3. DEMONTAŻ PODWOZIA

Demontaż podwozia powinien przebiegać według przyjętego i opracowanego planu podanego w poniższej tablicy. Dla lepszego zobrazowania, kolejność rozbieranych zespołów zaznaczona jest również na rysunku P-1.

Rys. P-1
Rys. P-1 Motocykl Junak M10 - kolejność demontażu.

     3.1. Tablica kolejności demontażu

Rys. P-2
Rys. P-2 Zdejmowanie siodła
1, 2 - śruby
Rys. P-3
Rys. P-3 Zdejmowanie zbiornika paliwa
Rys. P-4
Rys. P-4 Zdejmowanie skrzynki narzędziowej
Rys. P-5
Rys. P-5 Wyjmowanie akumulatora
Rys. P-6
Rys. P-6 Demontaż filtra powietrza
1-wkręty, 2-wkład filtra, 3-skrzynka filtra
T a b l i c a 10  
Kolejność
demontażu
zespołów
Nazwa zespołu lub podzespołu
demontowanego z motocykla
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

11

12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Siodło
Zbiornik paliwa
Skrzynka narzędziowa
Akumulator z podstawą
Filtr powietrza
Rura wydechowa i tłumik
Łańcuch
Silnik
Element optyczny
Obudowa reflektora z przewodami
stacyjką i lampkami kontrolnymi
Sygnał, regulator napięcia i główna
wiązka przewodów
Koło przednie
Błotnik przedni
Kierownica z linkami
Widelec przedni
Koło tylne
Amortyzatory
Wahacz z hamulcem
Tylny błotnik
Podnóżki kierowcy z podstawką centralną
Podnóżki pasażera ze stojakiem bocznym

3.2. Omówienie demontażu zespołów podwozia

1.  Siodło

- wykręcić trzy wkręty 1 i 2 (rys. P-2),
- zdjąć siodło

2.  Zbiornik paliwa

- odkręcić dwie śruby wskazane strzałkami na rysunku P-3 mocujące zbiornik do ramy,
- odłączyć od gaźnika przewód doprowadzający paliwo ze zbiornika.
- zdjąć zbiornik.

3.  Skrzynka narzędziowa

- wyjąć gniazdo bezpiecznika,
- odkręcić trzy śruby mocujące skrzynkę narzędziową (dwie widoczne na rysunku P-4) do ramy i podstawki akumulatora,
- zdjąć skrzynkę narzędziową.

4.  Akumulator z podstawką

W celu wymontowania akumulatora należy zdjąć owiewkę odkręcając uprzednio nakrętkę radełkowaną pokazaną strzałką na rysunku P-5. Następnie odkręcićobejmę mocującą akumulator do podstawki. Wysunąć akumulator spod ramy i zdjąć pokrywkę. Odłączyć przewody. Odkręcić 2 śruby mocujące podstawkę akumulatora do filtru powietrza i tylnego błotnika i wyjąć podstawkę.

5.  Filtr powietrza

- zdjąć łącznik gumowy łączący filtr powietrza z gaźnikiem,
- zdjąć cięgło łączące wyłącznik światła "stop" z ramieniem osi hamulca,
- odkręcić dwie śruby mocujące filtr do ramy,
- zdjąć filtr powietrza,
- wykręcić korek kontrolny poziomu oleju i wylać olej,
- odkręcić od wewnętrznej ściany filtra trzy wkręty 1(rys. P-6),
- wyjąć wkład filtra 2.

6.  Rura wydechowa i tłumik

- rozłączyć tłumik z rurą wydechową odkręcając śrubę zacisku,
- odkręcić śrubę mocującą tłumik do ramy,
- zdjąć tłumik,
- kluczem pazurkowym odkręcić nakrętkę rury wydechowej,
- zdjąć rurę wydechową,
- wyjąć z kanału wydechowego uszczelkę azbestowo-miedzianą.

7.  Łańcuch

W celu zdjęcia łańcucha należy odkręcić cztery wkręty tarczy osłony i wyjąć tylną część osłony łańcucha (rys. P-7). Następnie obracając kołem ustawić zapinkę łańcucha na widocznej części koła łańcuchowego i rozpiąć ją (rys. P-8), po czym wyciągnąć łańcuch z osłony.

8.  Silnik

omówiono w części silnikowej.


Rys. P-7
Rys. P-7 Zdejmowanie tylnej części osłony łańcucha
Rys. P-8
Rys. P-8 Rozpinanie łańcucha napędowego

9.  Element optyczny

Rys. P-9
Rys. P-9 Wyjmowanie elementu optycznego
1 - sprężyna, 2 - oprawka żarówek
W celu wyjęcia elementu optycznego należy odkręcić u dołu reflektora wkręt i podważając wkrętakiem ramkę, wyjąć przednią część. Następnie odpiąć sprężynki i wyjąć talerzyk z żarówkami.

10.  Obudowa reflektora

- odkręcić wkręty i zdjąć ramkę chromowaną,
- zdjąć nakrętkę amortyzatora skrętu,
- zdjąć listwy dekoracyjne i odkręcić wkręty mocujące górną osłonę,
- wyjąć osłonę dekoracyjną stacyjki,
- odkręcić nakrętkę i wyjąć stacyjkę,
- wymontować lampki kontrolne,
- zwolnić uchwyt i wyjąć szybkościomierz,
- zdjąć trójkątną dekoracyjną osłonę,
- odkręcić dwie śruby mocujące boczne osłony do teleskopów,
- zdjąć osłony.

11.  Sygnał, regulator napięcia i główna wiązka przewodów

- odłączyć przewody od sygnału,
- odkręcić śrubę mocującą sygnał do wspornika, wyjąć sygnał,
- odkręcić wkręty mocujące regulator napięcia do ramy,
- wyjąć ostrożnie wiązkę przewodów wraz z regulatorem napięcia.

Rys. P-10
Rys. P-10 Osłona reflektora
1 - osłona lewa, 2 - osłona prawa, 2a - osłony dolne, 3 - osłona górna, 4 - oprawka kluczyka, 5 - listewka dekoracyjna, 6 - pierścień reflektora, 7 - wkręt, 8 - podkładka, 9 - nakrętka, 10 - ucho regulacyjne stałe, 11 - wkręt, 12 - podkładka, 13 - nakrętka, 14 - spręzyna, 15 - wkręt, 16 - osłona przednia, 17 - uszczelka lewa, 18 - uszczelka prawa

12.  Koło przednie

W celu wyjęcia przedniego koła należy:
- odkręcić przeciwnakrętkę śruby regulacyjnej przedniego hamulca niewidoczną na rysunku P-11 i wkręcić śrubę 1 (rys. P-11) do końca gwintu,
- podnieść do góry dźwignię hamulca 3 i zdjąć z widełek dźwigni końcówkę linki,
- wykręcić całkowicie śrubę regulacyjną linki a następnie wyjąć linkę cięgła przez szczelinę,
- zluzować śrubę zabezpieczającą oś przed obrotem w prawej goleni widelca przedniego,
Rys. P-11
Rys. P-11 Koło przednie
1 - śruba regulacyjna, 2 - linka hamulca, 3 - dźwignia hamulca, 4 - oś koła
Rys. P-12
Rys. P-12 Zdejmowanie kierownicy
- za pomocą pręta stalowego włożonego w otwór osi koła odkręcić ją i wyjąć z goleni, po czym swobodnie można wyjąć koło spod błotnika.

     W celu rozebrania piasty należy dodatkowo wyjąć oś koła i pokrywę ze szczękami hamulcowymi, wykręcić nakrętkę dociskającą łożysko, położyć koło bębnem hamulcowym na dwóch klockach drewnianych w ten sposób, aby rozstawienie klocków było większe od średnicy łożyska i przez kawałek drewna wpuszczony do środka piasty wybić łożysko młotkiem. W celu wybicia drugiego łożyska odwrócić koło na drugą stronę i czynność powtórzyć. Rozebranie pokrywy polega na rozciągnięciu szczęk opierających się na sworzniu i zsunięciu ich równocześnie ze sworznia i rozpieracza.
Zluzować śrubę dźwigienki hamulca, zsunąć dźwigienkę i wyjąć z pokrywy rozpieracz szczęk.

13.  Błotnik przedni

- wykręcić śruby mocujące przedni błotnik do widelca,
- wyjąć błotnik.

14.  Kierownica z linkami

- odkręcić przeciwnakrętki i nakrętki mocujące kierownicę do górnego wspornika pokazanego na rysunku P-12
- zdjąć kierownicę,
- odkręcić wkręty obsady rączki pokrętnej gazu,
- zdjąć linkę gazu,
- zsunąć rączkę pokrętną gazu z kierownicy,
- zdjąć osłony gumowe,
- odłączyć linki hamulca przedniego, sprzęgła i odprężnika od dźwigni,
- odkręcić wkręty i zdjąć dźwignie hamulca, sprzęgła i odprężnika,
- wykręcić wkręt i wymontować regulator powietrza,
- zdjąć boczne gumowe osłony.

15.  Widelec przedni

W celu rozebrania widelca przedniego należy:
- zluzować śruby mocujące kolumny w dolnym wsporniku,
- odkręcić nakrętki mocujące kolumny w górnym wsporniku,
- wkręcić przyrząd Px733 i następnie uderzyć młotkiem w śrubę.

Po wyjęciu kolumn z gniazd stożkowych wykręcić przyrząd i wyjąć teleskopy (rys. P-13 i P-14).
Przystępując do rozebrania łożysk w główce ramy, należy odkręcić nakrętki oraz śruby mocujące płytkę amortyzatora skrętu do ramy.
Zdjąć wspornik górny oraz wspornik dolny z ciernym amortyzatorem skrętu i sworzniem główki ramy. Przy tych czynnościach zwrócić uwagę na kulki łożyska górnego i dolnego, które łatwo mogą wypaść.

Rys. P-13
Rys. P-13 Wybijanie teleskopów
Rys. P-14
Rys. P-14 Wyjmowanie teleskopów

Przy demontażu teleskopów wykonać następujące czynności:

- zdjąć z kolumny sprężynę wraz z podkładkami igelitowymi, wylać olej do naczynia,
- posługując się kluczem specjalnym NS-020 odkręcić (rys. P-15) chromowaną osłonę teleskopu i ściągnąć z kolumny do dołu po uprzednim zdjęciu tulejek ponieważ kolumna w swojej górnej części ma większą średnicę. Ściąganie do góry mogłoby doprowadzić do zniszczenia pierścienia uszczelniającego a w konsekwencji do przecieków teleskopów.

Rys. P-15
Rys. P-15 Odkręcanie dolnej osłony teleskopu"
Wciąganie kolumny do wsporników
Rys. P-16 Wciąganie kolumny
do wsporników

Osłona chromowana w teleskopach produkcji od 1964 r. pozwala na odkręcanie jej z zewnątrz kluczem pazurkowym. Ażeby nie uszkodzić powierzchni chromowanej używać klucza specjalnego Ns-415A.

Przy montażu teleskopów używać specjalnego przyrządu do wprowadzenia kolumny w gniazdo stożkowe górnego wspornika (rys. P-16). Śrubę przyrządu wkręcić w kolumnę aż do oporu, nakrętkę zaś po dokręceniu do wspornika górnego dociągnąć dalej aż do wciągnięcia kolumny w gniazdo stożkowe wspornika. Po wciągnięciu kolumny na właściwe miejsce, wykręcić przyrząd i wkręcić nakrętkę kolumny.
Rys. P-17
Rys. P-17 Zdejmowanie koła tylnego
1 - nakrętka, 2 - podkładka, 3 - oś koła tylnego,
4 - stabilizator

16.  Koło tylne

- nacisnąć kołek ustalający linkę napędu szybkościomierza i wyjąć linkę.
- wykręcić śrubę regulacyjną hamulca tylnego oraz zdjąć linkę,
- odkręcić nakrętkę 1 (rys. P-17) osi koła tylnego i zdjąć podkładkę 2.
- wyciągnąć oś kołą tylnego 3.
- wyjąć stabilizator 4,
- wymontować koło tylne,
- odkręcić nakrętkę mocującą tarczę wieńca zębatego do wahacza,
- odkręcić śrubę mocującą osłonę ruchomą łańcucha do wahacza,
- wymontować tarczę wieńca zębatego oraz ruchomą osłonę łańcucha,
- wyjąć dwa pierścienie "Segera" z tarczy wieńca zębatego oraz z kolei wyjąć tulejkę z tarczy wieńca zębatego,
- wycisnąć łożysko z tarczy wieńca zębatego oraz wyjąć pierścień uszczelniający,
- Wyjąć zawleczki mocujące wkładki gumowe na kłach tarczy i zdjąć wkładki,
- usunąć nity (przez spiłowanie) i zdjąć wieniec zębaty,

UWAGA: piastę koła tylnego rozbiera się podobnie jak koła przedniego.
Rys. P-18
Rys. P-18 Zdejmowanie amortyzatora
1 - nakrętka, 2 - śruba

17.  Elementy resorujące

Celem wymontowania elementów resorujących z podwozia należy: - odkręcić cztery nakrętki M10 (rys. P-18) i wyjąć cztery śruby mocujące elementy resorujące do ramy i wahacza.

Element resorujący rozbiera się za pomocą specjalnego przyrządu Px795/M07.31.04 (rys. P-19), który służy do ściśnięcia sprężyny amortyzatora, a następnie kluczem specjalnym Ns-071 odkręcić górny uchwyt amortyzatora.
Kluczem o rozwartości 30 mm odkręcić obsadę uszczelki sworznia i wyjąć tłoczysko z tulei.
Odkręcić przeciwnakrętkę oraz nakrętkę sworznia za pomocą klucza i klucza płaskiego 11 mm (rys. P-20) i zsunąć wszystkie części z tłoczyska. Montaż elementu resorującego wykonuje się za pomocą tych samych narzędzi w odwrotnej kolejności.

Rys. P-19
Rys. P-19 Rozbieranie amortyzatora
Rys.P-20
Rys. P-20 Rozbieranie tłoczyska

18.  Wahacz z hamulcem

- odkręcić śrubę mocującą pedał hamulca,
- zdjąć pedał hamulca,
Rys. P-21
Rys. P-21 Wyjmowanie tylnego błotnika
1 - śruba, 2 - wspornik, 3 - śruba
- wyjąć oś pedału i odczepić linkę hamulca,
- odkręcić nakrętkę wahacza 14 (rys. P-27),
- wybić oś wahacza 10,
- wyjąć wahacz z ramy,
- wyjąć tulejkę dystansową 12,
- wycisnąć tulejki wahacza 3,
- wykręcić napinacze łańcucha 8 i 9.

19.  Tylny błotnik

- odkręcić śruby 1 (rys. P-21) mocujące wsporniki błotnika i zdjąć wsporniki 2,
- odkręcić cztery śruby 3 mocujące błotnik do ramy - zdjąć błotnik,
- odkręcić śruby mocujące wspornik błotnika oraz uchwyt podstawki 1 (rys. P-21),
- odkręcić wkręt mocujący 2 (rys. P-22) i zdjąć lampkę tylną odłączając przewody,
- odkręcić śruby mocujące osłonę przewodu,
- zdjąć osłonę przewodu oraz przewody.

Rys. P-22
Rys. P-22 Zdejmowanie tylnej lampki
1 - śruba, 2 - wkręt
Rys. P-23
Rys. P-23 Zdejmowanie podstawki centralnej
1 - nakrętka, 2 - sworzeń, 3 - sprężyna

20.  Podnóżki kierowcy z podstawką centralną

- odkręcić nakrętki mocujące podnóżki 1(rys. p-23),
- zdjąć podnóżki,
- wybić sworznie 2,
- wyjąć podstawkę centralną,
- zdjąć sprężynę podstawki 3.

21.  Podnóżki pasażera i stojak boczny

- odkręcić nakrętki mocujące podnóżki pasażera,
- zdjąć podnóżki pasażera oraz stojak boczny,
- odkręcić wkręt korpusu stojaka,
- zdjąć sprężynę stojaka bocznego.


Poprzednia strona Następna strona
Copyright © Jacot - junakriders.pl