Lampy tylne ![]() O junakowych tylnych lampach specjalnie dużo do powiedzenia nie ma, jako że także nie były elementem szczególnym dla Junaka. W kolejnych okresach stosowano takie jak w pozostałych krajowych motorach. Istnieje wszakże wersja wydarzeń, w myśl której tylne lampy "praJunaków" były podobnie jak inne elementy wyposażenia elektrycznego produkcji niemieckiej i trzeba przyznać, że nie jest ona nieprawdopodobna. Jednak jest faktem, że ani prądnic, przednich lamp odpowiedniej wielkości czy iskrowników w kraju wówczas nie produkowano natomiast lampki tylne stosowane do motocykli SHL czy WFM doskonale nadawały się także do Junaka. Dalsze losy junaczej tylnej lampki także związane są z krajową produkcją - jeszcze w modelu M07 pod koniec 1959 r. zastosowano kolejne wcielenie "zunifikowanej lampy motocyklowej" - z kloszem plastykowym, z dwiema żarówkami typu S7 i S8 - w związku z wprowadzeniem przepisu zobowiązującego do wyposażania motocykli w światło "Stop". Jakoś między 1961 a 1962 rokiem lampa ta zostaje zastąpiona jeszcze nowszym modelem, jak się zdaje najbardziej znanym zapewne z powodu tego, że stosowano ją dość długo i w naprawde znacznej liczbie krajowych motocykli - wszak to na lata sześćdziesiąte przypadł szczytowy okres polskiej motocyklowej produkcji plasujacy nas w światowej czołowce... Cechą charakterystyczną tej lampy jest elastyczne zawieszenie opraw żarówek paluszkowych zwanych także "sofitkami", a to zapewne z powodu dużej wrażliwości na wstrząsy i wibracje. Cecha ta pozwala także łatwo odróżnić lampę oryginalną od współczesnych podróbek, oprócz widocznej gołym okiem żałosnej nieporadności wykonania tych ostatnich. Resztę dopowiedzą obrazy:)
![]() ![]() ![]()
|
Copyright © Jacot -junakriders.pl |