Lampy tylne


      O junakowych tylnych lampach specjalnie dużo do powiedzenia nie ma, jako że także nie były elementem szczególnym dla Junaka. W kolejnych okresach stosowano takie jak w pozostałych krajowych motorach. Istnieje wszakże wersja wydarzeń, w myśl której tylne lampy "praJunaków" były podobnie jak inne elementy wyposażenia elektrycznego produkcji niemieckiej i trzeba przyznać, że nie jest ona nieprawdopodobna. Jednak jest faktem, że ani prądnic, przednich lamp odpowiedniej wielkości czy iskrowników w kraju wówczas nie produkowano natomiast lampki tylne stosowane do motocykli SHL czy WFM doskonale nadawały się także do Junaka.
Lampki te charakterystycznej budowy dość typowej dla owego czasu były całkowicie metalowe z jednym tylko okrągłym "szkiełkiem" pełniącym jednocześnie rolę odblasku i trzonkową 3 watową żarówką Ba9s/Ba15s.

Dalsze losy junaczej tylnej lampki także związane są z krajową produkcją - jeszcze w modelu M07 pod koniec 1959 r. zastosowano kolejne wcielenie "zunifikowanej lampy motocyklowej" - z kloszem plastykowym, z dwiema żarówkami typu S7 i S8 - w związku z wprowadzeniem przepisu zobowiązującego do wyposażania motocykli w światło "Stop".

Jakoś między 1961 a 1962 rokiem lampa ta zostaje zastąpiona jeszcze nowszym modelem, jak się zdaje najbardziej znanym zapewne z powodu tego, że stosowano ją dość długo i w naprawde znacznej liczbie krajowych motocykli - wszak to na lata sześćdziesiąte przypadł szczytowy okres polskiej motocyklowej produkcji plasujacy nas w światowej czołowce... Cechą charakterystyczną tej lampy jest elastyczne zawieszenie opraw żarówek paluszkowych zwanych także "sofitkami", a to zapewne z powodu dużej wrażliwości na wstrząsy i wibracje. Cecha ta pozwala także łatwo odróżnić lampę oryginalną od współczesnych podróbek, oprócz widocznej gołym okiem żałosnej nieporadności wykonania tych ostatnich.

Resztę dopowiedzą obrazy:)






Copyright © Jacot - junakriders.pl  Stats4U - Liczniki, statystyki na żywo i nie tylko!