Gniazda w skrzynce narzędziowej
Począwszy od egzemplarzy pierwszej serii w skrzynce narzędziowej Junaka znalazło miejsce gniazdo bezpiecznikowe, co wydaje się potwierdzać, iż już przy projektowaniu instalacji dla Junaka nie zakładano stosowania importowanych lamp przednich, nie wykorzystano bowiem bezpiecznika, który się w nich znajdował. Poniżej widok gniazda starego typu (brutalnie przez kogoś wyrwanego ze skrzynki...).
Od 1962 r. zastosowano typowe, stosowane w rozmaitym sprzęcie elektrotechnicznym bakelitowe gniazdo bezpiecznikowe, dla znormalizowanych bezpieczników rurkowych 5x20. W wersji podstawowej mogło być wyposażone w metalową nakrętkę sześciokątną. Charakterystyczne łukowe nacięcie w bakelitowej wkrętce umożliwiało odkręcenie przy pomocy monety. Równocześnie wartość bezpiecznika zwiększono do 10A co wiązało się poniekąd z zastosowaniem żarówki reflektora 35W.
W tym samym roku wprowadzono inną nowinkę: w skrzynce narzędziowej umieszczono gniazdo dodatkowe, powtarzając za wytwórnia - "przeznaczone dla podłączenia przenośnej lampki oświetlenia awaryjnego a w przypadku doczepienia wózka podłączenia jego oświetlenia"... Zalecana moc żarówki w lampce nie powinna przekraczać 15W (z litości dla akumulatora). Tytułem uzupełnienia trzeba tu zaznaczyć, że np. gniazda typu pokazanego na zdjęciu poniżej a oferowane niekiedy przez różnych handlowców jako "oryginalne" nigdy w Junaku stosowane nie były. Gniazda te o rosyjskim rodowodzie stosowane były niekiedy w samochodach osobowych i cieżarowych. Mimo pozornego podobieństwa różnice są istotne. |
Copyright © Jacot -junakriders.pl |