Przełączniki świateł


Przełączniki

       Po prawej jest przełącznik starszy, po lewej nowszy, dobrze znany także z innych poźniejszych polskich motocykli. Niezależnie od subtelnych różnic w wyglądzie zewnętrznym różnią się one diametralnie istotą konstrukcji. Starszy typ (171-41) skonstruowany był analogicznie do typowych przełaczników wo-bo, niestety nienajlepiej się to sprawdza na dłuższą metę nawet przy obciążeniu tylko nominalnej żarówki 25/25W.
Nowy to całkiem rozsądna konstrukcja m.in. zapewniająca, iż w trakcie przełączania nie następuje przerwa w świeceniu. Jest także mniej podatny na pogorszenie jakości styków. Szkoda tylko, że "optycznie" jakiś taki jest nijaki... ale to rzecz gustu zapewne... Resztę dopowiadają zdjęcia: z lewej trzewia starego przełącznika, z prawej rozmontowany nowy.

Przełącznik świateł - starszy Przełącznik świateł - nowszy

Istnieje także domniemanie graniczące z pewnością, że Junaki z niemieckimi elementami instalacji tj. do 1958 roku wyposażone były w przełączniki świateł jak na obrazku poniżej, stosowanymi także bez większych zmian w MZ-ach i Simsonach jeszcze długo potem...

Przełącznik świateł - niemiecki

Copyright © Jacot - junakriders.pl  Stats4U - Liczniki, statystyki na żywo i nie tylko!