8. KONTROLA SILNIKA PO NAPRAWIE
W zależności od możliwości kontroli silnika po naprawie, sprawdzeniu poddaje się silnik na stanowisku do docierania lub dopiero po wmontowaniu do motocykla w czasie jazdy próbnej.
8.1. Sprawdzenie silnika na stanowisku dynamometrycznym
Silnik powinien być docierany wstępnie na stanowisku dynamometrycznym. W czasie docierania należy przeprowadzić próby odbiorcze.
Czas docierania podaje tablica 7.
T a b l i c a 7
Okres docierania |
Obroty wału korbowego |
Obciążenie silnika |
Czas docierania |
obr./min |
KM |
minut |
1 | 2 | 3 | 4 |
Docieranie na zimno Docieranie na gorąco bez obciążenia Docieranie na gorąco pod obciążeniem
Pomiar mocy i zużycia paliwa |
1400 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 |
- - - 1,0 1,7 2,7 4,5 min.12,0 |
60 30 15 20 10 10 10 max. 5 |
Przed rozpoczęciem docierania silnika napełnić zbiornik oleju silnika, komorę sprzęgłową i skrzynkę biegów do poziomów wg wskaźników poziomu oleju.
Silnik docierać na zimno napędzając go silnikiem elektrycznym, zgodnie z kierunkiem obrotów silnika w czasie normalnej pracy. Docierać na IV biegu.
Przy określeniu ilości obrotów silnika docieranego należy uwzględnić przełożenie między wałem silnika elektrycznego a wałem korbowym (łącznie z przełożeniem silnik sprzęgło).
Rys. S-94 Wkrętki złącza doprowadzające olej do głowicy
1 - wkrętki |
W czasie docierania na zimno świeca zapłonowa winna być wykręcona a końcówki prądnicy zabezpieczone przed zwarciem. Na początku docierania sprawdzić po odkręceniu wkrętek złącza 1 (rys.S-94), czy olej dochodzi do dźwigienek zaworowych. Pod koniec docierania na zimno zmierzyć ciśnienie sprężania, które powinno wynosić powyżej 6 kG/cm
2. Następnie należy wymienić olej nalany uprzednio na wrzecionowy i napędzać silnik w ciągu 1 do 3 min.
Po spuszczeniu oleju wrzecionowego należy przemyć w benzynie filtr olejowy i siatkę filtrującą pod pompą i napełnić zbiornik olejem właściwym. Przed uruchomieniem silnika na paliwie sprawdzić szczelinę między elektrodami świecy (0,3-0,4mm) i zainstalować pod świecą końcówkę termopary do pomiaru temperatury głowicy. Jest to konieczne ze względu na stwierdzenie właściwych warunków chłodzenia silnika. Temperatura gniazda świecy nie może przekraczać 180°C. Z chwilą uruchomienia silnika należy natychmiast włączyć dmuchawę do chłodzenia silnika. Przesłona powietrzna w gaźniku musi być całkowicie otwarta.
Na okres docierania pod obciążeniem końcówki prądnicy połączyć wg schematu (rys.S-95)
Rys. S-95 Schemat sprawdzania prądnicy |
oraz w miejsce korka 7 (
rys.S-5) wkręcić manometr i zmierzyć ciśnienie oleju. Powinno być ono wyższe od 0,4 kG/cm
2. Napięcie prądnicy obciążonej wg schematu, przy 3000 obr/min silnika, powinno wynosić minimum 6,1 V. Odpowiednie wskazania obciążeń w zależności od rodzaju hamulca należy wyliczyć.
Dla hamulca hydraulicznego
gdzie:
P - siła na tarczy hamulca (KG),
N - moc podana w tablicy 7,
K - stała hamulca,
nh - obroty hamulca (obroty na min) wyliczamy wychodząc z obrotów silnika podanych w tablicy 7 po uwzględnieniu przełożenia wał korbowy-hamulec,
µ - sprawność przeniesienia napędu wał korbowy-hamulec przyjmuje się na podstawie badań =0,83.
8.2. Ustwienie zapłonu na kompletnym silniku
Zasadniczo dokładne ustawienie zapłonu zostało omówione przy montażu silnika. Jednak w przypadku konieczności ustawienia zapłonu na kompletnym silniku korzystamy ze sprawdzianu S03-S-5317, który wkręcamy do oporu w otwór świecy. Również schemat połączenia lampki kontrolnej (rys.S-88) jest aktualny. Różnica polega na tym, że czujnik ustawiony jest pod kątem i w związku z tym odchylenia wskazówki będą większe. Lampka kontrolna musi gasnąć przy wskazaniu czujnika 1,44 + 0,05 mm przed ZZ, w końcu suwu sprężania, co odpowiada położeniu korby 13° przed ZZ.