6.11. Gaźnik

Pierwszą czynnością przy demontażu gaźnika (rys. S-82) jest odkręcenie nakrętki pokrywy 9 i odjęcie pokrywy kadłuba 10 łącznie ze sprężyną 8, przepustnicą 5, iglicą przepustnicy 6, przesłoną powietrza 17, prowadnicą sprężyny 18 i sprężyną 19. W przypadku gdy gaźnik znajduje się na motocyklu należy uprzednio zamknąć kranik dopływu paliwa, zsunąć przewód paliwowy z kadłubu zaworu 30 oraz zsunąć przewód łączący filtr z gaźnikiem.

Rys. S-82
Rys. S-82 Gaźnik typu GM 26 U1
1 - kadłub gaźnika, 2 - kadłub gardzieli, 3 - dysza główna mieszankowa, 4 - dysza paliwowa biegu jałowego, 5 - przepustnica, 6 - iglica przepustnicy, 7 - zapinka, 8 - sprężyna, 9 - nakrętka pokrywy, 10 - pokrywa, 11 - nakrętka regulacyjna, 12 - śruba cięgna, 13 - dysza paliwowa główna, 14 - rozpylacz iglicowy, 15 - uszczelka, 16 - śruba kadłuba, 17 - przesłona powietrza, 18 - prowadnica sprężyny, 19 - sprężyna, 20 - śruba przepustnicy, 21 - sprężyna, 22 - uszczelka, 23 - śruba dwustronna, 24 - uszczelka, 25 - nakrętka, 26 - komora pływakowa, 27 - pływak kompletny, 28 - oś pływaka, 29 - iglica zaworu, 30 - kadłub zaworu, 31 - siatka filtrująca, 32 - kołek oporowy, 33 - prowadnica iglicy, 34 - zaślepka, 35 - zawleczka, 36 - sprężyna, 37 - zatapiacz, 38 - sprężyna, 39 - śruba regulacyjna biegu jałowego

Wszystkie wyżej wymienione elementy gaźnika dadzą się bardzo łatwo zdemontować poprzez wysunięcie linek Bowden'a. W celu odjęcia komory pływakowej należy odkręcić nakrętkę 25, po czym jest łatwy dostęp do pływaka 27, który można wyjąć z komory pływakowej po wykręceniu osi pływaka 28. Należy zwrócić uwagę, aby w czasie demontażu i montażu pływaka, jego zawiasa nie uległa odgięciu, gdyż spowodowałoby to podniesienie lub obniżenie poziomu paliwa w komorze, w wyniku czego nastąpiłyby zakłócenia w normalnej pracy silnika oraz aby przy wyjmowaniu pływaka z komory pływakowej, nie wypadła iglica zaworu 29, ponieważ mogła by ona ulec pokaleczeniu.

W celu zabezpieczenia iglicy zaworu przed wypadnięciem w czasie wykręcania kadłuba zaworu 30 najbezpieczniej jest obrócić komorę pływakową zaworem dopływu paliwa w dół, lub wcześniej wyjąć delikatnie iglicę zaworu.

Celem demontażu pozostałych elementów gaźnika należy odkręcić śrubę kadłuba 16 oraz wyjąć kadłub gardzieli 2 łącznie z dyszą główną paliwową 13, rozpylaczem iglicowym 14, dyszą mieszankową 3 i dyszą paliwową biegu jałowego 4. Wszystkie wymienione elementy, wyłączając dyszą mieszankową, dadzą się z kadłuba gardzieli wykręcić.
Naprawa gaźnika ogranicza się do wymiany zużytych, lub uszkodzonych części na nowe, wyłącznie fabryczne.

     6.11.1. Zawór dopływu paliwa

Rys. S-83
Rys. S-83 Zawór dopływu paliwa
Wymienić w przypadku utraty szczelności i jeżeli nie ma możliwości dotarcia go, lub o ile podany wymiar na rysunku S-83 nie jest utrzymany.

     6.11.2. Pływak z zawiasą

Jeżeli poziom paliwa nie jest zgodny z rysunkiem S-82 należy odpowiednio dogiąć zawiasę pływaka. W przypadku utraty szczelności można naprawić pływak przez lutowanie, jednak musi być utrzymany ciężar pływaka w granicach 12,8-0,6 G. Szczelność pływaka sprawdza się zanurzając go w wodzie o temperaturze 80-90°C.

     6.11.3. Dysze paliwowe

Przepustowość dysz (rys. S-84) określona jest ilością przepływającą przez dyszę wody, pod ciśnieniem 1 m słupa wody, w temperaturze 20°C w przeciągu 1 minuty.
Wymiana dysz powinna nastąpić w przypadku utraty właściwej przepustowości. Przepustowość dyszy głównej wynosi 140 ±2cm3 (wybita cecha 140), a przepustowość dyszy biegu jałowego 45 ±1cm3 (wybita cecha 1). Miejsca cechowania podane są na rysunkach. Zaklepywanie otworów lub rozwiercanie jest niedopuszczalne.

Rys. S-84
Rys. S-84 Dysze
a - dysza główna, b - dysza biegu jałowego

Rys. S-85
Rys. S-85 Rozpylacz iglicy

Rys. S-86
Rys. S-86 Iglica przepustnicy

 

     6.11.4. Rozpylacz iglicy

W przypadku rozkalibrowania otworu ''D'' (rys. S-85), który powinien wynosić śr. 2,7 H8 (wybita cecha 270) rozpylacz należy wymienić.

     6.11.5. Iglica przepustnicy

Iglicę należy wymienić w przypadku utraty podanych na rysunku S-86 wymiarów, porysowania lub pogięcia.

     6.11.6. Kadłub gardzieli

Otwór ''A'' na rysunku S-82 powinien wynosić śr. 1,5 + 0,2 mm, w przypadku jego powiększenia należy kadłub gardzieli wymienić.

     6.11.7. Kadłub gaźnika

Kadłub gaźnika wymienić w przypadku:

     6.11.8. Przepustnica

Wymienić na nową jeżeli luz między przepustnicą a kadłubem jest większy od 0,2 mm.

 


Poprzednia strona Następna strona
Copyright © Jacot - junakriders.pl