Uszkodzenia i usterki instalacji elektrycznej można podzielić na trzy zasadnicze kategorie:
W razie niemożności naprawy uszkodzeń - kat. b.- należy ograniczyć się do wymiany uszkodzonej części instalacji albo zlecić przeprowadzenie naprawy kompetentnemu warsztatowi, jeżeli to oczywiście się opłaca. Biorąc pod uwagę stopień zużycia uszkodzonej części oraz zakładając, że nawet najlepiej dokonana naprawa w większości wypadków obniża jakość części naprawianej w stosunku do nowej - opłacalny koszt naprawy nie przekracza 70% wartości nowej części.
W następnych punktach zostały omówione naprawy uszkodzen kat. a. Uszkodzenia kategorii b i c zostały tylko opisane. 3.1. Iskrownik - instalacja zapłonowa
Używać do tego celu odpowiedniego pilnika lub specjalnego ściernika korundowego. Posługiwanie się do tego celu zwykłym papierem lub płótnem ściernym nie jest wskazane. W przypadku uszkodzonej, spalonej lub nierównej powierzchni styków i nieprzylegania ich powierzchniami - młoteczek i kowadełko należy wymienić. Zluzować wkręt mocujący kowadełko przerywacza 2 (rys.E-3) i wkrętem mimośrodowym 3 ustawić właściwy odstęp między stykami przerywacza 4 i 5. Odstęp powinien wynosić 0,3 - 0,4 mm. Poluzować dwie śruby mocujące iskrownik do silnika i obracać calym iskrownikiem w prawo (patrząc od strony przerywacza) celem przyspieszenia zapłonu, a w lewo celem opóźnienia. Po ustawieniu dobrze dokręcić śruby. Nie wolno dla regulacji momentu zapłonu odkręcać wkrętów 1 (rys.E-3) mocujących przerywacz i zmieniać jego położenie - regulacja ta służy bowiem tylko do ustawienia tzw. kąta ß określającego pozycję twornika iskrownika, przy której napięcie osiąga optymalną wartość. W pozycji tej powinno nastąpić rozwarcie styków przerywacza. Pozycja ta jest ustalona fabrycznie, zaznaczona kreskami na podstawie przerywacza i korpusie iskrownika i nie powinna ulec zmianie. W razie zaistnienia przesunięcia należy ustawić przerywacz na właściwe miejsce według kresek lub w razie negatywnego rezultatu ustawić na specjalnym przyrządzie w zakładzie specjalistycznym.
Kondensator przebity lub ze stratą pojemności nalezy wymienić na nowy.
Zawilgocony lub zanieczyszczony olejem iskrownik należy rozebrać, wymyć w czystej benzynie (ekstrakcyjnej) i stator wysuszyć w suszarce (najlepiej promieniami podczerwieni) do osiągnięcia oporności izolacji w stanie nagrzanym (do 80°C) - 10 MOhm, nienagrzanym - 50 MOhm.
Ustalić przyczynę zamoczenia wzgl. zaolejenia - wymienić uszkodzony pierścień uszczelniający łożyska.
W razie widocznego uszkodzenia cewki lub negatywnego wyniku mycia i suszenia - cewkę wymienić na nową.
Wszelkie uszkodzenia świecy zapłonowej, przebijanie przewodu wysokiego napięcia, uszkodzenie (przepalenie opornika) końcówki zapłonowej - kwalifikują te części do wymiany. 3.2. Prądnica 3.2.1. Usterki i uszkodzenia zewnętrzne
Prądnicę wymontować, sprawdzić jej napęd, wymienić uszkodzone kółko zębate, zdjąć lewą pokrywę silnika celem prawidłowego ustawienia prądnicy przy montażu (rys.E-4). Zwrócić uwagę na staranne włożenie pierścienia uszczelniającego prądnicę i silne dociśnięcie jej do korpusu silnika. Wymienić uszkodzone gumowe końcówki izolacyjne na zaciskach prądnicy mogące powodować zwarcie z masą. Poluzowane nakrętki zaciskowe dokręcić, ewentualnie urwane przewody przylutować, sprawdzić jakość ich izolacji. Zamontować prądnicę.
3.2.2. Usterki i uszkodzenia wewnętrzne
Przeprowadzić zabieg mycia i suszenia jak przy iskrowniku z tym, ze wyniki pomiaru oporności izolacji winny wynosić 0,5 MOhm w stanie nagrzanym a 5 MOhm na zimno.
Wymienić zużyte lub uszkodzone szczotki, przeczyścić drobnym płótnem ściernym komutator. Lekko zużytą i nierówną powierzchnię szczotek doszlifować do krzywizny komutatora za pomocą paska płótna ściernego. Uszkodzony stator, twornik względnie całą prądnicę naprawić lub wymienić na nową. Przy uszkodzeniach uzwojenia statora wymienić cały korpus prądnicy, gdyż wyjęcie samej cewki z jarzmem spowoduje utratę osiowości przez stator. Po każdorazowym demontażu wszystkie części obudowy prądnicy w miejscach połączeń oczyścić denaturatem i przy składaniu uszczelnić szczeliwem płynnym. Sprawdzić pierścień uszczelniający na wałku. 3.3. Regulator prądnicy
3.3.1. Usterki zewnętrzne
Sprawdzić zaciski, połączenia itp. zapewnić dobre połączenie regulatora z masą.
3.3.2. Uszkodzenia wewnętrzne
Wszystkie uszkodzenia wewnętrzne mogą być usunięte w warsztatach specjalistycznych upoważnionych do tych napraw przez producenta regulatora prądnicy. Dokonywanie napraw w warsztatach nieposiadajacych tych uprawnień jest niewskazane, gdyż grozi to uszkodzeniem prądnicy, akumulatora, względnie instalacji przewodowej. 3.4. Akumulator 3.4.1. Pierwsze ładowanie
1. Napełnic akumulator elektrolitem. 2. Na okres około 4 godz. akumulator napełniony elektrolitem pozostawić, po czym rozpocząć ładowanie. 3. Napięcie prądu stałego przy ładowaniu winno wynosić nie mniej niż 8,25 V natężenie zaś 1 A. Czas pierwszego ładowania około 40 godz.
4. Akumulator rozładować prądem 1,4 A aż do momentu kiedy napięcie akumulatora obniży się do min. 5,25 V. Czas rozładowania około 10 godz.
5. Po rozładowaniu akumulator natychmiast ładować powtórnie z tym, że natężenie prądu ładowania można podnieść do 1,4 A. Ładowanie można uważać za zakończone, jeżeli akumulator osiągnie napięcie 8,1 - 8,25 V (przy nieodłączonym źródle zasilania o natężeniu 1,4 A), a gęstość elektrolitu przestanie wzrastać przez ok. 30 min. Czas ładowania ok. 10 godz. 3.4.2. Doładowywanie, uzupełnianie elektrolitu.
1. Niezależnie od tego czy akumulator był czy nie był używany co 2 - 3 miesiące ładować akumulator prądem 1,4 A do stanu pełnego naładowania.
2. Ubytek elektrolitu na skutek parowania (a nie wycieku) uzupełnić wodą destylowaną.
3. Ubytek elektrolitu na skutek wycieku uzupełnić natychmiast elektrolitem o gęstości 1,17 g/cm3 (21°Be), naładować akumulator, sprawdzić gęstość elektrolitu, która powinna wynosić 1,28 g/cm3 (32°Be) (w razie mniejszej gęstości uzupełnić ostrożnie dolewając kwasu). 3.4.3. Uszkodzenia akumulatora
"Siadanie" napięcia akumulatora, szybkie wyładowywanie sie podczas jazdy dziennej Wyładowywanie się akumulatora podczas jazdy (ze światłami) Nadmierne gazowanie - przeładowanie akumulatora.
1. Sprawdzić stan elektrolitu i parametry akumulatora.
2. Sprawdzić parametry regulatora.
3.5. Sygnał dźwiękowy 3.5.1. Usterki zewnętrzne
Rys. E -3 Przerywacz - regulacja
1 - wkręty mocujące, 2 - wkręt, 3 - wkręt mimośrodowy,
4 i 5 - styki przerywacza
Rys. E -4 Ustawienie zazębienia prądnicy
1 - koło zębate prądnicy, 2 - koło zębate pośrednie
Źle zazębiony napęd powoduje charakterystyczny warkot lub gwizd.
Oczyścić z zanieczyszczeń i opiłków szczeliny między wycinkami komutatora, a w razie konieczności wymyć i wysuszyć. Wyczyścić prowadnice, zwracając uwagę na swobodny ruch szczotek i właściwy nacisk sprężyn.
Sprawdzić połączenia, izolację, wymienić uszkodzone części. Powierzchniowo zużyty lub uszkodzony mechanicznie komutator przeszlifować przestrzegając dopuszczalne bicie promieniowe - 0,05 mm. Przy startym lub uszkodzonym komutatorze przeprowadzić naprawę całego twornika lub wymienić na nowy.
W przypadku stwierdzenia wewnętrznego uszkodzenia regulatora należy wymienić go na nowy, a uszkodzony przesłać do zakładu specjalistycznego.
Skład elektrolitu: 22% kwasu siarkowego (H2SO4 - 96%), 78% wody destylowanej; gęstość elektrolitu 1,24 g/cm3 (28°Be).
Odkręcić śruby zaciskowe, oczyścić połączenia, ponownie przykręcić i posmarować wazeliną techniczną.
Rys. E-5 Regulacja dźwięku sygnału 1 - wkręt regulacyjny |
3.5.2. Usterki i uszkodzenia wewnętrzne
Sygnał rozebrać zaznaczając położenie membrany i pokrywy, wyczyścić styki, zmontować zakładając membranę i pokrywę dokładnie w poprzednie położenie. Nie oddzielać membrany od zwory.
Wymienić kondensator. Wymienić uzwojenie, sprawdzić połączenia i izolację.
Rozebrać, wyczyścić, wymyć benzyną ekstrakcyjną i wysuszyć.
3.6. Stacyjka, wyłączniki, osprzęt
3.6.1. Stacyjka
Dokręcić wkręty zaciskowe układając prawidłowo końcówki przewodów i porozdzielać je od siebie końcem śrubokręta.
Podoginać odpowiednio sprężyny wyłącznika, zlikwidować zwarcie, sprawdzić lutowanie mostków między zaciskami "4-6-8" oraz połączenie zacisków "8-9" i zacisku "M" z masą.
Stacyjkę wymienić na nową.
3.6.2. Przełącznik świateł z przyciskiem sygnału
Poprawić i dokręcić przewody w zaciskach. Oczyścić powierzchnie kontaktowe, wyregulować blaszkę kontaktową przycisku sygnału, a w wersji przełącznika rozbieralnego oczyścić również i lekko posmarować wazeliną techniczną sworzeń i kołki kontaktowe.
Przełącznik wymienić na nowy.
3.6.3. Wyłącznik światła "stop"
Wydłużyć cięgno, sprawdzić przewody
Skrócić cięgło, usunąć zwarcie przewodów.
Odgiąć wspornik wyłącznika, ponieważ dotyka zacisków. Dokręcić wkrety zaciskowe.
Wymienić wyłącznik na nowy
W motocyklach z nowym typem wyłącznika (71-82) zwarcia z winy wyłącznika są wykluczone. Regulacje jego przeprowadza się przez odpowiednie przesuwanie go w podłużnych otworach.
3.6.4. Instalacja przewodowa
1. Odlutowanie lub urwanie końcówki, zwarcie.
2. Uszkodzenie powłoki izolacyjnej, spalenie przewodu.
3.6.5. Element optyczny, gniazdo bezpiecznikowe, wtykowe, złącza mufowe itp.
Uszkodzenia nie wymagają opisu i kwalifikują te części do wymiany.