezpieczeństwa jazdy. Przede wszystkim należy hamulce co pewien czas podregulować celem wyrównania zużycia okładziny hamulcowej.
5. OBSŁUGA I REGULACJA GAŹNIKA
Co 2000 km. należy gaźnik zdjąć i rozebrać, a drobne części dokładnie wymyć w czystej benzynie i przedmuchać celem sprawdzenia drożności otworów.
Celem czyszczenia gaźnika należy zamknąć karnik, po zamknieciu kranika nakrętkę 14 łączącą przewód paliwowy z komorą pływakową odkręcić. Następnie należy odłączyć gaźnik od filtra powietrznego. Po odkręceniu nakrętki 15 zdejmujemy kołpak 16. Dyszę 1 możemy wykręcić po odkręceniu śruby łączącej 17. Dysze należy czyścić za pomocą przedmuchiwania lub włosia (w żadnym wypadku za pomocą ostrych narzędzi). Komorę pływakową czyścimy po odkręceniu śruby ustalającej 18 i wykręceniu kołpaka komory pływakowej 10. Pływak możemy wyjąć po wyciągnięciu zapinki 20. Należy przy tym zwrócić uwagę aby nie uszkodzić igły pływaka 21. Przy składaniu należy zwrócić uwagę na prawidłowe połączenie poszczególnych części gaźnika. Pracę gaźnika przy dowolnie szybkich obrotach reguluje się podczas pracy obciążonego i dostatecznie nagrzanego silnika.
Chcąc zwiększyć moc silnika musimy dać bogatszą mieszankę, co uzyskujemy przez pociągnięcie do góry iglicy 3. Otwór przelotowy jest kalibrowany z dużą dokładnością, dlatego nie należy go rozwiercać ani zaklepywać dla zmiany jego średnicy. Jeżeli chcemy zmienić stosunek mieszanki przy średnich obrotach musimy przesunąć położenie zapinki 4 na iglicy 3.
W celu wzbogacenia mieszanki podciągamy iglicę 3 do góry i odwrotnie przy zubożaniu mieszanki. Położenie iglicy należy zmieniać bardzo nieznacznie, przesuwając ją każdorazowo nie więcej niż o jedno wyżlobienie, poczem należy sprawdzić pracę silnika podczas jazdy. Jeżeli gaźnik jest należycie wyregulowany, zużycie paliwa powinno być normalne.
6. OBSŁUGA FILTRA POWIETRZA
Wyciągnięcie i wymycie benzyną metalowej wkładki oraz wymianę oleju okolo 100 cm3 wykonujemy po zdjęciu całego filtra. Okresy czyszczenia filtra uzależnione są od pory roku i stopnia zanieczyszczenia powietrza i leżą w granicach od 1000 do 2000 przejechanych km.
7. OBSŁUGA UKŁADU OLEJENIA
Niesprawnośc w układzie olejenia może powstać tylko na wskutek zanieczyszczenia filtra oleju 16 (rys.4) oraz siatki filtrującej 23. W wypadku zanieczyszczenia siatki olej gromadzi się w karterze silnika, skąd zostaje wyrzucony na zewnątrz przez odpowietrznik 21. Toteż przy wyrzucaniu oleju przez odpowietrznik należy przede wszystkim wyczyścić siatkę.
8. OBSŁUGA URZĄDZEŃ ELEKTRYCZNYCH
Ładowanie i eksploatacja akumulatora winny być przeprowadzone zgodnie z załączoną instrukcją fabryczną. Ważne: Nienaładowanie akumulatora (nowy motocykl ma suchy akumulator) lub brak akumulatora grozi przepaleniem żarówek.
9. USTAWIENIE LUZÓW ZAWORÓW
Celem sprawdzenia wzgl. ustawienia właściwego luzu zaworów (zawór wydechowy 0,05 mm i zawór ssący 0,05 mm) przy zimnym silniku, należy odkręcić korek 9 (rys.4) z głowicy cylindra, przez co mamy dostęp do miejsca, w którym styka się stopka zaworu 8 z kamieniem dźwigienki popychacza 10. Teraz lekko poruszamy ręką dźwignię rozrusznika nożnego, tak długo, aż badana dźwignia popychacza przestanie się ruszać. Tłok powinien się znajdować w górnym martwym punkcie (położenie tłoka możemy sprawdzić po wykręceniu świecy zapłonowej np. przy pomocy śrubokręta). W tym położeniu należący do tego zawór jest zamknięty a dźwignia popychacza powinna się dać lekko unosić do góry. Pomiar luzu należy przeprowadzić szczelinomierzem lub odpowiedniej grubości blaszką pomiędzy stopką zaworu a kamieniem dźwigni popychacza. W wypadku stwierdzenia nieprawidłowego luzu należy zluzować nakrętkę 12 (wykonać około 1 obrotu nakrętki), przytrzymującą uchwyt 15 zaciskający wałek 11 dźwigienki popychacza. Następnie specjalnym kluczem, poprzez niewielki obrót wałka umieszczonego mimośrodowo ustalamy właściwy luz, poczem unieruchamiamy wałek, przykręcając uchwyt nakrętką tak, ażeby podczas jazdy nie nastąpiło przekręcenia wałka.
Śruby głowicy cylindra należy w czasie pierwszych 400 km raz, ewentualnie dwa razy dokręcić (gdy silnik jest gorący).
Stan oleju należy regularnie sprawdzać co 200 km, najpóźniej jednak przy tankowaniu benzyny i w razie potrzeby uzupełnić do wyznaczonej wysokości.
Po docieraniu olej wymieniamy po 2000 km tak w silniku (zbiorniku oleju) jak i w skrzyni biegów oraz obudowie sprzęgła. Dla zbadania oleju w silniku i skrzyni biegów należy wykręcić korek wlewowy 8 (rys.5). Poziom oleju w silniku (zbiorniku oleju) sprawdzamy wzrokowo - poziom oleju winien sięgać do górnej krawędzi skrzyni biegów (patrz rys.5). Poziom oleju w skrzyni biegów sprawdzamy wskaźnikiem oleju 7, wkręconym w środkowe gniazdo obudowy. Przy wlewaniu do skrzyni biegów olej ma dochodzić do miejsca zaznaczonego na wskaźniku - do górnej kreski i tu należy zwrócić uwagę, aby oleju nie zostało wlane więcej lub żeby poziom nie był poniżej dolnej kreski.
Podobnie postępujemy z amortyzatorem tylnym, wlewając do każdego amortyzatora 70 cm3 oleju Lux 10. Dla zapewnienia dobrej pracy amortyzatorów hydraulicznych należy wymieniać olej co ok. 5000 km.
Wszystkie dźwigienki i uchwyty obrotowe na kierownicy naoliwić kilkoma kroplami rzadkiego oleju po przejechaniu każdych 1000 km. To samo dotyczy wszystkich połączonych z nimi cięgieł.
Co 5000 km. należy smarować łożyska trzonu widełek, przekładnie napędu szybkościomierza, oś wahacza przez smarowniczki, których rozmieszczenie pokazano na rys. 1 i 2. Smarować również należy co ok. 1000 km osie pedału i dźwigni hamulców i sprzęgła.
Odnośnie smarowania, środków smarowniczych patrz rozdz. "Środki smarownicze i mat. pędne".
Po przebiegu 20 tys. km, względnie przy remoncie generalnym silnika, należy zmienić smar w łożyskach prądnicy i iskrownika. Bardzo zalecamy przynajmniej raz w roku oddać motocykl do przeglądu.
Wszystkie powierzchnie błyszczące należy utrzymać zawsze sucho i lekko natłuszczone. W przypadku nieużywania motocykla wszystkie powierzchnie należy zabezpieczyć smarem nieposiadającym kwasów.
a) Regulacja hamulca nożnego
Hamulec nożny reguluje się nakrętką motylkową 6 (rys.7) znajdującą się na końcu pręta 2 hamulca. Przed przystąpieniem do regulacji hamulca ustalamy położenie dźwigni 1 przy pomocy śruby oporowej 7, luzując uprzednio przeciwwnakrętkę 8. Aby ułatwić obrót nakrętki 6 należy nacisnąć do przodu dźwignię 4 rozpieracza szczęk i przytrzymać ją w tym położeniu. Hamulec nożny musi być wyregulowany w ten sposób, aby około 1/4 skoku pedału 1 była jałowa a dalsze naciskanie powinno doprowadzic do całkowitego zatrzymania koła.
b) Regulacja hamulca ręcznego
Hamulec ręczny reguluje się za pomocą śruby radełkowanej 5 (rys.8) wkręconej do wspornika, znajdującego się przy przy prawej kolumnie widelca, zabezpieczonej przeciwnakrętką 4. Przystępując do regulacji należy przeciwnakrętkę 4 zluzować, przez wykręcenie śruby regulacyjnej odsuwamy pancerz linki skracając przez to skok dźwigni ręcznej na kierownicy
Hamulec ręczny należy regulować w podobny sposób jak nożny tzn. że około 1/4 skoku dźwigni stanowi tzw. skok jałowy a dalsze naciskanie musi spowodować całkowite zatrzymanie koła.
Po wyregulowaniu hamulców motocykla stojącego na podstawce należy sprawdzić prawidłowośc ich działania podczas jazdy, gdyż ręczna próba hamowania swobodnie obracającego się koła nie daje pewności działania hamulców podczas jazdy. W przypadku gdy regulacja okazała się niedostateczna, regulację przeprowadzamy od nowa jak poprzednio
c) Regulacja sprzęgła
Dla prawidłowego działania sprzęgła dźwignia jego powinna przy włączonym sprzęgle mieć niewielki luz (około 12 mm na końcu dźwigni). Zbyt duży luz powoduje zmniejszenie skoku dźwigni i przez to niecałkowite wyłączanie sprzęgła. Objawem tego jest ciężkie włączanie biegów oraz "ciągnięcie motocykla" po włączeniu biegu pomimo dociśnietej dźwigni. Zbyt mały luz lub całkowity brak jego objawia się ślizganiem "buksowaniem" sprzęgła (przyczyną ślizgania może być również zluzowanie nakrętki 12 (rys.5). Regulację sprzęgła, które nie wyłącza wskutek zbyt luźnej linki przeprowadzamy przez regulację pancerza śrubą radełkowaną (podobnie jak przy hamulcu) lub też przez regulację położenia dźwigni. Przy drugim sposobie regulacji należy odkręcić korek 6 z pokrywy sprzęgła. Po odkręceniu korka należy unieruchomić wkręt 4 oraz odkręcić na pół obrotu przeciwnakrętkę 5.
Po zluzowaniu przeciwnakrętki należy przytrzymać ją kluczem, a jednocześnie dokręcać wkręt w prawo, aż do oporu, poczem cofnąć o 1/4 obrotu i w tej pozycji lekko zacisnąć przeciwnakrętką (też w prawo). Teraz należy wyłączyć kilkakrotnie sprzęgło dźwignią, aby sprawdzić czy ma ona niezbędny luz. Jeżeli nie uzyskaliśmy właściwego wyniku, należy nakrętkę zluzować, a wkręt wkręcić lub wykręcić zależnie od potrzeby. Po przekonaniu się, że dźwignia ręczna ma już właściwy luz, przytrzymujemy wkręt regulacyjny a nakrętkę dokręcamy silniej, aby unieruchomić wkręt. Istnieje jeszcze jeden sposób regulacji sprzęgła (w wypadku kiedy mamy do skasowania duży luz) poprzez przestawienie dźwigienki krótkiej na wieloklinie wałka wyłączającego. Jest to regulacja zgrubna, po której musimy regulować sprzęgło jednym z wyżej opisanych sposobów. Ważne przy regulacji sprzęgła jest wzajemne pokrycie się osi wkręta regulacyjnego z osią pręta popychacza.
Celem sprawdzenia prawidłowego obiegu oleju należy śrubę (22) zluzować. W wypadku gdy olej się ukaze dosyć obficie (podczas pracy silnika) obieg oleju jest prawidłowy, w przeciwnym wypadku należy wymontować siatkę i filtr (po spuszczeniu oleju przez korek spustowy 10 (rys.5) i przemyć je dokładnie w benzynie.
Każdorazowo przy spuszczaniu oleju należy siatkę i filtr dokładnie wymyć w benzynie, a silnik przepłukać olejem wrzecionowym w nastepujący sposób:
Dokładne przepłukanie silnika szczególnie w okresie docierania zapobiega nadmiernemu zużyciu części trących, a więc wpływa na okres międzynaprawczy.
Czynności powtarzać należy do chwili aż na siatce i filtrze przestaną osadzać się opiłki. a) Prądnica
Regularnie co 5000 km należy przeglądać szczotki i kolektor prądnicy. Szczotki trzeba zbadać, czy nie są zabrudzone i czy w obejmie nie są zaciskane. W celu wyjęcia prądnicy zdejmujemy pokrywę 16 (rys.6) po odkręceniu śrub 15. Następnie zdejmujemy opaskę mocującą prądnicę do korpusu silnika po odkręceniu śrub 13. Po wyjęciu prądnicy na zewnątrz zdejmujemy osłonę prądnicy (po odkręceniu śrub), oraz odłączamy przewód Nr. 61 i 67. Po zdjęciu osłony podnosimy po obu stronach sprężynki 3 (rys.14). które przyciskają szczotkę 2 do kolektora 1. Należy teraz spróbować przesunąć szczotkę 2 w prowadnicy 7. Jeśli szczotka jest zabrudzona i zaciska się, należy ja wyjąć, oczyścić benzyną i czystą szmatką. Prowadnicę 7 należy także dobrze wyczyścić. W żadnym wypadku nie można błyszczącej strony szczotki 2 czyścić papierem ściernym lub pilnikiem. Jeśli szczotka 2 jest tak dalece zużyta, że drucik dotyka do prowadnicy 7, należy szczotkę wymieć na nową. Zabrudzony kolektor 1 wyczyścić szmatką zwilżoną w benzynie.
b) Regulator napięcia
Regulator napięcia jest w zakładzie dokładnie wyregulowany, fabrycznej regulacji w żadnym wypadku zmieniać nie wolno. Ewentualnych niedomagań i usterek należy przede wszystkim szukać w akumulatorze lub prądnicy, gdyż bardzo rzadko się zdarza, aby zawiódł fabrycznie nastawiony regulator.
c) Iskrownik (przerywacz)
Obsługa iskrownika sprowadza się do okresowego czyszczenia styków przerywacza i w razie potrzeby do regulacji odstępu między nimi. Przerywacz znajduje się na bocznej stronie iskrownika i jest poprzez zdjęcie kapturka dostępny. Ustawienie iskrownika jest fabryczne i jego położenie określono wybitą kreską na kołnierzu iskrownika i karterze, które to muszą się ze sobą pokrywać.
Regularnie od 5000 km należy sprawdzić luz kontaktów przerywacza 3 i 4 (rys.15), gdy młoteczek opiera się w najwyższym miejscu. Tłok wówczas winien się znajdować 1,26 mm przed g.m.p. (górnym martwym punktem) przy iskrowniku niemieckim. Prawidłowa szczelina między młoteczkiem 3 a kowadełkiem 4 winna wynosić od 0,4 do 0,6 mm. W wypadku gdy luz jest inny, należy ustalić wyżej podany. W związku z tym należy śrubę 6 zluzować i śrubą 7 nastawić odpowiednią odległość między stykami 3 i 4. poczem dokręcamy śrubę 6. Niezaciśnięcie śrubą 6 przerywacza może spowodować w czasie pracy silnika przestawienie zapłonu a nawet zniszczenie styków.
Po przejechaniu każdych 10 do 15.000 km kontakty czyścić czystą szmatką zwilżoną benzyną, przy tej okazji sprawdzić czy nie sa spalone styki. W wypadku spalenia styki należy przyszlifować lub wymienić na nowe. Na taśmę filcową należy napuścić kilka kropel oliwy. Papieru ściernego, wzgl. pilnika nie należy używać do czyszczenia styków. Należy także zwracać uwagę, ażeby do kontaktu przerywacza nie dostała się oliwa, bo przez spalenie tej oliwy kontakty szybciej się zużywają.
d) Świeca zapłonowa
W cięższych warunkach pracy silnika - w razie występowania zjawiska samozapłonu - należy stosować świece o wyższej wartości cieplnej tj. W225T1, W225T2 lub W225T3. Ważnym czynnikiem prawidłowego działania świecy jest właściwy odstęp między elektrodami świecy, który winien wynosić 0,4 do 0,5 mm. Usuwanie osadu węglowego z powierzchni izolatora (co ok. 2000 km.) najlepiej wykonywać szczoteczką drucianą lub pędzelkiem z cienkich stalowych drucików. Po oczyszczeniu należy świecę wypłukać w benzynie. Przy regulacji odstępów nie należy uderzać w elektrodę młotkiem lub kluczem, ale naginać ją. Świece mają pierścień uszczelniający, założony w specjalnym rowku nad gwintem, pierscienia tego nie wolno zdejmować, gdyż spowodowałoby to jego zniszczenie. Po 15.000 km świece należy wymienić na nową.
e) Akumulator
f) Przewody elektryczne
Regularnie po przejechaniu ok. 20.000 km należy sprawdzić prowadzenie przewodów ażeby nie było zwarcia na skutek przetarcia izolacji wzgl. wilgoci lub brudu. Złącza przewodów należy zabezpieczyć za pomocą kapturków ochronnych przed wodą i płynem. Szczególnie należy zwracać uwagę na przewodach przy kierownicy oraz na przewód akumulatora i iskrownika. Uszkodzony przewód należy natychmiast wymienić na nowy. W wypadku braku dopływu prądu należy sprawdzić bezpiecznik topikowy umieszczony w skrzynce narzędziowej.