![]() Jak dotąd udało się ustalić, iż pokrywy tego kształtu pojawiły się w roku 1963 około silnika nr 67000 a zastosowanie ich wiązało się z wprowadzeniem segera ustalającego wewnętrzną bieżnię łożyska na lewym czopie wału co widać na zdjęciu poniżej. Jednak brak śladów "oficjalnego" udokumentowania tej zmiany - choćby w serwisówce i szczerze mówiąc trudno dociec jej konstrukcyjnego celu. Pojawia się przecież zanim zastosowano wały tzw. "krótkie" z oszczędnościowym rozwiązaniem przekazania napędu i zmienioną stabilizacja poosiową wału, ponadto o ile możliwe do pojęcia jest, iż zrezygnowano ze zderzakowej roli pokrywy łożyska, wychodząc byc może ze słusznego założenia, iż nawet w przypadku jakiejś "awarii" elementów stabilizujacych wał poosiowo jego ruch jest ograniczony ścianą karteru zaś wobec tego, że awaria taka wyklucza w zasadzie jazdę więc i skutki raczej minimalne. ![]() Jedyne co mi w tej sytuacji przychodzi na myśl... to analogia do rozwiązań z prototypowej konstrukcji silnika S131 - tam pojawia się taki seger a także zmiana sposoby stabilizacji poosiowej wału nabiera głębszego sensu... co oczywiscie w żadnym stopniu nie wyjaśnia zastosowania rozwiązania w silniku S03 Zupełnie natomiast brak odpowiedzi na pytanie, dlaczego blachy te się "skurczyły" tj. pozostawiają spory luz od kołnierzy osi kół rozrządu (co widać nawet na zdjęciu:) a podobno trafiaja się i takie egzemplarze, które w ogole tych osi nie zabezpieczają przed obróceniem...
|