6.6. Sprzęgło

Rys. S-66
Rys. S-66 Sprzęgło
1 - pręt popychacza, 2 - kulka 5I16'', 3 - pręt popychacza, 4 - kulka łożyskowa 1I4'', 5 - półpierścienie oporowe, 6 - tarcza oporowa, 7 - bieżnia rolek, 8 - rolka 6x6, 9 - pierścień łożyska, 10 - miska dociskająca, 11 - zabierak sprzęgła, 12 - sprężyna, 13 -  kołnierz oporu sprężyny, 14 - popychacz, 15 - opór popychacza, 16 - nakrętka regulująca ugięcie sprężyny, 17 - podkładki dystansowe, 18 - nakrętka, 19 - podkładka sprężysta, 20 - tarcza cierna dociskowa, 21 - tarcza korkowa, 22 - tarcza cierna pełna, 23 - tarcza cierna oporowa, 24 -  koło łańcuchowe kompletne, 25 - ramię dźwigni krótkie, 26 - nakrętka, 27 - śruba regulacyjna, 28 - dźwignia sprzęgła, 29 - pokrywa wewnętrzna komory sprzęgłowej.

Naprawa sprzęgła ogranicza się do wymiany łożyska sprzegła 7, 8 i 9 (rys. S-66) kompletnych tarcz korkowych 21, lub samych korków, sprężyny 12 oraz ewentualnego szlifowania tarcz ciernych 22 i wymiany innych uszkodzonych części.

Na rys. S-67, rys. S-68 i rys. S-69 podano tabelki grup selekcyjnych rolek i pierścieni łożyska, a poniżej podana jest tablica kojarzeń tych trzech części ze sobą.

Rys. S-67
Rys. S-67 Koło łańcuchowe z bębnem sprzęgła
  1. - miejsce cechowania grup selekcyjnych
  2. - maksymalna odchyłka od prostopadłości powierzchni bocznych 0,025I100.
    Owalność i stożkowatość na szerokości łożyska 0,004 łącznie
  3. - wtłaczać do zrównania powierzchni

Tablica kojarzeń pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego oraz rolek łożyska bębna sprzęgła
Pierścień wewn. łożyska I II III IV
Pierścień zewn. łożyska
I8; 97--
II10; 118; 97-
III11; 1210; 118; 98
IV-1210; 118; 9

Przykład:
dla pierścienia wewnętrznego (rys. S-68) na zabieraku sprzęgła, wykonanego w III grupie selekcyjnej istnieje możliwość kojarzenia:

Łożyska tak dobrane mają luz:

     6.6.1. Koło łańcuchowe z bębnem sprzęgła

W przypadku zużycia pierścienia łożyska można wymienić całe koło z pierścieniem, wykonane na gotowo, lub tylko sam pierścień łożyska. Pierścienie dostarczane jako części zamienne są wykonane na gotowo i nie wymagają po wciśnięciu żadnej dodatkowej obróbki.
W razie deformacji pierścienia przy wciskaniu, należy otwór poprawić, przez docieranie na odpowiednim trzpieniu. Na rysunku S-67 pokazane jest koło łańcuchowe z tabelą grup selekcyjnych pierścienia. Przewidziane są 4 grupy selekcyjne co 0,008 lub 0,007 mm. Ze wzrostem cyfr oznaczających grupę zmniejsza się wymiar selekcjonowanej średnicy.

     6.6.2. Zabierak sprzęgła z wewnętrznym pierścieniem łożyska

Rys. S-68
Rys. S-68 Zabierak sprzęgła z wewnętrznym
pierścieniem łożyska
Rys. S-69
Rys. S-69 Rolka 6 x 6

W przypadku zużycia pierścienia należy wymienić cały zabierak i wówczas naprawa polega na doborze właściwych grup selekcyjnych z innymi elementami łożyska, lub tylko na wymianie pierścienia. Do ściągania pierścienia są przewidziane w zabieraku dwa otwory M6. Po wciśnięciu pierścienia należy ustalić jego rzeczywisty wymiar.
Na rysunku S-68 pokazany jest zabierak sprzęgła z tabelą grup selekcyjnych wewnętrznego pierścienia łożyska.

     6.6.3. Rolka 6x6

Na rysunku S-69 podane zostały grupy selekcyjne rolek. Do jednego łożyska można użyć rolki tylko w jednej grupie selekcyjnej.

     6.6.4. Tarcza korkowa

Podstawą do wymiany korków jest ich zużycie lub nadpalenie. Wkładki korkowe parzyć w gorącej wodzie o temperaturze 80°C - 90°C, po czym swobodnie można je wcisnąć w okienka tarczy. Następnie tarcze z korkami ścisnąć w przyrządzie SO3-P-987, aż do oparcia się o siebie podkładek stalowych. Ściśnięte w ten sposób korki suszyć w temperaturze 120-150oC, 2-3 godzin. Po wyjęciu tarcz z przyrządu korki będą posiadać właściwy wymiar. W warsztacie nie posiadającym przyrządu SO3-P-987, korki po wciśnięciu i wysuszeniu, szlifować na wymiar podany na rysunku S-70.

Rys. S-70
Rys. S-70 Tarcza napędzająca z wkładkami
korkowymi kompletna
Rys. S-71
Rys. S-71 Sprężyna sprzęgła

     6.6.5. Sprężyna sprzęgła

Do regulacji napięcia sprężyny służą 4 podkładki odległościowe 17 (rys. S-66), które należy usuwać w miarę spadku siły sprężyny. Przy naprawie silnika należy zawsze sprawdzić charakterystykę sprężyny i o ile będzie zawierała się poniżej dolnej odchyłki (rys. S-71) - sprężynę należy wymienić.

     6.6.6. Tarcze cierne pełne

Naprawa polega na ewentualnym prostowaniu na prasie celem zapewnienia płaskości i szlifowaniu powierzchni ciernych, o ile w czasie pracy zostały zużyte lub porysowane.

 


Poprzednia strona Następna strona
Copyright © Jacot - junakriders.pl