BADANIA DROGOWE MOTOCYKLA JUNAK M-10 SOLO I Z PRZYCZEPKĄ


Marka: JUNAK.
Typ: M10
Wytwórnia: Szczecinska Fabryka Motocykli, Szczecin, Al. Wojska Polskiego 186.
Rok produkcji: 1959.

Badanie drogowe motocykla Junak M-10 solo i z przyczepką WB1 przeprowadzono w okresie sierpień 1959 - kwiecień 1960. Przebieg motocykla 0025-6400 km.

WYNIKI POMIARÓW:

Pomiary wykonano na seryjnym motocyklu Junak M-10 nr silnika 06503 nr podwozia 06094 z wózkiem bocznym SFM-WB1. Pomiary drogowe przeprowadzono przy użyciu handlowego paliwa Etylina III oraz olei zalecanych przez wytwórnię. Silnik motocykla posiadał nastawy zgodne z zaleceniami fabrycznej instrukcji obsługi. Warunki atmosferyczne w czasie pomiarów: temperatura +12°, ciśnienie barometryczne 768 mm Hg, szybkość wiatru 1-1,5 m/sek., sucho, pogodnie. Wszystkie pomiary dla motocykla solo przeprowadzono przy obciążeniu jednej osoby, zaś dla motocykla z wózkiem przy obciążeniu dwóch osób (kierowca i pasażer wózka).


POMIARY STATYCZNE
solo z wózkiem Ciężar motocykla w stanie gotowym do drogi 193 kG 260 kG Ciężar motocykla badanego 290 kG 435 kG koło przedn. koło tylne Motocykl gotowy do drogi 85 kG(44%) 108 kG(56%) Motocykl z ociążeniem kierowcą (97kG) 111 kG(38,5%) 174 kG(61,5%) Rozłożenie ciężaru motocykla z wózkiem k.przednie k.tylne k.przyczep. Motocykl gotowy do drogi 96 kG(37%) 108 kG(41,5%) 56 kG(21,5%) Kierowca (89 kG) 123 kG(34,5%) 184 kG(51,5%) 52 kG(14%) Kierowca+pasażer przyczepki (66kG) 128 kG(31%) 189 kG(45,5%) 98 kG(23,5%) Kierowca+pasażer przyczepki + pasażer motocykla (60 kG) 131 kG(27,5%) 250 kG(52,5%) 94 (20%)
POMIARY DROGOWE
Szybkość maksymalna Motocykl solo, z kierowcą 103 km/godz. Motocykl z wózkiem bocznym i pasażerem 85 km/godz. Najlepszy uzyskany wynik - motocykl solo 105 km/godz. Najlepszy uzyskany wynik - motocykl z wózkiem 86 km/godz. Zakresy szybkości na poszczególnych biegach Motocykl solo I bieg 10-45 km/godz. (zalecane 12-35 km/godz.) II bieg 16-65 km/godz. (zalecane 20-55 km/godz.) III bieg 26-85 km/godz. (zalecane 30-80 km/godz.) IV bieg 35-103 km/godz. (zalecane 45-100 km/godz.) Motocykl z wózkiem I bieg 7-40 km/godz. (zalecane 10-30 km/godz.) II bieg 12-58 km/godz. (zalecane 15-50 km/godz.) III bieg 20-75 km/godz. (zalecane 25-70 km/godz.) IV bieg 30-85 km/godz. (zalecane 40-75 km/godz.)

Czasy rozpędzania na poszczególnych biegach
 
I bieg
II bieg
III bieg
IV bieg
 
solo
z wózkiem
solo
z wózkiem
solo
z wózkiem
solo
z wózkiem
15-45 km/godz.4,75 sek.
-
-
7,75 sek.
-
-
-
-
20-50 km/godz.
-
-
5,50 sek.7,30 sek.
-
12,00 sek.
-
-
30-65 km/godz.
-
-
10,00 sek.
-
8,75 sek.15,00 sek.
-
27,50 sek.
50-80 km/godz.
-
-
-
-
10,00 sek.
-
12,75 sek.38,00 sek.
65-95 km/godz.
-
-
-
-
-
-
20,50 sek.
-
50-100 km/godz.
-
-
-
-
-
-
34,75 sek.
-

Czas osiągnięcia 400 m ze startu stojącego:
                    - motocykl solo                 21,75 sek.
                    - motocykl z wózkiem            26,50 sek.

Zużycie paliwa
solo zależnie od sposobu jazdy                      3,2-4,3 l/100 km
z wózkiem zależnie od sposobu jazdy i obciążenia    4,5-6,0 l/100 km

Zużycie paliwa  (hamulcem przednim i tylnym)
                        Droga hamowania m
                                               motocykl solo   motocykl z wózkiem
Od szybkości początkowej 30 km/godz.                 3,20 m           4,20 m
Od szybkości początkowej 50 km/godz                 11,70 m          15,40 m
Błąd wskazań szybkościomierza
Szybkość w/g szybkościomierzaSzybkość rzeczywistaBłąd %
20 km/godz.17 km/godz.+15,0 %
30 km/godz.26 km/godz.+13,3 %
40 km/godz.35 km/godz.+12,5 %
50 km/godz.46 km/godz.+8,0 %
60 km/godz.55 km/godz.+8,3 %
70 km/godz.64 km/godz.+8,6 %
80 km/godz.75 km/godz.+6,2 %
90 km/godz.85 km/godz.+5,5 %
100 km/godz.96 km/godz.+4,0 %
Błąd wskazań licznika odległości +1,2%


Wykres rozpędzania przez biegi
________ motocykl solo     --------- motocykl z przyczepką

Wykres zużycia paliwa
________ motocykl solo     --------- motocykl z przyczepką

DANE REGULACYJNE I OBSŁUGOWE

Ustawienie zapłonu 1,35 mmprzed GZP. Odstęp na stykach przerywacza iskrownika 0,4mm; odstęp między elektrodami świecy 0,4-0,5 mm. Główna dysza paliwowa 140. Dysza wolnych obrotów 45. Dysza iglicy 270. Ustawienie iglicy w gaźniku 4 rowek od góry. Śruba wolnych obrotów wykręcona o 1,5 obrotu.

Zalecane ciśnienia w ogumieniu - atm

Obciążenie S o l oZ przyczepką
przódtyłprzódtyłprzyczepka
1 osoba1,2-1,41,5-1,71,4-1,51,7-1,81,2-1,3
2 osoby1,2-1,41,8-1,91,5-1,61,8-2,01,4-1,5
3 osoby--1,5-1,61,8-2,01,4-1,5

Żarówki światła miejskiego 6 V - 1,5W. Zarówka światła tylnego 6V - 3W; żarówka palcowa światła STOP 6 V - 5W; żarówka kontrolna ładowania i żarówka wskaźnika biegu luzem 6 V - 1,5W; żarówka reflektora dwuwłóknowa 6V - 25/25 W.

POJEMNOŚĆ: zbiornik paliwa 17l. Zbiornik oleju 2,4l, skrzynka biegów 0,4l, komora sprzęgłowa 0,5l, filtr powietrza 0,10l, teleskopy przednie 2x0,15l, amortyzatory tylne 2x0,07l.


                     

 Stats4U - Liczniki, statystyki na żywo i nie tylko!