Zużywającymi się elementami układu korbowego są: tłok 1 (rys. S-33) pierścienie tłokowe 4, 5 i 6, sworzeń tłokowy 3, elementy łożyska korbowego jak rolki 15, bieżnie rolek 13 i 18, pierścień odległościowy 14 i podkładki oporowe 16.
Rys. S-33 Układ korbowy 1 - tłok, 2 - pierścień zabezpieczający, 3 - sworzeń tłokowy, 4 - pierścień zgarniający, 5 - pierścień uszczelniający, 6 - pierścień uszczelniający chromowany, 7 - tulejka korbowodu, 8 - korbowód, 9 - nakrętka, 10 - koło zębate podwójne, 11 - przeciwciężar lewy, 12 - czop lewy, 13 - pierścień łożyska, 14 - pierścień oddzielający, 15 - rolka 5x8, 16 - podkładka oporowa, 17 - przeciwciężar prawy, 18 - sworzeń korbowodu, 19 - pierścień oddzielający, 20 - koło łańcuchowe, 21 - sprzęgło amortyzatora, 22 - sprężyna, 23 - nakrętka amortyzatora, 24 - wpust, 25 - czop prawy. |
Rys. S-35 Sworzeń tłokowy |
Zasadniczo sworzeń tłokowy należy wymienić z chwilą wystąpienia głośnej pracy (stuków). Na rysunku S-35 podane są grupy selekcyjne dla wymiaru nominalnego i nadwymiarów.
Sworzeń tłokowy pierwszego nadwymiaru przewidziany jest do wymiany bez rozwiercania otworu w piaście tłoka i tulejki korbowodu. Sworzeń tłokowy drugiego nadwymiaru wymaga natomiast rozwiercenia na odpowiedni wymiar otworu w tłoku i w tulejce korbowodu.
Ze względu na brak miejsca, sworznie nadwymiarowe nie są cechowane i dlatego należy zwracać uwagę przy zakupie na wymiar podawany i ewentualnie przeprowadzić pomiar przed użyciem do montażu. Grupy selekcyjne oznaczone są malowanymi lakierem kreskami na krawędzi otworu. Ilość kresek wzrasta ze wzrostem wymiaru średnicy sworznia.
Rys. S-36 Pierścień uszczelniający |
Rys. S-37 Pierścień zgarniający |
6.2.4. Wał korbowy
Ściągaczem SO3-N-2044 ściągać pierścienie łożysk z czopa prawego i lewego (rys. S-38). Używając podstawę SO3-P-1095, wycisnąć na prasie sworzeń korbowy za pomocą odpowiedniego trzpienia. Czopów głównych nie wyciskać.
Konieczność naprawy tulejki korbowodu istnieje tylko wówczas, jeżeli łożysko korbowe nie wykazuje zużycia i jest zakwalifikowane do dalszej pracy, a wymienia się sworzeń tłokowy i tłok, lub rozwierca się otwór, dając sworzeń nadwymiarowy. Przy każdej wymianie tulejki należy wywiercić w niej, po wciśnięciu korbowodu, 2 otwory ściekowe śr. 3,5 wg przekroju A-A oraz rozwiercić ostatecznie otwór - patrz rysunek S-39.
Przy rozwiercaniu na jeden z nadwymiarów według sworznia tłokowego, należy zachować luzy i wciski, jak dla wymiarów nominalnych, podane na tablicy 5. Wymiary otworu w tłoku, w tulejce korbowodu oraz średnicy sworznia tłokowego można tylko kojarzyć w jednej grupie selekcyjnej.
Poza wymianą tulejki korbowodu oraz korbowodu kompletnego z łożyskiem i sworzniem korbowodu, który jest dostarczany przez wytwórnię jako komplet, nie należy wymieniać jakichkolwiek innych części.
Wymiana takich części, jak przeciwciężar lub czop główny jest niedopuszczalna z następujących powodów:
Rys. S-38 Ściąganie pierścieni wewnętrznych łożysk głównych |
Wał korbowy składać na prasie używając podstawę SO3-P-1095. Należy najpierw wcisnąć sworzeń korbowy w lewy przeciwciężar tak, aby otwór olejowy 1 (Rys. S-39) w sworzniu pokrywał się z otworem 2 w przeciwciężarze. Dalej składać całość zachowując luz poosiowy i wszystkie wymagania podane na rysunku S-39. Bicie czopów sprawdzać w kłach, a ustawienie wału korbowego wykonywać tylko przez obrót przeciwciężarów wokół czopu korbowego.
Po złożeniu wału korbowego wcisnąć pierścienie wewnętrzne łożysk na czopy główne, po uprzednim nagrzaniu pierścieni w kąpieli olejowej o temperaturze 80°C, używając podstawy SO3-P-1095 i trzpienia.
Na czop lewy wciskać do oporu:
- pierścień wewnętrzny z rolkami łożyska N305,
Na czop prawy wciskać do oporu:
- pierścień wewnętrzny z rolkami łożyska N305,
- pierścień odległościowy 19 (Rys. S-33),
- pierścień wewnętrzny łożyska NJ 305 kołnierzem do pierścienia dystansowego.
Rys. S-39 Wał korbowy kompletny 1 - otwór olejowy w sworzniu korbowym, 2 - otwór olejowy w przeciwciężarze. |