I. WSKAZÓWKI OGÓLNE

1. URZĄDZENIA DO PROWADZENIA MOTOCYKLA

     Do otwierania przepustnicy mieszanki służy rekojeść 2 (rys.3), znajdująca się na kierownicy pokręcenie jej do siebie otwiera przepustnicę, pokręcenie od siebie - zamyka. Dźwignia 3 służy do wyłączania sprzęgła, dźwignia 6 do hamowania koła przedniego. Dźwignia 4 służy do regulacji przepustnicy powietrza, dźwignia 5 odprężnika (dekompresator) służy do zmniejszania ciśnienia w cylindrze przy rozruchu.
Przełącznik główny świateł 10 służy zarazem do włączania zapłonu. Wyjmowany z przełącznika kluczyk - wciśnięty do końca włącza zapłon a zarazem skrzydełko kluczyka zwrócone do tyłu ozn. światła zgaszone; w prawo światło miejskie, w lewo światło szosowe. Przełącznik 7 świateł szosowych na krótkie (mijania) lub długie, okrągły przycisk 8 sygnału dźwiękowego umieszczony jest na przełączniku 7. Pedał nożny 1 (rys.7) po prawej stronie działa na hamulec tylnego koła. Dźwignia pozioma po lewej stronie służy do nożnej zmiany biegów; ruch dźwigni od pozycji poziomej na dół - pierwszy bieg (lub z czwartego - trzeci, z trzeciego - drugi, z drugiego -bieg jałowy, luz), ruch dźwigni do góry - drugi bieg (lub z drugiego trzeci, z trzeciego - czwarty). Bieg jałowy (luz) włącza się na połowie ruchu dźwigni między drugi a pierwszym biegiem. Dźwignia 11 (rys.5) to rozrusznik.
Kurek kranika paliwa posiada trzy położenia oznaczone literami na ściane kranika i tak ostrze skierowane na: Z - ozn. zamknięte, O - ozn. otwarte, R - ozn. rezerwa otwarta.

2. URUCHOMIENIE SILNIKA

Ważne! Przed uruchomieniem nowego motocykla należy sprawdzić i uzupełnić poziom oleju w silniku, skrzyni biegów i obudowie sprzęgła (patrz rozdz. II "Smarowanie") oraz naładować akumulator (patrz rozdz. II "Akumulator", "Instrukcja Obsługi Akumulatora").
     W celu uruchomienia silnika należy wykonać następujące czynności: ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu biegu jałowego, otworzyć kranik paliwa, przelać gaźnik przez naciśnięcie trzpienia 11 (rys.9) wystającego z gaźnika. Zamknąć przepustnicę powietrza przez przekręcenie dźwigienki 4 (rys.3), przy czym otworzyc dopływ mieszanki przez obrócenie rekojeści o 1/5 zasięgu jej ruchu. Włączyć zapłon - kluczukiem do oporu. Następnie otworzyć za pomocą dźwigni 5 (rys.3) odprężnik i nacisnąć nogą dwa do trzech razy pedał rozruchowy. Przy trzecim naciśnięciu zanim pedał rozruchowy osiągnie najniższy poziom trzeba zwolnić dźwignię odprężnika i silnik powinien zacząć pracować. Jeżeli silnik nie zapali spowodowane to może być przez zbyt późne zamknięcie odprężnika. Po uruchomieniu silnika przymknąć przepustnicę mieszanki natychmiast, gdy silnik zapalił i pracuje na zbyt dużych obrotach lub otworzyć, jeśli pracuje na zbyt małych. Należy również otworzyć przepustnicę powietrza na tyle, aby regularny bieg silnika nie został zakłócony. W okresie zimowym po uruchomieniu silnika trzymać go na biegu luzem 1 - 3 min.

3. WSKAZÓWKI JAZDY

     Przed włączeniem pierwszego biegu należy zmniejszyć jak najbardziej obroty silnika, nie dopuszczając jednak do jego zgaśnięcia, wyłączyć sprzęgło, przez przyciśnięcie dźwigni 3 (rys.3) do lewej rękojeści kierownicy i końcem lewej stopy nacisnąć łagodnie dźwignię zmiany biegów do dołu aż do oporu. Po włączeniu biegu należy zdjąć stopę z dźwigni, która samoczynnie powróci do pozycji poziomej. Jeśli bieg nie daje się łatwo włączyć, należy wóczas motocykl nieco przetoczyć w tył lub w przód. Następnie otworzyć trochę przepustnicę mieszanki i stopniowo zwalniać dźwignię sprzęgła. W chwili gdy motocykl zaczyna ruszać z miejsca, nie należy puszczać całkowicie dźwigni sprzęgła, lecz otwierając powoli przepustnicę mieszanki zwalniać stopniowo już podczas ruchu. Jeżeli sprzęgło zostanie zbyt szybko włączone, nastąpi szarpnięcie motocyklem i silnik się zatrzyma. Po rozpędzeniu motocykla na pierwszym biegu do więcej niż średnich obrotów motocykla, wyłączyć szybko sprzęgło, przymykając jednocześnie przepustnicę tak, aby silnik zwalniał obroty i prawie jednocześnie wierzchem lewej stopy podnieść dźwignię zmiany biegów do góry. Teraz włączyć sprzęgło dość prędko (ale nie gwałtownie) i zaraz potem otworzyć przepustnicę mieszanki.
     Rozpędzić motocykl na drugim biegu do średnich obrotów silnika i włączyć trzeci bieg a następnie czwarty. Normalna jazda motocykla powinna odbywać się zawsze na czwartym biegu przy otwartej przepustnicy powietrza. Przy zmianie biegów na niższe, należy wyłączyć sprzęgło przy przymkniętym gazie, przełączyć bieg i następnie włączyć sprzęgło. Ścisłych zasad, przy jakiej szybkości należy przeprowadzać zmianę biegów, nie można ustalić i jest to rzeczą wprawy i dokładnego zapoznania się ze swym motocyklem. W celu zatrzymania motocykla należy zamknąć całkowicie gaz, oraz przepustnicę powietrza i przycisnąć lekko prawą stopą pedał hamulca nożnego. Wskazane jest używać jednocześnie hamulców nożnego i ręcznego.
     Gdy motocykl zwolnił, wyłączyć sprzęgło, następnie trzema kolejnymi ruchami lewej stopy w dół włączyć biegi trzeci, drugi oraz jałowy i dopiero hamując łagodnie zatrzymać motocykl. Zwalniając powoli dźwignię sprzęgła sprawdzić, czy istotnie żaden z biegów nie jest włączony.

4. ŚRODKI SMAROWNICZE ORAZ MAT. PĘDNE

     Jako środki smarownicze dla silnika, skrzyni biegów, sprzęgła stosować tylko oleje gatunkowe. Zgodnie z naszym doświadczeniem zalecamy dla silnika: olej gat. Lux 5 (zimą) lub Lux 10 (latem), dla skrzyni biegów latem mieszankę oleju przekładniowego z olejem Lux 5 w stosunku 1:1 a zima olej Lux 5, dla sprzęgła olej gat. Lux 10.
     Do smarowania łożysk trzonu widełek, osi wahacza, łożysk piast kół i innych części stosować smar stały ST.
     Jako materiał pędny używać benzynę znajdującą się w sprzedaży w Stacjach C.P.N.

5. DOCIERANIE NOWEGO MOTOCYKLA

Ważne! Motocykl docierać poprzez jazdy - odjeżdzamy dopiero, gdy silnik się rozgrzeje (rozgrzewamy przy średnich obrotach w ciągu 0,5 do 1,5 min.). Motocykl winien byc docierany na drogach o dobrej nawierzchni na IV biegu, przy szybkościach stopniowo zwiększanych od 40 km/godz. do szybkości maksymalnej w końcowej fazie docierania. Motocykl docieramy w ten sposób, iż tylko na krótkich odcinkach osiągamy szybkość szczytową dla danej fazy, poczem stopniowo wytracamy szybkość.
     Szybkość dotarcia:

0-1000 km1000-2000km
I bieg10 km/godz.15 km/godz.
II bieg20 km/godz.30 km/godz.
III bieg35 km/godz.45 km/godz.
IV bieg40 km/godz.60 km/godz.

     Szybkości tych nie wolno przekraczać.
     W okresie docierania Wytwórnia zabezpiecza trwałość motocykla, stosując dławik 40 (rys.9) umieszczony w przewodzie ssącym za gaźnikiem, który powoduje ograniczenie szybkości do 60 km/godz. Usunięcie dławika może nastąpić po przejechaniu pierwszych 1650 km kontrolowanych przez T.O.S.
     Jazda na I, II i III biegu winna być krótkotrwała (np. w czasie ruszania itp.) Szybkości szczytowe w I-szej i II-giej fazie docierania rozwijać na odcinkach 200-500m.
     W III-ciej fazie 2000-3000 można zwiększać szybkość szczytową od 60 km/godz. do szybkości maksymalnej w końcowej fazie docierania. W czasie docierania należy stosować normalne zabiegi obsługowe, przy czym olej w zbiorniku oleju, skrzyni biegów i sprzęgle należy zmieniać po przebiegu 150 km - pierwszy raz, po przebiegu 650 km - drugi raz, a następnie co 1000 km przebiegu motocykla w okresie docierania i co 2000 km po dotarciu silnika.
     Do smarowania silnika w okresie docierania używać oleju Lux 5, zaś do skrzyni biegów Lux 10 (patrz str.8 "
Smarowanie"). Dotartym motocyklem w normalnych warunkach drogowych i terenowych jeździć na IV biegu, a tylko w ciężkich warunkach terenowych redukować biegi na III, II lub I-szy bieg - zależnie od potrzeby. Przy szybkościach powyżej 40 km/godz. jeździć na IV-tym biegu.


Poprzednia strona Następna strona