2. PALIWA I SMARY

Obsługa, konserwacja oraz eksploatacja motocykla jest szeroko opisana w Instrukcji obsługi motocykla Junak M10 w rozdziałach II, IV i VI, tutaj chcielibyśmy zwrócić jedynie uwagę na stosowanie właściwych paliw i smarów.

Silnik motocykla Junak M10 przystosowany jest w zasadzie do pracy na paliwie o liczbie oktanowej 72-75. W specyficznych warunkach pracy może się jednak okazać, że przy w/w paliwie w silniku będą występowały stuki (detonacje). Należy wtedy stosować paliwo o liczbie oktanowej 80. W warunkach krajowych zaleca się stosowanie mieszaniny znajdujących się w handlu Etyliny II i Etyliny III w stosunku 1:1, co daje paliwo o liczbie oktanowej powyżej 75. Stosowanie paliwa eliminującego stuki silnika przedłuża żywotność poszczególnych jego zespołów. Również oleje stosowane do motocykla Junak winny być najwyższych gatunków. Stosowanie niezalecanych gatunków oleju, jak również nieprzestrzeganie ich wymiany, lub uzupełnienia, skraca bardzo wydatnie żywotność silnika. W poniższej tabeli podajemy gatunki olejów i smarów zalecanych do używania przy eksploatacji motocykla. W razie niemożności uzyskania takich gatunków można stosować oleje atestowane o równorzędnych własnościach. Niedopuszczalne natomiast jest mieszanie różnych gatunków oleju w układzie smarowania.

Tablica zalecanych olejów i smarów

Tablica 1
Miejsce smarowania Rodzaj smaru lub oleju
Zbiornik oleju Extra 8T
Skrzynka biegów
Komora sprzęgła
latem LUX 10,
zimą LUX 5
Filtr powietrza LUX 5
Łożyska główki ramy
Łożyska piast kół
ST
Amortyzatory przednie i tylne LUX 10
Wahacz ST
Rozpieracze szczęk ST
Napęd szybkościomierza ST
Łańcuch napędowy smar grafitowy
Oś pedału hamulca ST
Rączka pokrętna gazu ST
Dźwignie hamulca, sprzęgła,
odprężnika i powietrza
LUX 5
Wszystkie cięgła Bowdena LUX 5
Filc krzywki przerywacza LUX 5
Łożyska prądnicy i iskrownika ST

Stosując do silnika olej wielosezonowy Selektol-7HD po uprzednio używanych innych olejach, należy bardzo dokładnie przemyć silnik i filtry olejowe olejem wrzecionowym. Pierwszej wymiany oleju Selektol dokonać po przebiegu około 500 km w celu usunięcia wymytych osadów po uprzednio stosowanym oleju.
Drugiej wymiany należy dokonać po przebiegu 1000 km. W czasie normalnej eksploatacji silnika olej Selektol wymienia się co 4000 do 6000 km.


Poprzednia strona Następna strona
Copyright © Jacot - junakriders.pl