1. ZESPÓŁ NAPĘDOWY MOTOCYKLA
b) Sprzęgło 1 (rys.5) wielotarczowe pracujace w oleju, z wkładkami korkowymi, posiada 1 centralną sprężynę. Wyłączanie sprzęgła odbywa się za pomocą dźwigni 2 poprzez dzielony popychacz 3. Do zapewnienia właściwej regulacji służy śruba 4 wkręcona w krótsze ramię dźwigni i unieruchomiona przeciwnakrętką 5.
c) Skrzynka biegów jest 4-biegowa, o układzie kół stale zazębionych, przez co unika się niszczenia czoła zębów przy nieumiejętnej zmianie biegów. Zmiana biegów dźwignią nożną za pośrednictwem mechanizmu zezwalającego na włączenie tylko jednego biegu, za jednym naciśnięciem dźwigni nożnej do oporu.
2. ODPOWIETRZANIE SILNIKA
Podczas suwu tłoka z GMP do DMP w skrzynce korbowej powstaje ciśnienie, które stara się wycisnąć olej na zewnątrz oraz stawia dodatkowy opór tłokowi. Aby zapobiec temu zjawisku w silniku S03 zastosowano odpowietrznik 20 (rys 4), zaopatrzony w zawór zwrotny pozwalający na usunięcie sprężonego powietrza ze skrzynki korbowej. Wobec tego, że przy zastosowaniu zaworu zwrotnego powietrze może tylko uchodzić ze skrzynki korbowej, napływać zaś z powrotem nie może, wytwarza się w skrzynce korbowej podczas pracy silnika nieduże podciśnienie. Podciśnienie to zapobiega przesączaniu się oleju na zewnątrz przez różne nieszczelności.
3. GAŹNIK I FILTR POWIETRZA
Do motocykla zastosowano gaźnik "Amal". Celem uzyskania odpowiedniego składu mieszanki podczas pracy silnika gaźnik posiada dyszę paliwową biegu jałowego 7 (rys.9) do rozruchu silnika i pracy na wolnych obrotach, zmianę przekroju dyszy powietrznej 6 w zależności od położenia przepustnicy mieszanki 10, zmianę przekroju głównej dyszy paliwowej 1 oraz przepustnice powietrza 9 do zmiany składu mieszanki przy niezmienionym położeniu przepustnicy mieszanki 10.
4.INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Instalacja elektryczna motocykla M07 (rys.16) wykonana jest w układzie jednoprzewodowym. Biegun ujemny (-) połączony jest z masą pojazdu. Całość urządzenia instalacji elektrycznej motocykla można podzielić ze względu na zadanie jakie ma do spełnienia na dwa zasadnicze układy niezależne od siebie, a mianowicie: układ zapłonowy silnika i układ oświetleniowo-sygnalizacyjny.
Kadłub silnika dzielony, odlany ze stopu aluminium, składa się z dwóch części głównych oraz 2 pokryw. Cylinder 7 (rys.4) odlany z żeliwa nie jest przykręcany bezpośrednio do kadłuba, lecz ściśnięty między kadłubem a głowicą 1 za pomocą czterech długich śrub dwustronnych. W ten sposób uniknięto niepotrzebnych zgrubień w ożebrowaniu cylindra, powodujących odkształcenie gładzi pod wpływem temperatury. Wielkość żeber oraz ich profile zapewniają prawidłowe i równomierne odprowadzenie ciepła. Głowica cylindra odejmowana ze stopu aluminium z wstawionymi gniazdami i prowadnicami zaworów z brązu. Zastosowanie wymiennych gniazd zapewnia dobrą szczelność oraz niezmienność stopnia sprężania. Duże użebrowanie głowicy wybitnie wpływa na chłodzenie silnika. Tłok 2 ze stopu aluminium posiada dwa pierścienie uszczelniające i jeden zgarniający wykonane z żeliwa, górny pierścień uszczelniający chromowany, Sworzeń tłokowy 3 typu pływającego, zabezpieczony na końcach pierścieniami sprężynującymi. Korbowód 4 jest odkuty ze stali stopowej z trzonem o przekroju dwuteowym. W główce ma łożysko ślizgowe z brązu, w stopce łożysko toczne rolkowe (dwa rzędy rolek w koszyku duralowym). Wał korbowy 5 składany, posiada dwa czopy główne, czop korbowy i dwie tarcze przeciwciężarów stanowiące ramiona wału. Na czopie korbowym łączącym oba przeciwciężary nasadzony jest pierścień stanowiący bieżnie dla rolek łożyska, podobny pierścień znajduje się w stopce korbowodu. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwala na łatwą wymienność łożyska. Wał korbowy jest ułożyskowany w trzech jednorzędowych łożyskach rolkowych wciśniętych w gniazda kadłuba silnika.
Gaźnik zaopatrzony jest w filtr powietrza typu mokrego z wkładem filtrującym z siatki metalowej wypełnionej tamponem z drucików stalowych zroszonych olejem. Powietrze jest zasysane przez wkład filtrujący, przy czym wydziela się tutaj grubsze zanieczyszczenia zawarte w powietrzu, następnie poprzez specjalny lej strumień powietrza zostaje skierowany na lustro oleju, olej wychwytuje pozostałe zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu.
Iskrownik napędzany przez silnik wytwarza prąd elektryczny wysokiego napięcia i następnie wysyła go do świecy zapłonowej. Jako źródło pradu wysokiego napięcia iskrownik może zasilać tylko układ zapłonowy, pozostałe odbiorniki muszą czerpać prąd z innego źródła a więc z baterii akumulatorów i prądnicy. Iskrownik zastosowany do motocykla M07 jest z samoczynnym przyśpieszaczem zapłonu od 0° do 24°, zamocowany z przodu silnika na zewnątrz kadłuba.
Prądnica zasila oświetlenie, sygnał i ładuje akumulator tylko w wypadku dostatecznych obrotów. W wypadku, gdy silnik stoi lub ma zbyt małe obroty prąd zostaje pobierany z akumulatora. Akumulator jest ładowany samoczynnie, przeładowanie akumulatora jest wykluczone, ponieważ regulator napięcia jest nastawiony na takie napięcie, które pozwala jedynie na naładowanie akumulatora do napięcia nominalnego. Wyłącznik nie pozwoli również na rozładowanie akumulatora przez prądnicę w wypadku, gdy zmaleje napięcie prądnicy poniżej napięcia akumulatora.
W razie uszkodzenia lub braku akumulatora nie wolno włączać oświetlenia, gdyż na skutek zwyżki napięcia żarówki ulegną przepaleniu.