CZĘŚĆ T

OCENA STANU TECHNICZNEGO

1. TABLICA PRZYCZYN NIEDOMAGAŃ

Tablica 3
Rodzaj niedomagania Przyczyna Sposób usunięcia
I. SILNIK
Silnik nie daje się uruchomić, brak paliwa w gaźniku brak paliwa w zbiorniku nalać paliwo
kranik paliwa:
  1. zamknięty
  2. uszkodzony (przesunięta gumowa uszczelka)
  3. zanieczyszczony osadnik
  4. zatkany wlot paliwa w rurce


  1. otworzyć
  2. wymienić uszczelkę
  3. przemyć osadnik w benzynie
  4. przedmuchać rurkę
zatkany otwór odpowietrzenia w korku zbiornika paliwa przedmuchać lub przetkać otwór
zanieczyszczony lub zatkany przewód paliwa przedmuchać przewód paliwa lub wymienić na nowy
Silnik nie daje się uruchomić, mimo dopływu paliwa do gaźnika zanieczyszczony gaźnik rozebrać i przemyć gaźnik w benzynie, dyszę przedmuchać
silnik zalany świecę przemyć w benzynie i osuszyć - przedmuchać cylinder
brak właściwego ciśnienia sprężania w silniku:
  1. brak luzu zaworowego
  2. przypalony zawór
  3. niewłaściwy luz zaworowy
  4. zużyte, pęknięte lub zapieczone pierścienie uszczelniające
  5. zbyt luźny tłok w cylindrze


  1. przeprowadzić regulację zaworów
  2. wymienić zawór
  3. przeprowadzić regulację zaworów
  4. wymienić pierścienie na nowe
  5. wymienić tłok, przeszlifować cylinder
uszkodzenie instalacji zapłonowej:
  1. świecy
  2. przewodu zapłonowego
  3. iskrownika
  4. stacyjki


  1. wymienić na nową lub oczyścić
  2. wymienić na nowy
  3. sprawdzić regulację i nastawy - części zużyte wymienić
  4. sprawdzić kontakty przewodów - uszkodzoną stacyjkę wymienić
Silnik przerywa dźwignia regulatora powietrza ustawiona w pozycji zamkniętej otworzyć
"fałszywe" powietrze dostaje się do cylindra uszczelnić połączenie gaźnik-głowica przez wymianę uszczelki gaźnika, dokręcić świecę
zła regulacja gaźnika lub woda w gaźniku przemyć i osuszyć gaźnik - przeprowadzić właściwą regulację
zanieczyszczona lub uszkodzona świeca oczyścić lub wymienić na nową
uszkodzony kondensator wymienić na nowy
Nadmierne grzanie się silnika zbyt bogata lub uboga mieszanka przeprowadzić regulację gaźnika - podnosząc iglicę przy ubogiej mieszance, a obniżając przy bogatej
nagar w komorze spalania zdjąć głowicę, usunąć nagar
niedomagania układu smarowania sprawdzić układ i pompę olejową, oczyścić filtr
zbyt wczesny lub późny zapłon przeprowadzić regulację zapłonu
Mała moc silnika zużyte pierścienie tłokowe wymienić na nowe
zbyt luźny tłok w cylindrze wymienić tłok, przeszlifować cylinder
zła regulacja zaworów wyregulować
przypalone zawory wymienić na nowe a gniazda dotrzeć
zbyt uboga lub bogata mieszanka przeprowadzić regulację gaźnika - podnosząc iglicę przy ubogiej mieszance, a obniżając przy bogatej
zbyt wczesny lub późny zapłon przeprowadzić regulację zapłonu
Stuki silnika zużyte łożysko korbowodu wymienić na nowe
luźny sworzeń tłokowy w tłoku lub główce korbowodu wymienić części zużyte
Nadmierne spalanie oleju zużyte pierścienie tłokowe lub luźny tłok wymienić na nowe
uszkodzona pompa olejowa lub zatkane kanały olejowe sprawdzić drożność kanałów, uszkodzoną pompę olejową wymienić
zbyt duży luz między zaworami a prowadnicami wymienić na nowe
Nadmierne wycieki oleju odpowietrznikiem źle ustawione koło sterujące kanałem odpowietrznika właściwie zazębić koło sterujące
Wycieki oleju z silnika uszkodzone lub zużyte uszczelki oraz uszkodzone płaszczyzny styku uszczelki wymienić na nowe, płaszczyzny dotrzeć na płycie
Blokowanie skrzynki biegów - trudne przełączanie biegów zbyt duże luzy poosiowe - zużycie podkładek dystansowych zlikwidować luzy przez założenie nowych podkładek
uszkodzone: koło zębate, przesuwka lub sworznie wodzące wymienić na nowe
uszkodzony zmieniacz biegów zużyte części wymienić na nowe
brak oleju napełnić
Sprzęgło ciągnie źle wyregulowana linka sprzęgła przeprowadzić regulację
uszkodzone tarcze sprzęgła przeszlifować lub wymienić
Sprzęgło ślizga się źle wyregulowana linka sprzęgła przeprowadzić regulację
zużyte lub spalone tarcze korkowe wymienić całe tarcze lub korki na nowe
II. PODWOZIE
Dwuśladowość kół niewłaściwie ustawione tylne koło ustawić koło przez regulację napinaczem łańcucha
Dobijanie tylnych elementów resorujących odkształcone lub pęknięte sprężyny wymienić sprężyny na nowe
Brak właściwego tłumienia w tylnych amortyzatorach brak odpowiedniej ilości oleju uzupełnić
uszkodzony lub zużyty pierścień uszczelniający wymienić na nowy
pęknięta lub skrzywiona płytka zaworowa wymienić na nową
zły gatunek oleju wymienić na właściwy
zatarcie tulei na osi wahacza rozebrać, oczyścić, nasmarować
Dobijanie przednich teleskopów pęknięta lub odkształcona sprężyna wymienić na nową
odkręcony dolny korek kolumny mocno dokręcić
zużyte tulejki kolumny dolne i górne wymienić na nowe
brak oleju, lub olej niewłaściwy uzupełnić lub wymienić
Zawieszenie przednie zbyt sztywne skrzywione kolumny wymienić na nowe
zbyt dużo oleju nalać odpowiednią ilość
olej zbyt gęsty wymienić
Ocieranie łańcucha napędowego o osłonę zły naciąg łańcucha wyregulować
uszkodzona osłona łańcucha (zgięcia, skrzywienia) wyprostować
Niesprawny hamulec tylny lub przedni zużyte okładziny szczęk hamulcowych wymienić na nowe
zanieczyszczone szczęki hamulcowe oczyścić i wymyć w benzynie
Luz w kołach zużyte łożyska kulkowe wymienić
Drgania motocykla podczas jazdy pęknięty wspornik łączący głowicę z ramą wymienić na nowy
zerwana lub źle dokręcona śruba mocująca silnik do ramy wymienić na nową lub dokręcić
III. INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Kontrolka ładowania nie pali się mimo włączonej stacyjki (przed uruchomieniem silnika) przepalony bezpiecznik wymienić na nowy
przepalona żarówka kontrolna wymienić na nową
wyładowany akumulator naładować
uszkodzony lub rozłączony przewód akumulator-bezpiecznik lub akumulator-stacyjka zapewnić właściwe połączenie przewodów
Kontrolka ładowania nie gaśnie przy zwiększonych obrotach silnika zawieszona szczotka prądnicy przeczyścić prowadnice szczotki i szczotkę
oderwanie przewodu od szczotki prądnicy przelutować
zaolejona lub zanieczyszczona prądnica przemyć prądnicę w czystej benzynie, przeczyścić kolektor i wysuszyć
przebicie wewnętrzne kolektora wymienić kolektor na nowy
uszkodzony regulator prądnicy wymienić na nowy
zwarcie w przewodach lub przebicie na masę odszukać zwarcie lub przebicie i usunąć
Akumulator wyładowuje się zbyt niski poziom elektrolitu dolać wody destylowanej
prądnica nie ładuje usunąć usterki prądnicy jak w pkt. 2
uszkodzny regulator prądnicy wymienić na nowy
zanieczyszczone zaciski akumulatora oczyścić i po połączeniu posmarować smarem
zwarcie w przewodach usunąć

2. OGLĘDZINY ZEWNĘTRZNE

Oględziny zewnętrzne przeprowadzamy w celu określenia stopnia zużycia całego pojazdu. Szczególnie dokładnie należy oglądać główkę ramy. Najmniejsze nawet pęknięcia rur bocznych lub górnej pod główką kwalifikują ramę do wymiany.
Oglądając zespoły, jak silnik, teleskopy przednie, tylne i zbiornik paliwa wraz z kranikiem, zwracamy uwagę na ewentualne przecieki oleju lub benzyny. Na zakończenie należy dowiedzieć się od właściciela, jakie części motocykla były już wymieniane, ile razy i z jakich przyczyn, jak również jakie obecnie ma trudności i kłopoty z motocyklem.
W końcu należy sprawdzić stan oleju w silniku, skrzynce biegów i w komorze sprzęgłowej, jak na rys. T-1 i T-2.

Rys. T-1
Rys. T-1 Sprawdzanie poziomu oleju
w zbiorniku silnika
Rys. T-2
Rys. T-2 Wskaźnik do sprawdzania poziomu
oleju w silniku i skrzyni biegów

3. PRÓBY NA POSTOJU

Próby przeprowadzamy w kolejności: podwozie, silnik, instalacja elektryczna.

P o d w o z i e

Po sprawdzeniu czy koła są w jednym śladzie - określamy kolejno:

  1. Naciąg łańcucha tylnego
    Rys. T-3
    Rys. T-3 Sprawdzanie naciągu łańcucha napędowego
    Właściwy zwis łańcucha tylnego, mierzony w połowie odległości, między kołami łańcuchowymi, powinien wynosić co najmniej 10 mm, a nie przekraczać 20 mm. Rozcięcie spinacza łańcucha powinno być zwrócone w kierunku przeciwnym do ruchu łańcucha.

  2. Luzy łożysk kierownicy
    Przy uniesionym przodzie motocykla i zluzowanym amortyzatorze skrętu kierownicy, widelec przedni powinien samoczynnie skręcić się do położenia maksymalnego skrętu. Niedopuszczalny jest wyczuwalny luz w łożyskowaniu widelca w główce ramy co sprawdzamy przez ujęcie obiema rękami końców widelca i usiłowanie poruszenia w kierunku osi motocykla. Należy zwrócić uwagę czy łatwo wyczuwalne luzy nie są luzami w prowadnicach kolumn.

  3. Bicia obręczy, które w kierunku promieniowym i osiowym nie powinno przekraczać 2 mm.

  4. Naciąg szprych
    Powinny być równomiernie napięte na całym obwodzie i nie powinny się uginać przy ściskaniu ręką.

  5. Luz łożysk kół
    Nadmierne luzy są łatwo wyczuwalne po uchwyceniu ręką za oponę i próbie wykonania ruchu poprzecznego w stosunku do widełek teleskopowych lub wahacza. Wartość dopuszczalna - poniżej 0,5 mm na obwodzie obręczy.

  6. Luzy łożyska tarczy wieńca zębatego, które sprawdzamy analogicznie jak w punkcie 5 ujmując ręką tarczę wieńca.

  7. Bicie promieniowe i osiowe tarczy wieńca zębatego sprawdzamy wzrokowo obracając koło ręką po zdjęciu łańcucha.

  8. Luzy łożyskowania wahacza
    Luz łatwo wyczuwalny przy dość energicznej próbie ruchu wahacza w kierunku poprzecznym do ramy. Dopuszczalny ruch - poniżej 0,5 mm.

  9. Luzy teleskopów widelca przedniego
    Ujęte oburącz końce prowadnic kolumny usiłujemy poruszyć w przód i w tył. Należy zwrócić uwagę czy luzy wyczuwalne są w prowadnicach kolumn, czy w główce ramy.

  10. Resorowanie koła przedniego
    Silnie naciskamy oburącz na kierownicę motocykla niepodpartego oraz z zahamowanym przednim kołem, resorowanie widelca powinno ugiąć się conajmniej o 45 mm, przy czym widelec powinien pracować bez zacięć, drgań, stuków i ocierania osłon blaszanych. Ruch powrotny widelca powinien być tłumiony. Kierownica nie powinna zmieniać położenia w uchwytach.

  11. Resorowanie koła tylnego
    Siadamy na siodle motocykla ustawionego na kołach, przy ciężarze 75 kG, ugięcie elementów resorujących winno wynosić 15-20 mm, przy czym nie powinny występować zacięcia podobnie jak przy widelcu przednim.

  12. Działania obu hamulców
    Przy ustawionym motocyklu na podstawce centralnej obracamy kolejno kołami i naciskamy na dźwignie hamulców. Jałowy ruch pedału hamulca tylnego, mierzony na końcu pedału powinien wynosić 15-20 mm. Jałowy ruch dźwigni hamulca ręcznego mierzony na końcu dźwigni powinien wynosić 1-15 mm. Szczęki zwolnionych hamulców nie powinny ocierać o bębny hamulcowe.

 

S i l n i k

  1. Łatwość uruchomienia
    Włączamy zapłon i naciskamy energicznie pedał rozrusznika. Silnik w stanie zimnym i przy temperaturze otoczenia powyżej +5°C powinien dać się łatwo uruchomić.

  2. Praca silnika na wolnych obrotach
    Przy pracującym silniku na biegu luzem ustawiamy rączkę pokrętną gazu do oporu (w pozycji zamkniętego dopływy mieszanki) - silnik powinien pracować równo. Przy skręcaniu kierownicą silnik nie powinien przyspieszać ani zwalniać biegu.

  3. Wysłuchanie pracy silnika
    Niedopuszczalne jest występowanie stuków metalicznych, natomiast dopuszczalny jest równomierny szum kół zębatych i łańcucha sprzęgłowego.

    I n s t a l a c j a    e l e k t r y c z n a

    Działanie instalacji elektrycznej sprawdza się przez:

    1. włączenie po kolei wszystkich świateł oświetleniowych
    2. stwierdzenie prądu ładowania akumulatora (światło czerwone)
    3. sprawdzenie działania kontrolki biegu luzem (światło zielone)
    4. sprawdzenie działania światła 'stop'
    5. parokrotne włączenie sygnału

     

    4. JAZDA PRÓBNA

    Przy przeprowadzaniu jazdy próbnej należy przestrzegać niżej podanych wskazówek:

    1. Przy zdejmowaniu motocykla z podstawki centralnej należy zwrócić uwagę czy dobrze ona zaskakuje.
    2. Przed ruszeniem obserwujemy czy motocykl nie wykazuje skłonności do ruchu przy wyłączonym sprzęgle i włączonym biegu. W czasie ruszania zwracamy uwagę jak wyłącza sprzęgło, jak włącza się pierwszy bieg, jak następuje włączenie sprzęgła - sprzęgło powinno włączać łągodnie, a motocykl ruszać płynnie.
    3. W czasie jazdy kolejne włączanie poszczególnych biegów powinno odbywać się bez zgrzytów i zacięć. Samoczynne włączanie i wyłączanie się biegów oraz przeskakiwanie zmieniacza przez więcej niż jeden bieg przy jednorazowym naciśnięciu na dźwignię świadczy o nieprawidłowości działania skrzynki biegów lub układu zmieniacza.
    4. Podczas próbnej jazdy sprawdzić czy motocykl nie wykazuje skłonności do zbaczania z drogi.
    5. Przy sprawdzaniu hamulców - zahamowanie dwoma hamulcami motocykla jadącego z szybkością 30 km/godz. po poziomej suchej asfaltowej lub betonowej nawierzchni powinno nastąpić na długości 7 m.
      Próbę hamowania przeprowadzić tak, aby nie dopuścić do zablokowania kół, lub zarzucenia motocykla.

     

    5. USTALENIE NIEDOMAGAŃ ORAZ ZAKRESU NAPRAWY

    Zebrawszy wszystkie notatki, które sporządziliśmy w czasie wyżej wspomnianych prób oraz posługując się zamieszczoną tablicą niedomagań, możemy dość dokładnie określić stan techniczny motocykla. Jest to analiza zużycia pośrednia, według objawów zewnętrznych i zawiera w sobie pewien stopień niepewności, jednak z uwagi na łatwość jej przeprowadzenia, jest znacznie tańsza od kompletnej rozbiórki motocykla. Zawsze powinniśmy kierować się zasadą, że jeżeli zespół działa zadowalająco, to nie ma potrzeby naprawiać go przedwcześnie.

    Jeżeli jednak zajdzie konieczność rozbiórki pewnych zespołów, należy wtedy korzystać przy ocenie z tabeli zawierającej ważniejsze wymiary i dopuszczalne zużycia części.

    Określenie zakresu koniecznych prac nie jest więc trudne. Zakres prac przy motocyklu dzielimy na: obsługowe, regulacyjne, które omówione są szczegółowo w "Instrukcji obsługi motocykla Junak M10", natomiast drobne naprawy i naprawy główne motocykla w niniejszej "Instrukcji napraw".

     


    Poprzednia strona Następna strona
    Copyright © Jacot - junakriders.pl