1. URZĄDZENIA DO PROWADZENIA MOTOCYKLA
Do otwierania przepustnicy mieszanki służy rekojeść 2 (rys.3), znajdująca się na kierownicy pokręcenie jej do siebie otwiera przepustnicę, pokręcenie od siebie - zamyka. Dźwignia 3 służy do wyłączania sprzęgła, dźwignia 6 do hamowania koła przedniego. Dźwignia 4 służy do regulacji przepustnicy powietrza, dźwignia 5 odprężnika (dekompresator) służy do zmniejszania ciśnienia w cylindrze przy rozruchu. 2. URUCHOMIENIE SILNIKA
Ważne! Przed uruchomieniem nowego motocykla należy sprawdzić i uzupełnić poziom oleju w silniku, skrzyni biegów i obudowie sprzęgła (patrz rozdz. II "Smarowanie") oraz naładować akumulator (patrz rozdz. II "Akumulator", "Instrukcja Obsługi Akumulatora"). 3. WSKAZÓWKI JAZDY
Przed włączeniem pierwszego biegu należy zmniejszyć jak najbardziej obroty silnika, nie dopuszczając jednak do jego zgaśnięcia, wyłączyć sprzęgło, przez przyciśnięcie dźwigni 3 (rys.3) do lewej rękojeści kierownicy i końcem lewej stopy nacisnąć łagodnie dźwignię zmiany biegów do dołu aż do oporu. Po włączeniu biegu należy zdjąć stopę z dźwigni, która samoczynnie powróci do pozycji poziomej. Jeśli bieg nie daje się łatwo włączyć, należy wóczas motocykl nieco przetoczyć w tył lub w przód. Następnie otworzyć trochę przepustnicę mieszanki i stopniowo zwalniać dźwignię sprzęgła. W chwili gdy motocykl zaczyna ruszać z miejsca, nie należy puszczać całkowicie dźwigni sprzęgła, lecz otwierając powoli przepustnicę mieszanki zwalniać stopniowo już podczas ruchu. Jeżeli sprzęgło zostanie zbyt szybko włączone, nastąpi szarpnięcie motocyklem i silnik się zatrzyma. Po rozpędzeniu motocykla na pierwszym biegu do więcej niż średnich obrotów motocykla, wyłączyć szybko sprzęgło, przymykając jednocześnie przepustnicę tak, aby silnik zwalniał obroty i prawie jednocześnie wierzchem lewej stopy podnieść dźwignię zmiany biegów do góry. Teraz włączyć sprzęgło dość prędko (ale nie gwałtownie) i zaraz potem otworzyć przepustnicę mieszanki. 4. ŚRODKI SMAROWNICZE ORAZ MAT. PĘDNE
Jako środki smarownicze dla silnika, skrzyni biegów, sprzęgła stosować tylko oleje gatunkowe. Zgodnie z naszym doświadczeniem zalecamy dla silnika: olej gat. Lux 5 (zimą) lub Lux 10 (latem), dla skrzyni biegów latem mieszankę oleju przekładniowego z olejem Lux 5 w stosunku 1:1 a zima olej Lux 5, dla sprzęgła olej gat. Lux 10. 5. DOCIERANIE NOWEGO MOTOCYKLA
Ważne! Motocykl docierać poprzez jazdy - odjeżdzamy dopiero, gdy silnik się rozgrzeje (rozgrzewamy przy średnich obrotach w ciągu 0,5 do 1,5 min.). Motocykl winien byc docierany na drogach o dobrej nawierzchni na IV biegu, przy szybkościach stopniowo zwiększanych od 40 km/godz. do szybkości maksymalnej w końcowej fazie docierania. Motocykl docieramy w ten sposób, iż tylko na krótkich odcinkach osiągamy szybkość szczytową dla danej fazy, poczem stopniowo wytracamy szybkość. Szybkości tych nie wolno przekraczać.
Przełącznik główny świateł 10 służy zarazem do włączania zapłonu. Wyjmowany z przełącznika kluczyk - wciśnięty do końca włącza zapłon a zarazem skrzydełko kluczyka zwrócone do tyłu ozn. światła zgaszone; w prawo światło miejskie, w lewo światło szosowe.
Przełącznik 7 świateł szosowych na krótkie (mijania) lub długie, okrągły przycisk 8 sygnału dźwiękowego umieszczony jest na przełączniku 7. Pedał nożny 1 (rys.7) po prawej stronie działa na hamulec tylnego koła. Dźwignia pozioma po lewej stronie służy do nożnej zmiany biegów; ruch dźwigni od pozycji poziomej na dół - pierwszy bieg (lub z czwartego - trzeci, z trzeciego - drugi, z drugiego -bieg jałowy, luz), ruch dźwigni do góry - drugi bieg (lub z drugiego trzeci, z trzeciego - czwarty). Bieg jałowy (luz) włącza się na połowie ruchu dźwigni między drugi a pierwszym biegiem. Dźwignia 11 (rys.5) to rozrusznik.
Kurek kranika paliwa posiada trzy położenia oznaczone literami na ściane kranika i tak ostrze skierowane na: Z - ozn. zamknięte, O - ozn. otwarte, R - ozn. rezerwa otwarta.
W celu uruchomienia silnika należy wykonać następujące czynności: ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu biegu jałowego, otworzyć kranik paliwa, przelać gaźnik przez naciśnięcie trzpienia 11 (rys.9) wystającego z gaźnika. Zamknąć przepustnicę powietrza przez przekręcenie dźwigienki 4 (rys.3), przy czym otworzyc dopływ mieszanki przez obrócenie rekojeści o 1/5 zasięgu jej ruchu. Włączyć zapłon - kluczukiem do oporu. Następnie otworzyć za pomocą dźwigni 5 (rys.3) odprężnik i nacisnąć nogą dwa do trzech razy pedał rozruchowy. Przy trzecim naciśnięciu zanim pedał rozruchowy osiągnie najniższy poziom trzeba zwolnić dźwignię odprężnika i silnik powinien zacząć pracować. Jeżeli silnik nie zapali spowodowane to może być przez zbyt późne zamknięcie odprężnika. Po uruchomieniu silnika przymknąć przepustnicę mieszanki natychmiast, gdy silnik zapalił i pracuje na zbyt dużych obrotach lub otworzyć, jeśli pracuje na zbyt małych. Należy również otworzyć przepustnicę powietrza na tyle, aby regularny bieg silnika nie został zakłócony. W okresie zimowym po uruchomieniu silnika trzymać go na biegu luzem 1 - 3 min.
Rozpędzić motocykl na drugim biegu do średnich obrotów silnika i włączyć trzeci bieg a następnie czwarty. Normalna jazda motocykla powinna odbywać się zawsze na czwartym biegu przy otwartej przepustnicy powietrza. Przy zmianie biegów na niższe, należy wyłączyć sprzęgło przy przymkniętym gazie, przełączyć bieg i następnie włączyć sprzęgło. Ścisłych zasad, przy jakiej szybkości należy przeprowadzać zmianę biegów, nie można ustalić i jest to rzeczą wprawy i dokładnego zapoznania się ze swym motocyklem. W celu zatrzymania motocykla należy zamknąć całkowicie gaz, oraz przepustnicę powietrza i przycisnąć lekko prawą stopą pedał hamulca nożnego. Wskazane jest używać jednocześnie hamulców nożnego i ręcznego.
Gdy motocykl zwolnił, wyłączyć sprzęgło, następnie trzema kolejnymi ruchami lewej stopy w dół włączyć biegi trzeci, drugi oraz jałowy i dopiero hamując łagodnie zatrzymać motocykl. Zwalniając powoli dźwignię sprzęgła sprawdzić, czy istotnie żaden z biegów nie jest włączony.
Do smarowania łożysk trzonu widełek, osi wahacza, łożysk piast kół i innych części stosować smar stały ST.
Jako materiał pędny używać benzynę znajdującą się w sprzedaży w Stacjach C.P.N.
Szybkość dotarcia:
0-1000 km 1000-2000km I bieg 10 km/godz. 15 km/godz. II bieg 20 km/godz. 30 km/godz. III bieg 35 km/godz. 45 km/godz. IV bieg 40 km/godz. 60 km/godz.
W okresie docierania Wytwórnia zabezpiecza trwałość motocykla, stosując dławik 40 (rys.9) umieszczony w przewodzie ssącym za gaźnikiem, który powoduje ograniczenie szybkości do 60 km/godz. Usunięcie dławika może nastąpić po przejechaniu pierwszych 1650 km kontrolowanych przez T.O.S.
Jazda na I, II i III biegu winna być krótkotrwała (np. w czasie ruszania itp.) Szybkości szczytowe w I-szej i II-giej fazie docierania rozwijać na odcinkach 200-500m.
W III-ciej fazie 2000-3000 można zwiększać szybkość szczytową od 60 km/godz. do szybkości maksymalnej w końcowej fazie docierania. W czasie docierania należy stosować normalne zabiegi obsługowe, przy czym olej w zbiorniku oleju, skrzyni biegów i sprzęgle należy zmieniać po przebiegu 150 km - pierwszy raz, po przebiegu 650 km - drugi raz, a następnie co 1000 km przebiegu motocykla w okresie docierania i co 2000 km po dotarciu silnika.
Do smarowania silnika w okresie docierania używać oleju Lux 5, zaś do skrzyni biegów Lux 10 (patrz str.8 "Smarowanie"). Dotartym motocyklem w normalnych warunkach drogowych i terenowych jeździć na IV biegu, a tylko w ciężkich warunkach terenowych redukować biegi na III, II lub I-szy bieg - zależnie od potrzeby. Przy szybkościach powyżej 40 km/godz. jeździć na IV-tym biegu.