Demontaż podwozia powinien przebiegać według przyjętego i opracowanego planu podanego w poniższej tablicy. Dla lepszego zobrazowania, kolejność rozbieranych zespołów zaznaczona jest również na rysunku P-1.
Rys. P-1 Motocykl Junak M10 - kolejność demontażu. |
3.1. Tablica kolejności demontażu
Rys. P-2 Zdejmowanie siodła 1, 2 - śruby |
Rys. P-3 Zdejmowanie zbiornika paliwa |
Rys. P-4 Zdejmowanie skrzynki narzędziowej |
Rys. P-5 Wyjmowanie akumulatora |
Rys. P-6 Demontaż filtra powietrza 1-wkręty, 2-wkład filtra, 3-skrzynka filtra |
Kolejność demontażu zespołów |
Nazwa zespołu lub podzespołu demontowanego z motocykla |
---|---|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 |
Siodło Zbiornik paliwa Skrzynka narzędziowa Akumulator z podstawą Filtr powietrza Rura wydechowa i tłumik Łańcuch Silnik Element optyczny Obudowa reflektora z przewodami stacyjką i lampkami kontrolnymi Sygnał, regulator napięcia i główna wiązka przewodów Koło przednie Błotnik przedni Kierownica z linkami Widelec przedni Koło tylne Amortyzatory Wahacz z hamulcem Tylny błotnik Podnóżki kierowcy z podstawką centralną Podnóżki pasażera ze stojakiem bocznym |
Rys. P-9 Wyjmowanie elementu optycznego 1 - sprężyna, 2 - oprawka żarówek |
- odkręcić wkręty i zdjąć ramkę chromowaną,
- zdjąć nakrętkę amortyzatora skrętu,
- zdjąć listwy dekoracyjne i odkręcić wkręty mocujące górną osłonę,
- wyjąć osłonę dekoracyjną stacyjki,
- odkręcić nakrętkę i wyjąć stacyjkę,
- wymontować lampki kontrolne,
- zwolnić uchwyt i wyjąć szybkościomierz,
- zdjąć trójkątną dekoracyjną osłonę,
- odkręcić dwie śruby mocujące boczne osłony do teleskopów,
- zdjąć osłony.
11. Sygnał, regulator napięcia i główna wiązka przewodów
- odłączyć przewody od sygnału,
- odkręcić śrubę mocującą sygnał do wspornika, wyjąć sygnał,
- odkręcić wkręty mocujące regulator napięcia do ramy,
- wyjąć ostrożnie wiązkę przewodów wraz z regulatorem napięcia.
Rys. P-10 Osłona reflektora 1 - osłona lewa, 2 - osłona prawa, 2a - osłony dolne, 3 - osłona górna, 4 - oprawka kluczyka, 5 - listewka dekoracyjna, 6 - pierścień reflektora, 7 - wkręt, 8 - podkładka, 9 - nakrętka, 10 - ucho regulacyjne stałe, 11 - wkręt, 12 - podkładka, 13 - nakrętka, 14 - spręzyna, 15 - wkręt, 16 - osłona przednia, 17 - uszczelka lewa, 18 - uszczelka prawa |
12. Koło przednie
W celu wyjęcia przedniego koła należy:
- odkręcić przeciwnakrętkę śruby regulacyjnej przedniego hamulca niewidoczną na rysunku P-11 i wkręcić śrubę 1 (rys. P-11) do końca gwintu,
- podnieść do góry dźwignię hamulca 3 i zdjąć z widełek dźwigni końcówkę linki,
- wykręcić całkowicie śrubę regulacyjną linki a następnie wyjąć linkę cięgła przez szczelinę,
- zluzować śrubę zabezpieczającą oś przed obrotem w prawej goleni widelca przedniego,
Rys. P-11 Koło przednie 1 - śruba regulacyjna, 2 - linka hamulca, 3 - dźwignia hamulca, 4 - oś koła |
Rys. P-12 Zdejmowanie kierownicy |
W celu rozebrania piasty należy dodatkowo wyjąć oś koła i pokrywę ze szczękami hamulcowymi, wykręcić nakrętkę dociskającą łożysko, położyć koło bębnem hamulcowym na dwóch klockach drewnianych w ten sposób, aby rozstawienie klocków było większe od średnicy łożyska i przez kawałek drewna wpuszczony do środka piasty wybić łożysko młotkiem. W celu wybicia drugiego łożyska odwrócić koło na drugą stronę i czynność powtórzyć. Rozebranie pokrywy polega na rozciągnięciu szczęk opierających się na sworzniu i zsunięciu ich równocześnie ze sworznia i rozpieracza.
Zluzować śrubę dźwigienki hamulca, zsunąć dźwigienkę i wyjąć z pokrywy rozpieracz szczęk.
13. Błotnik przedni
- wykręcić śruby mocujące przedni błotnik do widelca,
- wyjąć błotnik.
14. Kierownica z linkami
- odkręcić przeciwnakrętki i nakrętki mocujące kierownicę do górnego wspornika pokazanego na rysunku P-12
- zdjąć kierownicę,
- odkręcić wkręty obsady rączki pokrętnej gazu,
- zdjąć linkę gazu,
- zsunąć rączkę pokrętną gazu z kierownicy,
- zdjąć osłony gumowe,
- odłączyć linki hamulca przedniego, sprzęgła i odprężnika od dźwigni,
- odkręcić wkręty i zdjąć dźwignie hamulca, sprzęgła i odprężnika,
- wykręcić wkręt i wymontować regulator powietrza,
- zdjąć boczne gumowe osłony.
15. Widelec przedni
W celu rozebrania widelca przedniego należy:
- zluzować śruby mocujące kolumny w dolnym wsporniku,
- odkręcić nakrętki mocujące kolumny w górnym wsporniku,
- wkręcić przyrząd Px733 i następnie uderzyć młotkiem w śrubę.
Po wyjęciu kolumn z gniazd stożkowych wykręcić przyrząd i wyjąć teleskopy (rys. P-13 i P-14).
Przystępując do rozebrania łożysk w główce ramy, należy odkręcić nakrętki oraz śruby mocujące płytkę amortyzatora skrętu do ramy.
Zdjąć wspornik górny oraz wspornik dolny z ciernym amortyzatorem skrętu i sworzniem główki ramy. Przy tych czynnościach zwrócić uwagę na kulki łożyska górnego i dolnego, które łatwo mogą wypaść.
Rys. P-13 Wybijanie teleskopów |
Rys. P-14 Wyjmowanie teleskopów |
Przy demontażu teleskopów wykonać następujące czynności:
- zdjąć z kolumny sprężynę wraz z podkładkami igelitowymi, wylać olej do naczynia,
- posługując się kluczem specjalnym NS-020 odkręcić (rys. P-15) chromowaną osłonę teleskopu i ściągnąć z kolumny do dołu po uprzednim zdjęciu tulejek ponieważ kolumna w swojej górnej części ma większą średnicę. Ściąganie do góry mogłoby doprowadzić do zniszczenia pierścienia uszczelniającego a w konsekwencji do przecieków teleskopów.
Rys. P-15 Odkręcanie dolnej osłony teleskopu" |
Rys. P-16 Wciąganie kolumny do wsporników |
Osłona chromowana w teleskopach produkcji od 1964 r. pozwala na odkręcanie jej z zewnątrz kluczem pazurkowym. Ażeby nie uszkodzić powierzchni chromowanej używać klucza specjalnego Ns-415A.
Przy montażu teleskopów używać specjalnego przyrządu do wprowadzenia kolumny w gniazdo stożkowe górnego wspornika (rys. P-16). Śrubę przyrządu wkręcić w kolumnę aż do oporu, nakrętkę zaś po dokręceniu do wspornika górnego dociągnąć dalej aż do wciągnięcia kolumny w gniazdo stożkowe wspornika. Po wciągnięciu kolumny na właściwe miejsce, wykręcić przyrząd i wkręcić nakrętkę kolumny.
Rys. P-17 Zdejmowanie koła tylnego 1 - nakrętka, 2 - podkładka, 3 - oś koła tylnego, 4 - stabilizator |
16. Koło tylne
- nacisnąć kołek ustalający linkę napędu szybkościomierza i wyjąć linkę.
- wykręcić śrubę regulacyjną hamulca tylnego oraz zdjąć linkę,
- odkręcić nakrętkę 1 (rys. P-17) osi koła tylnego i zdjąć podkładkę 2.
- wyciągnąć oś kołą tylnego 3.
- wyjąć stabilizator 4,
- wymontować koło tylne,
- odkręcić nakrętkę mocującą tarczę wieńca zębatego do wahacza,
- odkręcić śrubę mocującą osłonę ruchomą łańcucha do wahacza,
- wymontować tarczę wieńca zębatego oraz ruchomą osłonę łańcucha,
- wyjąć dwa pierścienie "Segera" z tarczy wieńca zębatego oraz z kolei wyjąć tulejkę z tarczy wieńca zębatego,
- wycisnąć łożysko z tarczy wieńca zębatego oraz wyjąć pierścień uszczelniający,
- Wyjąć zawleczki mocujące wkładki gumowe na kłach tarczy i zdjąć wkładki,
- usunąć nity (przez spiłowanie) i zdjąć wieniec zębaty,
UWAGA: piastę koła tylnego rozbiera się podobnie jak koła przedniego.
Rys. P-18 Zdejmowanie amortyzatora 1 - nakrętka, 2 - śruba |
17. Elementy resorujące
Celem wymontowania elementów resorujących z podwozia należy: - odkręcić cztery nakrętki M10 (rys. P-18) i wyjąć cztery śruby mocujące elementy resorujące do ramy i wahacza.
Element resorujący rozbiera się za pomocą specjalnego przyrządu Px795/M07.31.04 (rys. P-19), który służy do ściśnięcia sprężyny amortyzatora, a następnie kluczem specjalnym Ns-071 odkręcić górny uchwyt amortyzatora.
Kluczem o rozwartości 30 mm odkręcić obsadę uszczelki sworznia i wyjąć tłoczysko z tulei.
Odkręcić przeciwnakrętkę oraz nakrętkę sworznia za pomocą klucza i klucza płaskiego 11 mm (rys. P-20) i zsunąć wszystkie części z tłoczyska. Montaż elementu resorującego wykonuje się za pomocą tych samych narzędzi w odwrotnej kolejności.
Rys. P-19 Rozbieranie amortyzatora |
Rys. P-20 Rozbieranie tłoczyska |
18. Wahacz z hamulcem
- odkręcić śrubę mocującą pedał hamulca,
- zdjąć pedał hamulca,
Rys. P-21 Wyjmowanie tylnego błotnika 1 - śruba, 2 - wspornik, 3 - śruba |
19. Tylny błotnik
- odkręcić śruby 1 (rys. P-21) mocujące wsporniki błotnika i zdjąć wsporniki 2,
- odkręcić cztery śruby 3 mocujące błotnik do ramy - zdjąć błotnik,
- odkręcić śruby mocujące wspornik błotnika oraz uchwyt podstawki 1 (rys. P-21),
- odkręcić wkręt mocujący 2 (rys. P-22) i zdjąć lampkę tylną odłączając przewody,
- odkręcić śruby mocujące osłonę przewodu,
- zdjąć osłonę przewodu oraz przewody.
Rys. P-22 Zdejmowanie tylnej lampki 1 - śruba, 2 - wkręt |
Rys. P-23 Zdejmowanie podstawki centralnej 1 - nakrętka, 2 - sworzeń, 3 - sprężyna |
20. Podnóżki kierowcy z podstawką centralną
- odkręcić nakrętki mocujące podnóżki 1(rys. p-23), |
21. Podnóżki pasażera i stojak boczny
- odkręcić nakrętki mocujące podnóżki pasażera, |