Umieściłem tu schematy instalacji w wersji oryginalnej - po pierwsze dlatego, że są doskonale czytelne, po drugie zaś dlatego, że w różnych publikacjach spotyka się wersje zarówno historyczne jak i współcześnie przerysowane, zawierające istotne błędy w szczególach. Ponieważ w tak prostej jak junakowa instalacji istota rzeczy tkwi wyłącznie w szczegółach, wygodniej i pewniej czerpać wiedzę u źródeł.
W kilku już miejscach natknąłem sie np. na schemat instalacji M07 "na imporcie" pracowicie przez kogoś stworzony przez... zmianę oznaczeń połączeń na schemacie M10 na właściwe dla instalacji z minusem na masie, co nie odpowiada w rzeczywistości żadnemu wariantowi instalacji Junaka i działać nie może...

Schemat instalacji Junaka M07 1956-58, osprzęt importowany


Schemat instalacji Junaka M10 1960-61
z małymi różnicami (światło "stop", kontrolka luzu) pasuje do instalacji M07 z osprzetem krajowym z lat 1958-59
Powiększ - ok. 200kb


Schemat instalacji Junaka M10 - od 1.01.1962
    Aby oszczędzić zgadywanek w stylu "wytęż wzrok i znajdź 10 szczegółów..." schemat ten od poprzednio stosowanego różni się:
  • podłączeniem światła Stop bezpośrednio do akumulatora - z pominięciem stacyjki,
  • innym wariantem stacyjki: jak widac na schemacie mostek łączący "narożne" złączki w starszej wersji stacyjki ma kształt litery U a w nowszej litery L i łaczy tylko trzy złączki, co wiąże się innym podłączeniem świateł reflektora - wprowadzeniem "sygnału świetlnego": możliwości włączenia światła drogowego przełącznikiem świateł bez włączenia świateł stacyjką.
  • "zniknięciem" przewodu łączącego masę stacyjki (i lampy) z masą pojazdu pod reglerem (przewód 10-10), który to przewód lepiej jednak uzupełnić także w tym wariancie instalacji.
Powiększ - ok. 200kb



Zestawienie przewodów instalacji Junaka M10 (do schematu od 1962r.)
Łączone zaciski  Kolor Długość
w mm
Przekrój
w mm2
Stacyjka (4) - regulator (19) Czerwony   490 2,5
Regulator (19) - złącze akumulatora (-) Czerwony   800 2,5
Wyłącznik światła stop - węzeł przewodowy  Czerwony   350 0,75
Wyłącznik światła stop - złącze lampy tylnej  Czerwony   350 0,75
Regulator (16) - złącze prądnicy (16) Zielony   1200 1,5
Regulator - kontrolka prądnicy  Zielony   490 0,5
Regulator (18) - złącze prądnicy (18) Żółty   1200 0,75
Stacyjka (5) - sygnał dźwiękowy  Niebieski   710 0,75
Stacyjka - kontrolka prądnicy  Niebieski   150 0,5
Kontrolka prądnicy - kontrolka biegu jałowego  Niebieski   150 0,5
Stacyjka (7) - złącze lampy tylnej  Czarny   1150 0,75
Stacyjka - oświetlenie prędkościomierza  Czarny   150 0,5
Złącze sygnału - sygnał dźwiękowy  Czarny   710 0,75
Stacyjka (10) - iskrownik  Biały   1100 0,75
Kontrolka biegu jałowego - złącze silnika  Brązowy   1670 0,5
Oprawka żarówek reflektorów (masa)  Żółty   200 1,5
Złącze lampy tylnej - gniazdo wtykowe  Czarny   250 0,5
Przełącznik świateł - stacyjka (5) Niebieski   500 1,5
Przełącznik świateł - światło mijania (oprawa reflektora)  Czerwony   500 1,5
Przełącznik świateł - stacyjka (1) Zielony   500 1,5
Przełącznik świateł - złącze sygnału  Czarny   400 0,75
Stacyjka (3) - światło postojowe (oprawa reflektora) Czarny   200 0,5
Stacyjka (2) - światło długie (oprawa reflektora)  Zielony   200 1,5
Akumulator (-)  - złącze akumulatora (-)  Czerwony   150 2,5
Akumulator (+) - złącze akumulatora (+) Żółty   150 2,5
Złącze akumulatora (-) -- bezpiecznik Żółty   250 2,5
Złącze lampy tylnej - lampa tylna Czarny   1000 0,5
Złącze lampy tylnej - lampa tylna (światło Stop) Czerwony   1000 0,5
Masa bezpiecznika i gniazda wtykowego Drut miedziany   90 2,5


Wiązka instalacji (do schematu przed 1962r.)




Copyright © Jacot - junakriders.pl  Stats4U - Liczniki, statystyki na żywo i nie tylko!