Świece...


Na stosowanie świec w Junaku każdy ma własną teorię i słusznie - w coś w życiu wierzyć trzeba, ważne aby skutek był:) Świeca zapłonowa jest "zwierciadłem duszy" silnika - wiele może powiedzieć o aktualnym stanie czy przyczynach ewentualnych kłopotów, pod warunkiem jednak, że ona sama jest właściwa, przynajmniej od strony wartości cieplnej.
Świeca zapłonowa może pracować prawidłowo, jeśli jej elektroda wewnętrzna osiąga temperaturę w przedziale 500°C÷850°C. Mniej więcej w tym zakresie izolator ulega samooczyszczaniu, poniżej 500°C szybko się zapaskudzi i nastąpi przebicie iskry na mase a powyżej 850°C następuje pasmo nieszczęść w postaci mostkowania, stopienia elektrod, pęknięcia izolatora itp... Z tego powodu dla każdego silnika dobiera się właściwą wartość cieplną świecy tj. spełniającą powyższy warunek - dla Junaka wartością tą jest 175, choć w moich warunkach klimatycznych i 145 dawało radę, z kolei dla "ostrej jazdy" fabryka zalecała użycie nawet świec 225.
Wymienione liczby pochodzą ze skali Boscha stosowanej niegdyś powszechnie przez cały świat. Ponieważ z jakichś przyczyn skalę tę a raczej sposób oznaczeń Bosch zmienił u schyłku ubiegłego wieku dla jasności umieściłem tu tablicę przeliczania "starych na nowe" i wykaz zamienników wedle Boscha i kilku co bardziej znanych firm, a zwłaszcza kieleckiej Iskry, którą Junak umiłował najbardziej;)

Oznaczenia wartości cieplnej w/g Boscha:

stare nowe stare nowe
50 12 170 7
60 12-11 180 7
70 11 190 6
80 10-11 200 6
90 10 210 6
100 9-10 220 5
110 9 230 5
120 9 240 4
130 8 250 4
140 8 260 3
150 8 270 3
160 7 280 3
*****************
Zamienniki w/g starych i nowych oznaczeń:
 
Bosch Bosch [nowe] Beru [stare] Beru [nowe] Champion NGK ISKRA
W95T1 W10A 95/14 14-10A - B-4H -
W145T1 W8A 145/14 14-8A H88 B5HS F50
W145T2 W8C 145/14/3 14-8C N5 v N6 B5ES -
W145T30 W8D 175/14/3 14-8D N5 BP5ES FE55PS
W145T35 W8B 145/14A 14-8B L92Y v L95Y BP5HS F55PS
W175T1 W7A 175/14 14-7A L85 v H88 B6HS F75S
W175T2 W7C 175/14/3 14-7C N88 B6ES -
W175T30 W7D 175/14/3 14-7D N9Y BP6ES FE65PS
W175T35 W7B 175/14A 14-7B L87Y BP6HS F65PS
W175T7 - D175/14 14-7B L87Y BP6HS F65PS
W190M11S W6AS 190/14Z 14Z-6A2 - B6HV -
W200T27 - D200/14/3 14-5D N6Y BP7ES FE85PS
W200T30 W6DC 200/14/3A 14-7D N9Y BP6ES FE65PS
W200T35 W6B 200/14A 14-6B - BP6HS F65PS
W215T28 - D215/14/3 - L6Y BP6ES FE65PS
W225T1 W5A 225/14 14-7A L85 v H88 B7HS F80S
W225T2 W5C 225/14/3 14-7C N4 B7ES FE75S
W225T30 W5D 225/14/3A 14-5D N6Y BP7ES FE85PS
W225T35 W5B 225/14/A 14-5B UL82Y BP7HS F85PS
W225T7 - D225/14 14-7B L87Y BP6HS F65PS
W230T30 W5D1 230/14/3A 14-5D1 N6Y BP7ES FE85PS
W240T1 W4A2 240/14 14-5A L81 B7HS F80S
W240T2 W4C2 240/14/3 14-4CS1 N3 B7ES FE75S
W240T28 - D240/14/3 14-5D N6Y BP7ES FE85PS
W260T1 W3AC 260/14 14-4A1 L4G B8HS F100S
W260T2 W3CC 260/14/3 14-4CS1 N3 B8ES FE80S
W260T28 - D260/14/3 14-4CS1 N3 B8EV -

Copyright © Jacot - junakriders.pl  Stats4U - Liczniki, statystyki na żywo i nie tylko!