4. KONTROLA, SEGREGACJA I KLASYFIKACJA CZĘŚCI


Przeprowadzić dokładne oględziny i pomiary zespołów i części. Części rozebrane mogą być zużyte w niejednakowym stopniu lub zniszczone w czasie awarii i dlatego w zależności od stanu dzielimy je na grupy: Tablica 5 podaje wymiary i pasowania części nowych, przewidziany luz lub wcisk, wymiar po uwzględnieniu zużycia części oraz przewidziane podwymiary i nadwymiary naprawcze. Wartości podane, są podstawą do klasyfikacji i naprawy części. Znaczna część materiału jest zawarta w następnym punkcie dotyczącym naprawy zespołów. Uwagi tam ujęte będą pomocne przy ocenie poszczególnych zespołów czy części.
Zasadniczo klasyfikację części należy przeprowadzać w ciągu całego przebiegu rozbierania silnika, przez co uniknie się niepotrzebnych czynności przy zbytecznym demontażu części dobrych. W poprzednim punkcie omówiono całkowity demontaż silnika, jednak należy, przy naprawach bieżących i okresowych, wykonywać tylko to, co będzie niezbędnym, by przeprowadzić naprawę zużytych zespołów i części. Ostateczną klasyfikację przeprowadzić według wyżej wymienionych grup, przy czym:
  1. Do grupy pierwszej zaliczyć części, których odchyłki, wymiarowe i kształtu geometrycznego będą zawierały się w granicach tolerancji części nowych lub których zużycie będzie kształtowało się w stopniu mniejszym od maksymalnego dopuszczalnego zużycia, ale w zakresie zapewniającym jeszcze prawidłową współpracę części do następnej naprawy głównej.
  2. Do grupy drugiej zaliczyć części, których zużycie lub uszkodzenie przekroczyło granice dopuszczalne, a istnieje możliwość naprawy.
  3. Do grupy trzeciej zaliczyć wszystkie części, których zużycie lub uszkodzenie przekracza możliwości naprawcze lub gdy naprawa jest nieopłacalna wobec możliwości wymiany części na nowe.

5. WAŻNIEJSZE WYMIARY, PASOWANIA I DOPUSZCZALNE ZUŻYCIA


Tablica 5  
Nazwa części Części nowe Wymiar z max.
dopuszczalnym
zużyciem
Wymiary naprawcze
Wymiar nominalny
i
pasowanie
Wymiary graniczne luz max.
luz min.
wcisk max.
wcisk min.
podwymiar nadwymiar
Prowadnica zaworu wydechowego


Zawór wydechowy
śr. 9,5 H7


     -0,07
śr. 9,5
     -0,09
śr. 9,515
śr. 9,500


śr. 9,43
śr. 9,41


0,105
0,07
  śr. 9,65



śr. 9,33
I-śr. 9,25
II-śr. 9,00

I-śr. 9,7
Prowadnica zaworu ssącego


Zawór ssący
śr. 9H7


     -0,05
śr. 9
     -0,07
śr. 9,015
śr. 9,000


śr. 8,95
śr. 8,93


0,085
0,05
  śr. 9,15



śr. 8,85
I-śr. 8,75
II-śr. 8,85

I-śr. 9,2
Otwór w głowicy


Prowadnica zaworu ssącego
i wydechowego
śr. 16H7


śr. 16u6
śr. 16,018
śr. 16,000

śr. 16,044
śr. 16,033
 

0,044
0,015
   
II-śr. 16,2

I-śr. 16,05
II-śr. 16,2
Otwory w tulejkach dźwigienek zaworowych

Osie dźwigienek


śr. 15H7

śr. 15e8
śr. 15,018
śr. 15,000

śr. 14,968
śr. 14,941


0,077
0,032
 
śr. 15,14

śr. 14,86
   

Cylinder


I gr. selekc.


II gr. selekc.


III gr. selekc.



Tłok


I gr. selekc.


II gr. selekc.


III gr. selekc.


Pierścienie
    +0,012
śr. 75
    -0,030










    -0,065
śr. 75
    -0,105










śr. 75h6




śr. 74,984
śr. 74,970

śr. 74,998
śr. 74,984

śr. 75,012
śr. 74,988





śr. 74,909
śr. 74,895

śr. 74,922
śr. 74,909

śr. 74,935
śr. 74,922















0,06
0,09
w każdej
grupie
selekcyjnej
 
śr. 75,2












śr. 74,75
 


I-śr.75,25
II-śr.75,50
III-śr.75,75
IV-śr.76,00
V-śr.76,50

Otwór w tłoku

I gr. selekc.


II gr. selekc.


III gr. selekc.



Sworzeń tłokowy


I gr. selekc.


II gr. selekc.


III gr. selekc.
    -0,004
śr. 22
    -0,017










śr. 22-0,009



śr. 21,988
śr. 21,983

śr. 21,992
śr. 21,988

śr. 21,996
śr. 21,991





śr. 21,994
śr. 21,991

śr. 21,997
śr. 21,994

śr. 22,000
śr. 21,997
 







0,011
0,003
w każdej
grupie
selek-
cyjnej

śr. 22,00











śr. 21,98
 









I - śr. 22,05
II - śr. 22,10

Otwór w tulejce
główki korbowodu


I gr. selekc.


II gr. selekc.


III gr. selekc.




Sworzeń tłokowy

I gr. selekc.


II gr. selekc.


III gr. selekc.
    +0,016
śr. 22
    +0,004











    -0,0000
śr. 22
    -0,009




śr. 22,008
śr. 22,004

śr. 22,012
śr. 22,008

śr. 22,016
śr. 22,012





śr. 21,994
śr. 21,991

śr. 21,997
śr. 21,994

śr. 22,000
śr. 21,997








0,019
0,010
w każdej
grupie
selek-
cyjnej
 
śr. 22,05













śr. 21,98
 











I - śr. 22,05
II - śr. 22,10
Otwór główki
korbowodu

Tulejka

śr. 24H7

śr. 24s6
śr. 24,021
śr. 24,000

śr. 24,048
śr. 24,035
 
0,048
0,015
     
Stopka korbowodu


Bieżnia wewnętrzna
śr. 50H7


śr. 50s5
śr. 50,025
śr. 50,000

śr. 50,054
śr. 50,043
 
0,054
0,018
     
Szerokość kanału
w tłoku dla pierścieni
uszczelniających


Pierścień
    +0,03
2,5
    +0,01

    -0,010
2,5
    -0,022
2,530
2,510



2,490
2,478


0,052
0,020
 
2,56



2,46
   

Szerokość kanału dla
pierścienia zgarniającego



Pierścień
    +0,020
4
    +0,005


    -0,010
4
    -0,022

4,020
4,005


3,990
3,978



0,042
0,015
 
4,05




3,96
   
Szczelina w zamku
pierścienia tłokowego w
cylindrze dla wszystkich
pierścieni
 
0,2 - 0,4

0,2-0,4
 
1
   
Luz promieniowy w
łożysku korbowym
  0,000-0,012 0,012
0,000
  0,05
(0,1)
   
Luz poosiowy w
łożysku ustalającym wał
  0,1-0,2 0,2
0,1
  0,5    
Otwór w tulejce
pokrywy rozrządu

Bieżnia na kole
zębatym podwójnym
śr. 25H7


śr. 25f7
śr. 25,021
śr. 25,000

śr. 24,980
śr. 24,959


0,062
0,020
  śr. 25,08


śr. 24,90
   
Otwory w tulejkach kół
zębatych z krzywkami
i w kole zębatym
pośrednim napędu
prądnicy


Osie kół rozrządu


śr. 16H7




śr. 16f7


śr. 16,018
śr. 16,000



śr. 15,984
śr. 15,966




0,052
0,016
 

śr. 16,07




śr. 15,91
   
Obudowa


Osie kół rozrządu
śr. 14H7


śr. 14s6
śr. 14,018
śr. 14,000

śr. 14,039
śr. 14,028
 

0,039
0,010
   
I - śr. 14,05
II - śr. 14,1
III - śr. 14,2
Otwór w prowadniku
na popychacz


Popychacz
śr. 9H7



śr. 9g6
śr. 9,015
śr. 9,000


śr. 8,995
śr. 8,986


0,029
0,005
  śr. 9,1



śr. 8,9


I - śr. 8,75


I - śr. 9,2
Otwór w obudowie na
prowadnik popychacza


Prowadnik popychacza
śr. 17H7



śr. 17s6
śr. 17,018
śr. 17,000


śr. 17,039
śr. 17,028
 

0,039
0,010
   
II - śr. 17,2


I - śr. 17,05
II - śr. 17,2
Zużycie krzywek
rozrządu max.
wznios

7,5

7,5
   
7,0
   
Zużycie talerzyka
popychacza
86 - 0,2 86,000
85,800
    85,4    
Otwór w pokrywce
górnej pompki na koło
śrubowe z wałkiem

Koło śrubowe
z wałkiem
śr. 12H7



śr. 12f7
śr. 12,018
śr. 12,000


śr. 11,986
śr. 11,966


0,052
0,014
  śr. 12,7



śr. 11,96
   
Pogłębienie na koła
pompy tłoczącej



Wysokość kół
pompy tłoczącej
    +0,04
6
    +0,01


    -0,01
6
    -0,03
6,04
6,01



5,99
5,97



0,07
0,02
  max. luz
0,17
   
Pogłębienie na koła
pompy opróżniającej



Wysokość kół
pompy opróżniającej
    +0,04
10
    +0,01


    -0,01
10
    -0,03
10,04
10,01



9,99
9,97



0,07
0,02
 


max. luz
0,17
   
Tulejka wałka
przesuwek w prawej
obudowie


Wałek przesuwek

śr. 17H7



śr. 17f7
śr. 17,018
śr. 17,000



śr. 16,984
śr. 16,966



0,052
0,016
 
śr. 17,07



śr. 16,92
   
Prawa obudowa


Tulejka wałka
przesuwek
śr. 21H7


śr. 21s6
śr. 21,021
śr. 21,000

śr. 21,048
śr. 21,035
 

0,048
0,014
    II - śr. 21,2


I - śr. 21,05
II - śr. 21,2
Tulejka wałka
pośredniego skrzyni
biegów

Wałek pośredni
śr. 17H7



śr. 17f7
śr. 17,018
śr. 17,000


śr. 16,984
śr. 16,966


0,052
0,016
  śr. 17,07



śr. 16,92
   
Prawa obudowa


Tulejka wałka
pośredniego skrzynki
biegów
śr. 20H7


śr. 20s6
śr. 20,021
śr. 20,000

śr. 20,048
śr. 20,035
 

0,048
0,014
    II - śr. 20,2


I - śr. 20,05
II - śr. 20,2
Tulejka wałka
przesuwek w pokrywce
skrzynki biegów

Wałek przesuwek
śr. 24H7



śr. 24f7
śr. 24,021
śr. 24,000


śr. 23,980
śr. 23,959


0,062
0,020
  śr. 24,07



śr. 23,91
   
Pokrywa skrzynki
biegów

Tulejka wałka
przesuwek
śr. 30H7


śr. 30s6
śr. 30,021
śr. 30,000

śr. 30,048
śr. 30,035
 

0,048
0,014
    II - śr. 30,2


I - śr. 30,05
II - śr. 30,02
Tulejka wałka rozru-
sznika w pokrywie
skrzynki biegów

Korpus
rozrusznika
śr. 26H7



śr. 26f7
śr. 26,021
śr. 26,000


śr. 25,980
śr. 25,959


0,062
0,020
  śr. 26,07



śr. 25,91
   
Pokrywa skrzynki
biegów

Tulejka
rozrusznika
śr. 32H7


śr. 32s6
śr. 30,021
śr. 30,000

śr. 30,048
śr. 30,035
 

0,048
0,014
    II - śr. 32,2


I - śr. 32,05
II - śr. 32,2
Tulejka wałka
pośredniego, lewa

Wałek pośredni
skrzynki biegów
śr. 17H7


śr. 17f7
śr. 17,018
śr. 17,000

śr. 16,984
śr. 16,966


0,052
0,016
  śr. 17,06


śr. 16,94
   
Korpus
rozrusznika

Tulejka wałka
pośredniego, lewa
śr. 20H7


śr. 20s6
śr. 20,021
śr. 20,000

śr. 20,048
śr. 20,035
 

0,048
0,014
     
Tulejka wałka zmie-
niacza w pokrywce
skrzynki biegów

Wałek
zmieniacza
śr. 13H7



śr. 13g6
śr. 13,018
śr. 13,00


śr. 12,994
śr. 12,983


0,035
0,006
  śr. 13,1



śr. 12,91
 
II - śr. 13,2


I - śr. 13,05
II - śr. 13,2
Tulejka wałka rozru-
sznika zewnętrzna

Korpus
rozrusznika
śr. 18H7


śr. 18f7
śr. 18,018
śr. 18,000

śr. 17,984
śr. 17,966


0,052
0,016
  śr. 18,1


śr. 17,86
   
Pokrywa
lewa

Tulejka wałka rozru-
sznika zewnętrzna
śr. 24H7


śr. 24s6
śr. 24,021
śr. 24,000

śr. 24,048
śr. 24,035
 

0,048
0,014
   
II - śr. 24,2

I - śr. 24,05
II - śr. 24,2
Tulejka zmieniacza
zewnętrzna

Wałek
zmieniacza
śr. 13H7


śr. 13f7
śr. 13,018
śr. 13,000

śr. 12,984
śr. 12,966


0,052
0,016
  śr. 13,12


śr. 12,88
   
Pokrywa
lewa

Tulejka zmienia-
cza zewnętrzna
śr. 19H7


śr. 19s6
śr. 19,021
śr. 19,000

śr. 19,048
śr. 19,035
 

0,048
0,014
   
II - śr. 19,02

I - śr. 19,05
II - śr. 19,2
Tulejka dźwigni
sprzęgła

Dźwignia
sprzęgła
śr. 11H8


śr. 11f7
śr. 11,027
śr. 11,000

śr. 10,984
śr. 10,966


0,061
0,016
  śr. 11,13


śr. 10,86
   
Pokrywa
lewa

Tulejka dźwigni
sprzęgła
śr. 14H7


śr. 14s6
śr. 14,018
śr. 14,000

śr. 14,039
śr. 14,028
 

0,039
0,010
   
II - śr. 14,2

I - śr. 14,05
II - śr. 14,2
Luz promieniowy
w łożysku sprzęgła
  0,005-0,030 0,030
0,005
  0,2    
Grubość korków
sprzęgła
4,2 - 0,3 4,2
3,9
    3    
Koło łańcuchowe
sprzęgła kompl.

Pierścień
łożyska
śr. 60H7


śr. 60s5
śr. 60,030
śr. 60,000

śr. 60,066
śr. 60,053
 

0,066
0,023
     
Bieżnia
rolek

Zabierak
sprzęgła
śr. 30H7


    +0,042
śr. 30
    +0,028
śr. 30,021
śr. 30,000

śr. 30,042
śr. 30,028
 

0,042
0,007
     
Przesuwka


Kołek
wodzący
śr. 8H8


śr. 8-0,030
śr. 8,015
śr. 8,000

śr. 8,000
śr. 7,97


0,045
0,000
  śr. 8,05


śr. 7,94
   
Tulejka w kole
zębatym rozrusznika

Wałek
pośredni
śr. 17H7


śr. 17f7
śr. 17,018
śr. 17,000

śr. 16,984
śr. 16,966


0,052
0,016
  śr. 17,07


śr. 16,92
   
Tulejka w kole
zębatym III biegu

Wałek
pośredni
śr. 22,5H7


śr. 22,5f7
śr. 22,521
śr. 22,500

śr. 22,480
śr. 22,459


0,062
0,020
  śr. 22,57


śr. 22,41
   
Tulejka w kole
zębatym II biegu

Wałek
główny
śr. 19,6H7


śr. 19,6f7
śr. 19,621
śr. 19,600

śr. 19,580
śr. 19,559


0,062
0,020
  śr. 19,67


śr. 19,51
   
Tulejka w kole
zębatym wyjściowym

Wałek
główny
śr. 22,5H7


śr. 22,5e8
śr. 22,521
śr. 22,500

śr. 22,46
śr. 22,427


0,094
0,040
  śr. 22,57


śr. 22,38
   
Tulejka w kółku
pośrednim napędu
iskrownika

Oś koła pośre-
dniego iskrownika
śr. 12F7



śr. 12h6
śr. 12,034
śr. 12,016


śr. 12,000
śr. 11,989


0,045
0,016
  śr. 12,08



śr. 11,94
   


Poprzednia strona Następna strona
Copyright © Jacot - junakriders.pl