Tablica 3
Rodzaj niedomagania |
Przyczyna |
Sposób usunięcia |
I. SILNIK |
Silnik nie daje się uruchomić, brak paliwa w gaźniku |
brak paliwa w zbiorniku |
nalać paliwo |
kranik paliwa:
- zamknięty
- uszkodzony (przesunięta gumowa uszczelka)
- zanieczyszczony osadnik
- zatkany wlot paliwa w rurce
|
- otworzyć
- wymienić uszczelkę
- przemyć osadnik w benzynie
- przedmuchać rurkę
|
zatkany otwór odpowietrzenia w korku zbiornika paliwa |
przedmuchać lub przetkać otwór |
zanieczyszczony lub zatkany przewód paliwa |
przedmuchać przewód paliwa lub wymienić na nowy |
Silnik nie daje się uruchomić, mimo dopływu paliwa do gaźnika |
zanieczyszczony gaźnik |
rozebrać i przemyć gaźnik w benzynie, dyszę przedmuchać |
silnik zalany |
świecę przemyć w benzynie i osuszyć - przedmuchać cylinder |
brak właściwego ciśnienia sprężania w silniku:
- brak luzu zaworowego
- przypalony zawór
- niewłaściwy luz zaworowy
- zużyte, pęknięte lub zapieczone pierścienie uszczelniające
- zbyt luźny tłok w cylindrze
|
- przeprowadzić regulację zaworów
- wymienić zawór
- przeprowadzić regulację zaworów
- wymienić pierścienie na nowe
- wymienić tłok, przeszlifować cylinder
|
uszkodzenie instalacji zapłonowej:
- świecy
- przewodu zapłonowego
- iskrownika
- stacyjki
|
- wymienić na nową lub oczyścić
- wymienić na nowy
- sprawdzić regulację i nastawy - części zużyte wymienić
- sprawdzić kontakty przewodów - uszkodzoną stacyjkę wymienić
|
Silnik przerywa |
dźwignia regulatora powietrza ustawiona w pozycji zamkniętej |
otworzyć |
"fałszywe" powietrze dostaje się do cylindra |
uszczelnić połączenie gaźnik-głowica przez wymianę uszczelki gaźnika, dokręcić świecę |
zła regulacja gaźnika lub woda w gaźniku |
przemyć i osuszyć gaźnik - przeprowadzić właściwą regulację |
zanieczyszczona lub uszkodzona świeca |
oczyścić lub wymienić na nową |
uszkodzony kondensator |
wymienić na nowy |
Nadmierne grzanie się silnika |
zbyt bogata lub uboga mieszanka |
przeprowadzić regulację gaźnika - podnosząc iglicę przy ubogiej mieszance, a obniżając przy bogatej |
nagar w komorze spalania |
zdjąć głowicę, usunąć nagar |
niedomagania układu smarowania |
sprawdzić układ i pompę olejową, oczyścić filtr |
zbyt wczesny lub późny zapłon |
przeprowadzić regulację zapłonu |
Mała moc silnika |
zużyte pierścienie tłokowe |
wymienić na nowe |
zbyt luźny tłok w cylindrze |
wymienić tłok, przeszlifować cylinder |
zła regulacja zaworów |
wyregulować |
przypalone zawory |
wymienić na nowe a gniazda dotrzeć |
zbyt uboga lub bogata mieszanka |
przeprowadzić regulację gaźnika - podnosząc iglicę przy ubogiej mieszance, a obniżając przy bogatej |
zbyt wczesny lub późny zapłon |
przeprowadzić regulację zapłonu |
Stuki silnika |
zużyte łożysko korbowodu |
wymienić na nowe |
luźny sworzeń tłokowy w tłoku lub główce korbowodu |
wymienić części zużyte |
Nadmierne spalanie oleju |
zużyte pierścienie tłokowe lub luźny tłok |
wymienić na nowe |
uszkodzona pompa olejowa lub zatkane kanały olejowe |
sprawdzić drożność kanałów, uszkodzoną pompę olejową wymienić |
zbyt duży luz między zaworami a prowadnicami |
wymienić na nowe |
Nadmierne wycieki oleju odpowietrznikiem |
źle ustawione koło sterujące kanałem odpowietrznika |
właściwie zazębić koło sterujące |
Wycieki oleju z silnika |
uszkodzone lub zużyte uszczelki oraz uszkodzone płaszczyzny styku |
uszczelki wymienić na nowe, płaszczyzny dotrzeć na płycie |
Blokowanie skrzynki biegów - trudne przełączanie biegów |
zbyt duże luzy poosiowe - zużycie podkładek dystansowych |
zlikwidować luzy przez założenie nowych podkładek |
uszkodzone: koło zębate, przesuwka lub sworznie wodzące |
wymienić na nowe |
uszkodzony zmieniacz biegów |
zużyte części wymienić na nowe |
brak oleju |
napełnić |
Sprzęgło ciągnie |
źle wyregulowana linka sprzęgła |
przeprowadzić regulację |
uszkodzone tarcze sprzęgła |
przeszlifować lub wymienić |
Sprzęgło ślizga się |
źle wyregulowana linka sprzęgła |
przeprowadzić regulację |
zużyte lub spalone tarcze korkowe |
wymienić całe tarcze lub korki na nowe |
II. PODWOZIE |
Dwuśladowość kół |
niewłaściwie ustawione tylne koło |
ustawić koło przez regulację napinaczem łańcucha |
Dobijanie tylnych elementów resorujących |
odkształcone lub pęknięte sprężyny |
wymienić sprężyny na nowe |
Brak właściwego tłumienia w tylnych amortyzatorach |
brak odpowiedniej ilości oleju |
uzupełnić |
uszkodzony lub zużyty pierścień uszczelniający |
wymienić na nowy |
pęknięta lub skrzywiona płytka zaworowa |
wymienić na nową |
zły gatunek oleju |
wymienić na właściwy |
zatarcie tulei na osi wahacza |
rozebrać, oczyścić, nasmarować |
Dobijanie przednich teleskopów |
pęknięta lub odkształcona sprężyna |
wymienić na nową |
odkręcony dolny korek kolumny |
mocno dokręcić |
zużyte tulejki kolumny dolne i górne |
wymienić na nowe |
brak oleju, lub olej niewłaściwy |
uzupełnić lub wymienić |
Zawieszenie przednie zbyt sztywne |
skrzywione kolumny |
wymienić na nowe |
zbyt dużo oleju |
nalać odpowiednią ilość |
olej zbyt gęsty |
wymienić |
Ocieranie łańcucha napędowego o osłonę |
zły naciąg łańcucha |
wyregulować |
uszkodzona osłona łańcucha (zgięcia, skrzywienia) |
wyprostować |
Niesprawny hamulec tylny lub przedni |
zużyte okładziny szczęk hamulcowych |
wymienić na nowe |
zanieczyszczone szczęki hamulcowe |
oczyścić i wymyć w benzynie |
Luz w kołach |
zużyte łożyska kulkowe |
wymienić |
Drgania motocykla podczas jazdy |
pęknięty wspornik łączący głowicę z ramą |
wymienić na nowy |
zerwana lub źle dokręcona śruba mocująca silnik do ramy |
wymienić na nową lub dokręcić |
III. INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
Kontrolka ładowania nie pali się mimo włączonej stacyjki (przed uruchomieniem silnika) |
przepalony bezpiecznik |
wymienić na nowy |
przepalona żarówka kontrolna |
wymienić na nową |
wyładowany akumulator |
naładować |
uszkodzony lub rozłączony przewód akumulator-bezpiecznik lub akumulator-stacyjka |
zapewnić właściwe połączenie przewodów |
Kontrolka ładowania nie gaśnie przy zwiększonych obrotach silnika |
zawieszona szczotka prądnicy |
przeczyścić prowadnice szczotki i szczotkę |
oderwanie przewodu od szczotki prądnicy |
przelutować |
zaolejona lub zanieczyszczona prądnica |
przemyć prądnicę w czystej benzynie, przeczyścić kolektor i wysuszyć |
przebicie wewnętrzne kolektora |
wymienić kolektor na nowy |
uszkodzony regulator prądnicy |
wymienić na nowy |
zwarcie w przewodach lub przebicie na masę |
odszukać zwarcie lub przebicie i usunąć |
Akumulator wyładowuje się |
zbyt niski poziom elektrolitu |
dolać wody destylowanej |
prądnica nie ładuje |
usunąć usterki prądnicy jak w pkt. 2 |
uszkodzny regulator prądnicy |
wymienić na nowy |
zanieczyszczone zaciski akumulatora |
oczyścić i po połączeniu posmarować smarem |
zwarcie w przewodach |
usunąć |