III. O P I S

1. ZESPÓŁ NAPĘDOWY MOTOCYKLA

     a) Silnik typu S03 jest silnikiem 4-suwowym ze sprzęgłem i skrzynką biegów, niskoprężny, jednocylindrowy, górnozaworowy z zapłonem iskrowym.
     Kadłub silnika dzielony, odlany ze stopu aluminium, składa się z dwóch części głównych oraz 2 pokryw. Cylinder 7 (rys.4) odlany z żeliwa nie jest przykręcany bezpośrednio do kadłuba, lecz ściśnięty między kadłubem a głowicą 1 za pomocą czterech długich śrub dwustronnych. W ten sposób uniknięto niepożądanych zgrubień w ożebrowaniu cylindra, powodujących odkształcenie gładzi pod wpływem temperatury. Wielkość żeber oraz ich profil zapewniają prawidłowe i równomierne odprowadzenie ciepła. Głowica cylindra odejmowana ze stopu aluminium z wstawionymi gniazdami i prowadnicami zaworów z brązu. Zastosowanie wymiennych gniazd zapewnia dobrą szczelność oraz niezmienność stopnia sprężania. Duże użebrowanie głowicy wybitnie wpływa na chłodzenie silnika. Tłok 2 ze stopu aluminium posiada dwa pierścienie uszczelniające i jeden zgarniający wykonane z żeliwa, górny pierścień uszczelniający chromowany, Sworzeń tłokowy typu pływającego, zabezpieczony na końcach pierścieniami sprężynującymi. Korbowód 4 jest odkuty ze stali stopowej z trzonem o przekroju dwuteowym. W główce ma łożysko ślizgowe z brązu, w stopce łożysko toczne rolkowe (dwa rzędy rolek). Wał korbowy 5 składany, posiada dwa czopy główne, czop korbowy i dwie tarcze przeciwciężarów stanowiące ramiona wału. Na czopie korbowym łączącym oba przeciwciężary nasadzony jest pierścień stanowiący bieżnie dla rolek łożyska, podobny pierścień znajduje się w stopce korbowodu. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwala na łatwą wymienność łożyska. Wał korbowy jest ułożyskowany w trzech jednorzędowych łożyskach rolkowych i w jednym łożysku ślizgowym.

     b) Sprzęgło 1 (rys.5) wielotarczowe pracujace w oleju z wkładkami korkowymi, posiada 1 centralną sprężynę. Wyłączanie sprzęgła odbywa się za pomocą dźwigni 2 poprzez dzielony popychacz 3. Do zapewnienia właściwej regulacji służy śruba 4 wkręcona w krótsze ramię dźwigni i unieruchomiona przeciwnakrętką 5.

     c) Skrzynka biegów jest 4-biegowa, o układzie kół stale zazębionych, przez co unika się niszczenia czoła zębów przy nieumiejętnej zmianie biegów. Zmiana biegów dźwignią nożną za pośrednictwem mechanizmu zezwalającego na włączenie tylko jednego biegu, za jednym naciśnięciem dźwigni nożnej do oporu.

2. ODPOWIETRZANIE SILNIKA

     Podczas suwu tłoka z GMP do DMP w skrzynce korbowej powstaje ciśnienie, które stara się wycisnąć olej na zewnątrz oraz stawia dodatkowy opór tłokowi. Aby zapobiec temu zjawisku w silniku S03 zastosowano odpowietrznik 27 na rys 4, którego działanie jest następujące: podczas ruchu tłoka w dół następuje połączenie skrzynki korbowej poprzez kanały w osi koła pośredniego zębatego prądnicy z rurką odpowietrznika, w ten sposób powietrze usuwane jest tylko na zewnątrz silnika. Podczas ruchu tłoka z DMP do GMP wytwarza się w skrzynce korbowej nieduże podciśnienie.

3. GAŹNIK I FILTR POWIETRZA

     Do motocykla zastosowano gaźnik Pegaz. Celem uzyskania odpowiedniego składu mieszanki podczas pracy silnika gaźnik posiada dyszę paliwową biegu jałowego 4 (rys.9) do rozruchu silnika i pracy na wolnych obrotach, zmianę przekroju dyszy powietrznej w kadłubie gardzieli 2 w zależności od położenia przepustnicy mieszanki 5, zmianę przekroju głównej dyszy paliwowej 13 oraz przepustnice powietrza 17 do zmiany składu mieszanki przy niezmienionym położeniu przepustnicy mieszanki.
Gaźnik zaopatrzony jest w filtr powietrza typu mokrego z wkładem filtrującym z siatki metalowej wypełnionej tamponem z drucików stalowych zroszonych olejem. Powietrze jest zasysane przez wkład filtrujący, przy czym wydziela się tutaj grubsze zanieczyszczenia zawarte w powietrzu, następnie poprzez specjalny lej, strumień powietrza zostaje skierowany na lustro oleju, olej wychwytuje pozostałe zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu.

4.INSTALACJA ELEKTRYCZNA

     Instalacja elektryczna motocykla M07 (rys.16) wykonana jest w układzie jednoprzewodowym. Biegun dodatni (plus) połączony jest z masą pojazdu. Całość urządzenia instalacji elektrycznej motocykla można podzielić ze względu na zadanie jakie ma do spełnienia na dwa zasadnicze układy niezależne od siebie, a mianowicie: układ zapłonowy silnika i układ oświetleniowo-sygnalizacyjny.

  1. Układ zapłonowy - składa się z iskrownika, stacyjki oraz świecy zapłonowej.
    Iskrownik napędzany przez silnik wytwarza prąd elektryczny wysokiego napięcia i następnie wysyła go do świecy zapłonowej. Jako źródło pradu wysokiego napięcia iskrownik może zasilać tylko układ zapłonowy, pozostałe odbiorniki muszą czerpać prąd z innego źródła a więc z baterii akumulatorów i prądnicy. Iskrownik zastosowany do motocykla M07 jest z samoczynnym przyśpieszeniem zapłonu od 0 do 24° obrotu korby silnika, pyłoszczelny zamocowany z przodu silnika na zewnątrz kadłuba.
  2. Układ oświetleniowo-sygnalizacyjny. W skład tego układu wchodzi prądnica o mocy 45 W, zamocowana w obudowie silnika, akumulator 6 V o pojemności 14 Ah (amperogodzin), umieszczony pod siodłem, bezpiecznik topikowy umieszczony w skrzynce narzędziowej, reflektor z zarówką dwuwłónową BA20d 6V 25/25 W i zarówką światła miejskiego BA9s 6V 3W zaopatrzony w przełącznik trójpołożeniowy wraz z wyłącznikiem zapłonu i żarówką kontrolną ładowania akumulatora BA9s 6V 1,5W oraz wbudowanym szybkościomierzem, Lampa tylna z żarówką BA 6V 3 W umocowana na tylnym błotniku oświetla również tablicę rejestracyjną. Przełącznik świateł wraz z przyciskiem sygnału dźwiękowego jest umieszczony na kierownicy. Sygnał dźwiękowy jest zamocowany do ramy z przodu motocykla. Regulator napięcia 6V 7,5A połączony w jedną całość z wyłącznikiem samoczynnym mającym nazwę "wyłącznika minimalno-maksymalnego".
    Prądnica zasila oświetlenie, sygnał i ładuje akumulator tylko w wypadku dostatecznych obrotów. W wypadku, gdy silnik stoi lub ma zbyt małe obroty prąd zostaje pobierany z akumulatora. Akumulator jest ładowany samoczynnie, przeładowanie akumulatora jest wykluczone, ponieważ regulator napięcia jest nastawiony na takie napięcie, które pozwala jedynie na naładowanie akumulatora do napięcia nominalnego. Wyłącznik nie pozwoli również na rozładowanie akumulatora przez prądnicę w wypadku, gdy zmaleje napięcie prądnicy poniżej napięcia akumulatora.
    W razie uszkodzenia lub braku akumulatora nie wolno włączać oświetlenia, gdyż na skutek zwyżki napięcia żarówki ulegną przepaleniu.

5. PODWOZIE

  1. Rama motocyklowa wykonana jako rama podwójna o kształcie zamkniętym z szeroko rozstawionych rur stalowych spawanych. Rama taka jest szczególnie odporna, wytrzymała i doskonale nadająca się do jazdy terenowej.
  2. Widelec przedni - teleskopowy z resorowaniem przy pomocy sprężyn spiralnych 1 (rys.10) z progresywnym tłumieniem olejowym, utrudniającym oderwanie się koła od ziemi, o obustronnym działaniu, które łagodzi gwałtowność uginania się sprężyny i powrotu sprężyny do jej normalnego położenia. Teleskopy te nie wymagają specjalnej konserwacji, muszą jedynie być stale wypełnione odpowiednią ilościa oleju. Konstrukcja taka zapewnia dobre trzymanie się drogi, dużą wytrzymałość oraz dobre resorowanie. Resorowanie w zależności od warunków jazdy może być szosowe (miekkie) i terenowe (twarde) poprzez wymianę sprężyn spiralnych.
  3. Amortyzator skrętu. Układ kierowniczy posiada regulowany amortyzator cierny 8 (rys.10) służący do zmiany oporu obrotu kierownicy, przy czym siłę jego działania reguluje się poprzez ręczne pokręcanie pokrętłem 9. Przyhamowanie obrotu widełek stosuje się przy większych szybkościach, co zapobiega nadmiernym wahaniom przedniego koła.
  4. Zawieszenie tylnego koła wahaczowe. Koło zamocowane jest w wahaczu spawanym z rur stalowych, zaopatrzonych w dwukierunkowo działające napinacze łańcucha. Wahacz podparty jest na dwoch amortyzatorach spręzynowych (rys.11) z progresywnym tłumieniem olejowym. System takiego zawieszenia zapewnia niezmienne napięcie łańcucha przy uginaniu się sprężyn, co w innych wypadkach resorowania jest nieosiągalne. Poza tym umożliwia dużą elastyczność jazdy przy jednoczesnej stateczności poprzecznej na zakrętach.
  5. Zbiornik paliwa - o poj. ok. 16 ltr. jest wykonany z blachy.
  6. Siodło kanapowe - dwuosobowe składa się z podstawy blaszanej i poduszki z gumy porowatej pokrytej dermatoidem.
  7. Podnóżki kierowcy pokryte osłonami gumowymi są nastawiane, co pozwala na dostosowanie ich pozycji do wzrostu i upodobania kierowcy. Podnóżki pasażera pokryte osłonami gumowymi podnoszone są do góry, stanowią normalne wyposażenie motocykla.
  8. Koła szprychowe na osiach przetykowych z ogumieniem 3,50x19". Koło tylne w trudnych warnkach terenowych może być wyposażone w oponę terenową 4,00x19".
  9. Podstawka centralna służy do utrzymania motocykla w pozycji stojącej pionowej, w razie zejscia z niego motocyklisty. Jest ona wykonana z blachy stalowej, zamocowana na dolnych belkach ramy. W wypadku gdy teren jest nierówny, motocykl stawiamy na podstawce bocznej, zawieszonej z lewej strony motocykla na wsporniku. Zastosowanie obu rozwiązan pozwala na ustawienie motocykla w każdym terenie.
  10. Bagażnik tłoczony z blachy stalowej przykręcony na wierzchu zbiornika paliwa pozwala na umocowanie niewielkich pakunków.
  11. Skrzynka narzędziowa wykonana z blachy stalowej umieszczona z prawej strony motocykla posiada wewnątrz gniazdo bezpiecznika topikowego instalacji elektrycznej.
  12. Osłona łańcucha wykonana z blachy stalowej dzielona, część nieruchoma przymocowana do silnika, część ruchoma przymocowana do wahacza koła tylnego.

6. WYPOSAŻENIE MOTOCYKLA

  1. Torba na klucze
  2. Klucz do świecy
  3. Klucz nasadowy dwustronny 14x17
  4. Klucz do nakrętki rury wydechowej
  5. Klucz oczkowy
  6. Dwie łyżki do opon
  7. Pręt do odkręcania osi kół
  8. Wkrętak
  9. Klucz do regulacji wałka dźwigni zaworów
  10. Klucz nasadowy
  11. Rączka klucza nasadowego
  12. Wkrętak mały
  13. Płaskoszczypy
  14. Klucz płaski dwustronny 8x9
  15. Klucz płaski dwustronny 10x12
  16. Klucz płaski dwustronny 14x17
  17. Pompka kompletna


Poprzednia strona Następna strona