ROZDZIAŁ PIERWSZY

CHARAKTERYSTYKA
TECHNICZNA
MOTOCYKLA
J U N A K


Rys. 2. Wymiary motocykla

1. DANE OGÓLNE
Długość całkowita2172 mm
Szerokość740 mm
Wysokość motocykla (nieobciążonego)1095 mm
Rozstaw osi1417 mm
Wysokość siodła kierowcy od ziemi755 mm
Prześwit poprzeczny170 mm
Wyprzedzenie koła przedniego72 mm
Ciężar motocykla z wyposażeniem bez paliwa<170 kG
Dopuszczalne obciążenie200 kG
Szybkość maksymalna125 km/godz
Zużycie paliwa przy szybkości 60 km/godz3,5 l/100km

Numer silnika i podwozia podany jest na tabliczce znamionowej umieszczonej z lewej strony główki ramy. Ponadto numer silnika wybity jest na lewej obudowie silnika u podstawy cylindra. Podwozie ma numer wybity z prawej strony główki ramy.

1. OPIS TECHNICZNY
Silnik
TypS03 - czterosuwowy, gaźnikowy
Rodzaj silnikajednocylindrowy, górnozaworowy, chłodzony powietrzem
Średnica cylindra75mm
Skok tłoka79mm
Pojemność skokowa349cm3
Stopień sprężania7,0
Moc znamionowa przy 6000 obr/min19KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy54KM/l
Maksymalny moment obrotowy
przy 3800 obr/min
2,8kGm
Ciężar silnika suchego ze sprzęgłem
i skrzynią przekładniową
63kG
Kadłub silnikaDzielony w płaszczyźnie pionowej skrzynia korbowa i przekładniową
we wspólnym kadłubie odlanym ze stopu lekkiego.
Cylinderżeliwny
Głowicaze stopu aluminium z prasowanymi gniazdami i prowadnicami zaworów.
Tłokz dnem wypukłym ze stopu aluminium; sworzeń tłokowy osadzony pływająco.
Pierścienie2 uszczelniające i 1 zgarniajacy (górny pierścień uszczelniający chromowany).
Korbowódodkuty ze stali stopowej; w główce korbowodu łożysko ślizgowe,
w stopie łożysko toczne rolkowe.
Wał korbowyskładany; przeciwciężary odkute ze stali węglowej, czopy ze stali stopowej
Łożyska główne3, rolkowe
Zawory
górne, sterowane krzywkami za pośrednictwem popychaczy i dźwigni zaworowych; regulacja luzów zaworowych wałkami mimośrodowymi mocującymi jednocześnie dźwignie zaworowe w głowicy; średnica zaworów: ssącego 43 mm, wydechowego 40mm.
Luzy zaworoweprzy silniku nagrzanym, dla zawory ssącego i wydechowego 0,2 mm.
Smarowanieobiegowe, pod ciśnieniem,.
Pompa olejowazębata, podwójna, napędzana z wału korbowego; zbiornik oleju umieszczony w kadłubie dookoła komory skrzynki przekładniowej.
Filtr olejuumieszczony w zbiorniku oleju.
Gaźniktyp G26, o średnicy gardzieli 26 mm
Filtr powietrzamokry z wkładem filtrującym z siatki metalowej.
Rozruchnożny przy pomocy dźwigni z zapadka.
Przeniesienie napędu silnik-sprzęgłołańcuch rolkowy, dwurzędowy 3/8"; przełożenie 23:56,
Sprzęgło4-tarczowe, korkowe, mokre ze sprężyną centralną.
Skrzynka przekładniowa4-biegowa o układzie kół stale zazębionych;
wielkość przełożeń:I bieg 3,04
II bieg 1,97
III bieg 1,296
IV bieg 1,00
Zmiana biegówdźwignią nożną z lewej strony silnika; automat mechanizmu zezwala na włączenie tylko jednego biegu przez naciśniecie dźwigni do oporu


Podwozie
Ramakołyskowa, podwójna, spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym, nierozbieralna.
Zawieszenie przednieteleskopowe, klasyczne z tłumieniem olejowym.
Zawieszenie tylne
teleskopowe na wahaczu z tłumieniem olejowym; wahacz spawany z rur stalowych zaopatrzony w dwukierunkowo działające napinacze łańcucha.
Kołaprzednie i tylne z piastami centralnymi wykonanymi ze stop aluminium; łożyska piast kulkowe, osie przetykowe.
Obręcze1,85 x 19"
Ogumienie3,50 x 19"
Napęd na koło tylnełańcuchem rolkowym jednorzędowym 5/8" o 102 ogniwach; przełożenie skrzynka przekładniowa-koło tylne 1:2,4.
Hamulceszczękowe, przedni ręczny, tylny nożny.
Kierownicarurowa, pozwalająca na regulację położenia
Zbiornik paliwatłoczony z blachy stalowej, pokryty wewnątrz powłoką ochronną, połączony z gaźnikiem rurką igielitową
Tłumiknierozbieralny, tłoczony z blachy, umocowany z prawej strony motocykla.
Siodłopodwójne, pokryte dermą i skórą, wypełnione gąbką lateksową.
Bagażniktłoczony z blachy stalowej, przykręcony na wierzchu zbiornika paliwa.
Błotnikigłębokie, tłoczone z blachy stalowej, przedni ruchomy umocowany do widelca przedniego, tylny stały umocowany do ramy.
Osłona łańcuchatłoczona z blachy, całkowicie osłaniająca łańcuch.
Podnóżki kierowcynastawne, kute ze stali, z nakładką gumową
Podnóżki pasażeratłoczone z blachy, z nakładką gumową
Podstawka centralnaspawana z blachy stalowej, zawieszona na dolnych belkach ramy.
Podstawka bocznaspawana z blachy, umieszczona z lewej strony motocykla.
Skrzynka narzędziowatłoczona z blachy stalowej, umieszczona z prawej strony motocykla.


Instalacja elektryczna
Iskrownik
typ ZS3 f-my VEB-Fahrzeugelektric z samoczynnym przyspeszaniem zapłonu od 0° do 14° wodo- i pyłoszczelny, zamocowany z przodu silnika.
Prądnicatyp P9a o mocy 45W i napięciu 6V firmy Z.W.E.M - Świdnica, umieszczona pod pokrywka w kadłubie silnika.
Regulator prądnicytyp RG9a, napięcie 6V, prąd 8 A, zamocowany do głównej belki ramy pod zbiornikiem paliwa
Akumulator6 V, 14 Ah.
Świeca zapłonowawartość cieplna 175, wg oznaczenia firmy Bosch, z gwintem M14x1,25.
Reflektor
umieszczony w obudowie przedniego widelca z żarówką dwuwłóknową 6 V 25/25 W i żarówką światła miejskiego 6 V - 1,5W . W obudowie znajduje się ponadto trójpołożeniowy przełącznik świateł wraz z wyłącznikiem zapłonu i kluczykiem oraz żaówka kontrolna ładowania 6 V - 1,5 W i żarówka kontrolna biegu luzem 6 V - 1,5 W.
Lampa tylna
umocowana na tylnym błotniku ma żarówkę światła miejskiego 6 V - 3 W oświetlającą również tablicę rejestracyjną oraz żarówkę palcową światła stop 6 V - 5 W.
Wyłącznik światła stopumieszczony pod filtrem powietrza, wodo- i pyłoszczelny.
Przełącznik światełumieszczony na kierownicy z lewej strony wraz z przyciskiem sygnału dźwiękowego.
Sygnał dźwiekowytyp SPS - 6V umieszczony w obudowie reflektora.
Szybkościomierz i licznik kilometrówumieszczony w obudowie reflektora, oświetlony żarówką 6 V - 1,5 W.
Napęd szybkościomierzawałkiem giętkim z piasty tylnego koła.
Wykończenie podwozialakier piecowy, części nielakierowane pokryte chromem lub cynkiem


Wyposażenie
Wyposażenie normalnetorba z narzędziami kierowcy umieszczona w skrzynce narzędziowej (rys. 3).

Rys. 3. Narzędzia kierowcy
1 - klucz do świecy
2 - wkrętak,
3 - klucz oczkowy,
4 - klucz do nakrętki rury wydechowej,
5 - szczypce płaskie,
6 - pręt do odkręcania osi kół,
7 - łyżki do opon,
8 - klucz płaski 14-17,
9 - klucz płaski 10-12,
10 - klucz płaski 8-9,
11 - klucz do regulacji zaworów,
12 - wkrętak elektrotechniczny,
13 - klucz nasadowy 10,
14 - rączka klucza nasadowego,
15 - klucz nasadowy 14-17,
16 - pompka do ogumienia,
Wyposażenie dodatkowe
bagażnik spawany z rurek stalowych przymocowany do ramy i błotnika tylnego oraz dwie skrzynki turystyczne tłoczone z blachy stalowej umocowane do bagażnika.


Pojemność zbiorników
 Zbiornik paliwa17 l
 Zbiornik oleju2,4 l
 Skrzynka biegów0,4 l
 Komora sprzęgłowa0,5 l
 Filtr powietrza0,10 l
 Teleskopy przednie2x0,15 l
 Amortyzatory tylne2x0,07 l

Poprzednia strona Następna strona
Copyright © Jacot - junakriders.pl