6. NAPRAWA ZESPOŁÓW

     6.1. Głowica i cylinder

Zużywającymi się normalnie elementami głowicy są: gniazda zaworowe 4 i 6 (rys. S-22), zawory 8 i 19, prowadnice zaworowe 5 i 7, tulejki dźwigienek zaworowych 31, kamienie dźwigienek 13 i 18 oraz występuje spadek siły (zmęczenie) sprężyn zaworowych 20 i 21.

Rys. S-22
Rys. S-22 Głowica i cylinder
1 - cylinder, 2 - głowica, 3 - nakrętka mocująca głowicę, 4 - gniazdo zaworu wydechowego, 5 - prowadnica zaworu wydechowego, 6 - gniazdo zaworu ssącego, 7 - prowadnica zaworu ssącego, 8 - zawór ssący, 9 - dźwigienka zaworu ssącego, 10 - pokrywa sprężyn zaworowych tylna, 11 - uszczelka, 12 - wałek dźwigienki zaworu ssącego, 13 - kamień dźwigienki zaworu ssącego, 14 - czopkulowy, 15 - wałek dźwigienki zaworu wydechowego, 16 - dźwigienka zaworu wydechowego, 17 - miska dolna sprężyn zaworowych, 18 - kamień wyciskający zaworu wydechowego, 19 - zawór wydechowy, 20 - sprężyna zaworowa mniejsza, 21 - sprężyna zworowa większa, 22 - miska sprężyn zaworowych górna, 23 - łubka zaworu, 24 - pokrywka sprężyn zaworowych przednia, 25 - zaczep regulacji odprężacza, 26 - wkrętka złącza, 27 - układ rurek smarownych, 28 - uszczelka, 29 - tulejka, 30 - tulejka dystansowa, 31 - tulejka dźwigienki zaworowej, 32 - podkładka sprężyny wałka dźwigienek, 33 - sprężyna wałka dźwigienek zaworowych, 34 - uszczelka wałka dźwigienek, 35 - uchwyt zaciskający wałek dźwigienek, 36 - podkładka, 37 - uszczelka odprężacza, 38 - sprężyna odprężacza powrotna, 39 - oś odprężacza z krzywką

Głowica kompletna po zdjęciu z silnika pokazana jest na rys. S-23.

Przy demontażu należy:

  1. Zdjąć układ rurek smarujących 1 po odkręceniu wkrętek złącza 3 (rys. S-23);
  2. Zdjąć osłony dolne popychaczy 2, które trzymane są tylko przez uszczelki gumowe z dość dużym wciskiem na rurkach aluminiowych. Osłony należy ściągać z jednoczesnym ich obrotem;
  3. Zdjąć pokrywki sprężyn zaworowych 10 i 24 (rys. S-22 - dotyczy i dalszych pozycji) po odkręceniu sześciu nakrętek mocujących;
  4. Zdjąć uchwyty zaciskające 35 i wyciągnąć wałki dźwigienek 12 i 15 przez ich obracanie (kluczem z wyposażenia) przytrzymując ręką części zwalniane: dźwigienkę 9 lub 16, tulejkę odległościową 30, podkładkę 32 i sprężynę 33;
  5. Ścisnąć za pomocą przyrządu SO3-P-1067A, przez miskę sprężyn 22, sprężyny zaworowe 20 i 21 i wyjąć łubki zaworowe 23, a następnie po zdjęciu przyrządu wyjąć zawory i inne zwolnione części.

Rys. S-23
Rys. S-23 Głowica zdjęta z silnika
1 - układ rurek smarownych, 2 - osłona dolna popychacza, 3 - wkrętka złącza, 4 - nakrętka
Rys. S-24
Rys. S-24 Wyciąganie prowadnic zaworowych

     6.1.1. Prowadnice zaworowe

Przed podjęciem decyzji o naprawie prowadnic zaworowych należy:

Rys. S-25
Rys. S-25 Prowadnice zaworowe
1 - prowadnica zaworu ssącego, 2 - prowadnica zaworu wydechowego

Na rysunku S-25 pokazane są prowadnice zaworowe z tabelami wymiarów średnicy otworu i średnicy zewnętrznej. Prowadnice różnią się od siebie kształtem i średnicami otworów, na co należy zwracać uwagę przy wciskaniu w głowicę, gdyż średnice zewnętrzne są te same. Nadwymiary średnicy zewnętrznej są przewidziane w przypadku rozbicia otworu w głowicy.
W przypadku uprzedniego wykorzystania nadwymiaru i zużycia otworów poza granice dopuszczalne lub obluzowania prowadnic w głowicy, należy prowadnice wymienić. Prowadnice wciskane powinny posiadać otwory II podwymiaru, gdyż w ten sposób można przedłużyć żywotność prowadnic, mając możliwość kilkakrotnego ich rozwiercania i kojarzenia z zaworami od trzonków podwymiarowych do nadwymiarowych (cztery naprawy). Wyciskanie i wciskanie prowadnic należy przeprowadzić po nagrzaniu głowicy do temperatury 150oC. Do wyciągania służy ściągacz SO3-N-2890 (rys. S-24), do wciskania trzpień SO3-N-2831.

Rys. S-26
Rys. S-26 Obróbka gniazd zaworowych
1 - gniazdo zaworu ssącego, 2 - gniazdo zaworu wydechowego
Ze względu na wysoką temperaturę głowicy czynności wykonywać w rękawicach ochronnych.

Prowadnicę zaworu z średnicą zewnętrzną wykonaną w I nadwymiarze można wciskać bez dodatkowego rozwiercania otworu w głowicy, natomiast II nadwymiar wymaga poprawienia otworu rozwiertakiem. Jeżeli tylko wystąpiło zużycie otworu w prowadnicy należy rozwiercić otwór na nadwymiar i dobrać do otworu zawór z odpowiednim trzonkiem nadwymiarowym. Po wciśnięciu, otwory w prowadnicach kalibrować rozwiertakiem.

     6.1.2. Gniazda zaworowe

Gniazda zaworowe w zależności od zużycia mogą być naprawiane przez docieranie, ewentualnie w przypadku większego zużycia lub nadpalenia, przez frezowanie i docieranie. Frezowanie gniazd wykonuje się kompletem frezów uniwersalnych do frezowania gniazd zaworowych.
Należy dążyć do zbierania jak najmniejszej warstwy materiału, gdyż przez to zwiększy się ilość możliwych napraw.
Szerokość przylgni utrzymać w granicach 1,6+2mm z tym, że musi się ona mieścić w stożku przylgni na zaworach (rys. S-26). Gniazdo zaworu ssącego posiada większą średnicę. Frezy o kącie wierzchołkowym 20° służą tylko do współosiowego wyprowadzania krawędzi gniazda w stosunku do otworu w prowadnicy.

     6.1.3. Zawory

Na rysunku (S-27) pokazane są zawory: ssący i wydechowy, różniące się średnicami grzybków i trzonków. Zużycie występuje na przylgni zaworowej, na trzonku i stopce.
Rys. S-27
Rys. S-27 Zawory
1 - zawór ssący, 2 - zawór wydechowy
Przy zatarciach i zużyciach średnic trzonków, można je przeszlifować na jeden z podwymiarów, ale tylko w przypadku zastosowania w głowicy prowadnic z otworami podwymiarowymi. Zawsze naprawę zaworów należy uzależnić od możliwości naprawczych otworów w prowadnicach (patrz punkt 6.1.1.), gdyż łatwiej jest wymienić zawór na nowy z odpowiednim trzonkiem niż prowadnicę. Przylgnie naprawia się przez szlifowanie z tym, że średnica zewnętrzna grzybka musi posiadać część walcową o szerokości minimum 0,5 mm.
Zagniecenie na stopkach usunąć przez szlifowanie fazy lub szlifowanie powierzchni stopki, nie głębiej jednak niż 0,5 mm i przy zachowaniu prostopadłości do średnicy trzonka. Jeżeli nie ma możliwości naprawy zaworów - wymienić je wówczas na nowe.
Każdorazowo przy wymianie, lub po naprawie zawory muszą być dotarte wspólnie z gniazdami przy użyciu odpowiednich past do docierania. Szczelność zaworów sprawdza się po wmontowaniu ich do głowicy, przez zalanie kanałów naftą i obserwację w ciągu 3 min. czy nie występują ślady wycieków nafty do komory spalania.

     6.1.4. Sprężyny zaworowe

Na rysunkach S-28 i S-29 pokazane są sprężyny zaworowe z podaniem charakterystyki sprężyn. Sprężyny należy wymienić, gdy wartości sił będą niższe o 10% od dolnej tolerancji, lub w przypadku występowania powierzchniowego rozwarstwienia materiału.

Rys. S-28
Rys. S-28 Sprężyna zaworowa większa
Rys. S-29
Rys. S-29 Sprężyna zaworowa mniejsza

     6.1.5. Dźwigienki zaworowe

Na rysunku S-30 i rysunku S-31 pokazane są dźwigienki zaworowe.
Naprawa polega na wymianie tulejek, rozwierceniu otowru na podany wymiar i ewentualnej wymianie kamieni współpracujących z trzonkami zaworów. Przy wciskaniu kamieni należy zwrócić uwagę na zróżnicowanie długości czopików i rozstawienie otworów w ramionach.
Kamień współpracujący z trzonkiem zaworu wydechowego ma dłuższy czopik. Ramiona, w które należy wciskać czopy kulowe posiadają odkute stożki.

Rys. S-30
Rys. S-30 Dźwigienka zaworu
ssącego kompletna
Rys. S-31
Rys. S-31 Dźwigienka zaworu
wydechowego kompletna

 

     6.1.6. Zespół rurek smarujących

Należy sprawdzić drożność przewodów olejowych i dokłądnie przemyć je naftą. O ile będą występowały zakłócenia w przepływie i nie będzie można usunąć przyczyn, zespół rurek wymienić na nowy.

     6.1.7. Montaż głowicy

Części, których naprawa nie została omówiona, w przypadku ich zużycia wymienić na nowe. Głowicę montuje się aż do doprowadzenia jej do stanu zgodnego z rysunkiem S-23 za wyjątkiem pokrywek sprężyn zaworowych 10 i 24 (rys. S-22) oraz korków nad osłonami lasek popychaczy.
Zachować kolejność ważniejszych czynności (rys. S-22):

  1. Montować zawory. Po włożeniu zaworu i części 17, 20, 21, 22 i ściśnięciu w przyrządzie SO3-P-1067A założyć łubki zaworowe 23;
  2. Sprawdzić szczelność zaworów zgodnie z punktem 6.1.3.;
  3. Sprawdzić w wałkach dźwigienek 15 i 12 drożność otworów doprowadzających olej do dźwigienek zaworowych. Założyć na wałek nową uszczelkę 34 i wsuwając wałek do głowicy zakłądać w kolejności części: 33, 32, kompletną dźwigienkę 9 lub 16 i tulejkę 30. Założyć uchwyty 35 i nakrętki mocujące.
    Zwrócić uwagę na właściwe montowanie wałków dźwigienek zgodnie z wybitymi na kołnierzach cechami ''S'' - ssący, ''W'' - wydechowy (
    rys. S-89);
  4. Założyć osłony dolne popychaczy 2 (rys. S-23);
  5. Montować układ rurek smarujących 27 zakładając obustronnie uszczelki 28, dokręcić lekko wkrętki złącza 26.
Przygotować do montażu pokrywę tylną 24 - założyć nową uszczelkę 37 i zmontować zgodnie z przekrojem A-A.

     6.1.8. Cylinder

Celem stwierdzenia zużycia gładzi cylindrowej należy wykonać kilka pomiarów na różnych wysokościach w dwóch płaszczyznach: prostopadłej i równoległej do osi wału.
Rys. S-32
Rys. S-32 Cylinder
Maksymalna stożkowatość i owal średnicy ''D'' - łącznie 0,01
Na podstawie pomiarów oraz oględzin czy gładź nie posiada zatarć lub podłużnych zarysowań, kwalifikuje się odpowiednio cylinder do naprawy. Naprawa cylindra polega na wytoczeniu, a następnie honowaniu na odpowiedni wymiar naprawczy w dostosowaniu do wymiaru i grupy selekcyjnej tłoka. Przy wymianie cylindra na nowy należy dobrać tłok w tym samym wymiarze i grupie selekcyjnej (patrz punkt 6.2.1.).

W załączonej do rysunku tabelce podane są: wymiar nominalny i wymiary naprawcze oraz 3 grupy selekcyjne dla każdego wymiaru. Wymiary średnicy ''D'' cechowane są cyframi na przykład ''7525'' oznacza wymiar nominalny 75,25 czyli pierwszy nadwymiar.
Grupy selekcyjne oznaczone są kropkami, przy czym ilość kropek wzrasta w miarę zwiększania się średnicy. Selekcja jest przeprowadzana co 0,014 mm i dlatego pomiary cylindra po naprawie należy wykonać czujnikiem mikronowym. Miejsce cechowania grup selekcyjnych jest zaznaczone na rysunku.
Luz między tłokiem a cylindrem przy kojarzeniu według grup wynosi od 0,06 do 0,09 mm.

Tabela selekcji wymiaru D+0,012-0,030
     Wymiar
nom.
"D"

Znaczyć
 12345
75,0075,2575,5075,7576,0076,50
. 74,970
74,984
75,220
75,234
75,470
75,484
75,720
75,734
75,970
75,984
76,470
76,484
. . 74,984
74,998
75,234
75,248
75,484
75,498
75,734
75,748
75,984
75,998
76,484
76,498
. . . 74,998
75,012
75,248
75,262
75,498
75,512
75,748
75,762
75,998
76,012
76,498
76,512


Poprzednia strona Następna strona
Copyright © Jacot - junakriders.pl