6.7. Skrzynka biegów

Rys. S-72
Rys. S-72 Skrzynka biegów
1 - koło zębate I biegu, 2 - koło zębate II biegu, 3 - wałek główny, 4 - koło zębate III biegu przesuwne, 5 - pierścień oporowy, 6 - koło zębate z wałkiem wyjściowym, 7 - tulejka odległościowa, 8 - koło łańcuchowe, 9 - nakrętka, 10 - podkładka zabezpieczająca, 11 - koło zębate rozruchowe, 12 - koło zębate II biegu przesuwne, 13 - wałek pośredni, 14 - koło zębate III biegu, 15 - koło zębate stałe, 16 - przesuwka, 17 - kołek wodzący, 18 - podkładka odległościowa, 19 - wałek przesuwek, 20 - zatrzask wałka przesuwek, 21 - sprężyna zatrzasku, 22 - korpus zatrzasku, 23 - podkładka odległościowa, 24 - podkładka odległościowa, 25 - pierścień oporowy

Wymontowaną skrzynkę biegów według rysunku S-20 demontować w kolejności (rys. S-72).

  1. Wybijać równomiernie (przez pręt mosiężny) z pokrywy skrzynki biegów wałki: główny 3 przesuwek 19 i pośredni 13 (przez wałek rozrusznika). Przy wybijaniu wałka przesuwek trzeba podnieść zatrzask 20, który może zaczepić o zazębienie na końcu wałka.
    Przy wyjmowaniu wałka pośredniego wyzębi się z koła rozruchowego zatrzask rozrusznika 13 (rys. S-78), który należy wyjąć wraz z popychaczem zatrzasku i sprężyną 9 i 10 (rys. S-78).
  2. Wyjąć zatrzask 20 i sprężynę 21.
  3. Odgiąć zawleczki zabezpieczające kołki wodzące 17.
    Kołki wysuną się przy lekkim uderzeniu w przesuwkę, po czym zdjąć przesuwki 16.
  4. Wycisnąć wałek główny 3 z koła zębatego I biegu 1 lub ściągnąć koło, zdjąć pierścień oporowy 25 i pozostałe części: koło zębate II biegu 2, koło zębate III biegu przesuwne 4 i pierścień oporowy 5.
  5. Z wałka pośredniego 13 zdjąć koło zębate rozruchowe 11, koło zębate II biegu przesuwne 12. Wycisnąć wałek z koła zębatego stałego 15 lub ściągnąć koło i następnie zdjąć koło zębate I biegu 14.
U W A G A: przy demontowaniu należy zwracać uwagę, gdzie, jakie i jakiej grubości znajdują się podkładki odległościowe na wałkach. Podkładki 18, 23 i 24 przewidziane są do osiowego ustawienia wałków.

Trwałość skrzynki biegów przekracza kilkakrotnie trwałość innych elementów. W przypadku zużycia lub uszkodzenia części wymienia się je na nowe. Wyraźniejsze zużycia występują na powierzchniach bocznych przesuwek 16, w rowkach na przesuwki w kołach zębatych 4 i 12, na kołkach wodzących 17 i w tulejkach kół zębatych 2, 6, 11 i 14 obracających się na wałkach.
Nieznaczne zatarcie powierzchni ciernych, przesuwek i rowków na przesuwki w kołach zębatych można usunąć przez szlifowanie lub przeczyszczenie papierem ściernym.
Przy demontażu należy zwrócić uwagę na charakter zużycia przesuwek i z którymi kołami współpracują poszczególne przesuwki. Równomierne zużycie powierzchni bocznych bez zatarć, świadczy o właściwie złożonej skrzynce biegów. Jednostronne zużycia i zatarcia sygnalizują brak luzu między przesuwką a kólkiem zębatym przesuwnym przy włączaniu określonego biegu.
Szczegółowy opis montażu skrzyni biegów podany jest w części ''Montaż silnika''.

 

     6.7.1. Wymiana tulejek w kołach zębatych

Na rysunkach: S-73, S-74, S-75 i S-76 podane są wymiary obróbcze tulejek. Tulejki po wciśnięciu muszą być ostatecznie obrobione.

Rys. S-73
Rys. S-73 Koło zębate
rozruchowe kompletne
Rys. S-74
Rys. S-74 Koło zębate II biegu
z tulejką kompletne

Rys. S-75
Rys. S-75 Koło zębate III biegu
z tulejką kompletne
Rys. S-76
Rys. S-76 Koło zębate z wałkiem
wyjściowym kompletne

     6.8. Zmieniacz biegów

Naprawa zmieniacza biegów ogranicza się do wymiany części na nowe. Sposób składania zmieniacza podany jest przy omawianiu montażu silnika. Części składowe zmieniacza biegów pokazane są na rysunku S-77A i S-77B.

Rys. S-77a
Rys. S-77A Zmieniacz biegów
1 - sprężynka dźwigni zewnętrzna, 2 - sprężyna dźwigni, 3 - sprężynka zabieraka, 4 - sprężyna zabieraka wewnętrzna, 5 - korpus zmieniacza, 6 - sprzęgło zębate, 7 - zabierak sprzęgła zębatego kompl., 8 - segment zębaty kompl., 9 - dźwignia zmieniacza, 10 - dźwignia wewnętrzna, 11 - wałek zmieniacza, 12 - tulejka segmentu, 13 - śruba ściągająca.
Rys. S-77b
Rys. S-77B Zmieniacz biegów
1 - śruba, 2 - sprężyna zewnętrzna, 3 - nakrętka, 4 - wałek zmieniacza kompl., 5 - podstawa zmieniacza, 6 - podkładka, 8 - segment zębaty kompl., 9 - dźwignia zmieniacza, 10 - śruba ściągająca.

     6.9. Rozrusznik

Widok układu rozrusznika pokazany jest na rysunku S-78. Części zużyte lub uszkodzone wymienić na nowe. Tulejkę z korpusu rozrusznika można wyciągnąć ściągaczem S03-N-2892. Po wciśnięciu nowej tulejki, otwór wewnętrzny rozwiercić na wymiar podany na rysunku S-79.

  6.10. Napędy urządzeń elektrycznych

Pokazane są na rysunku S-80. Koło zębate prądnicy zdejmuje się po odkręceniu nakrętki mocującej (rys. S-81) używając klucza S03-N-2242.

Iskrownik możemy odjąć od przystawki 4 (rys. S-80) po odkręceniu korka przystawki 1 nakrętki mocującej koło zębate iskrownika i 2 śrub mocujących iskrownik z przystawką.

Przy zużyciu tulejki koła pośredniego napędu iskrownika, ze względu na wykonanie otworu i rowków smarownych po wciśnięciu tulejki, wymienia się kompletne koło.

Naprawa prądnicy i iskrownika jest omówiona w części E - Instalacja elektryczna.

Rys. S-78
Rys. S-78 Rozrusznik
1 - wkręt, 2- kulka 7i32'', 3 - sprężyna zatrzasku, 4 - pedał korby rozrusznika, 5 - korba rozrusznika, 6 - sprężyna rozrusznika, 7 - tarcza oporowa sprężyny, 8 - wałek rozrusznika, 9 - sprężyna, 10 - popychacz zatrzasku, 11 - śruba ściągająca pedał, 12 - kołek ustalający poosiowo zatrzasku, 13 - zatrzask rozrusznika, 14 - tulejka
Rys. S-79
Rys. S-79 Korpus rozrusznika
Rys. S-81
Rys. S-81 Odkręcanie nakrętki mocującej koło zębate prądnicy

Rys. S-80
Rys. S-80 Napęd urządzeń elektrycznych
1 - korek przystawki iskrownika, 2 - uszczelka, 3 - koło zębate iskrownika, 4 - przystawka iskrownika, 6 - koło pośrednie napędu iskrownika, 7 - podkładka, 8 - nakrętka mocująca prądnicę, 9 - opaska, 10 - śruba dociskająca poosiowo prądnicę, 11 - sprężyna zabezpieczająca śrubę, 12 - uszczelka iskrownika, 13 - uszczelka przystawki iskrownika, 14 - uszczelka prądnicy, 15 - koło zębate prądnicy

 


Poprzednia strona Następna strona
Copyright © Jacot - junakriders.pl