W skład zespołu obudów wchodzą następujące części:
obudowa lewa, obudowa prawa, pokrywa lewa, pokrywa rozrządu, pokrywa skrzynki biegów, łożyska, tulejki, pierścienie uszczelniające, prowadniki popychaczy, itp., jak również części związane z obudowami montażowo. Obudowa lewa i prawa są wspólnie obrabiane po skręceniu, przy czym między nimi, wspólnie obrabiane są otwory pod łożyska wału korbowego, otwór i płaszczyzna pod cylinder. Tulejki wciskane w obudowę prawą, w lewą pokrywę, pokrywę skrzynki biegów i pokrywę rozrządu posiadają naddatki na obróbkę i są rozwiercane wspólnie. Ze względu na zachowanie współosiowości otowrów i utrzymanie płaszczyzny pod cylinder, obudowy mogą być wymieniane jedynie kompletami (lewa i prawa razem). Na lewej i prawej obudowie są wybite jednakowe numery technologiczne. Z tego względu należy zwracać uwagę przy montażu, aby obydwie części obudów posiadały ten sam numer. Pokrywy obudów nie stanowią kompletu z obudowami i dostarczane są przez wytwórnię luzem, z wciśniętymi tulejkami, posiadającymi naddatek na rozwiercenie. Przed montażem, w razie zastosowania nowej pokrywy należy tulejki w niej rozwiercać wspólnie z obudową, z którą będzie współpracować.
6.5.1. Łożyska toczne
Ze względu na ważność zagadnienia, klasyfikację łożysk tocznych omówimy bardziej szczegółowo. Ponieważ łożyska są wciskane w stop aluminiowy, klasyfikację łożysk należy przeprowadzić w miarę możności, bez ich wymontowywania, gdyż można uszkodzić otwory pasowane pod pierścienie zewnętrzne.
Podzespoły z łożyskami lub wymontowane łożyska należy dokłądnie umyć w nafcie lub ropie naftowej, a następnie w benzynie ekstrakcyjnej. Po wyschnięciu można przeprowadzić szczegółowe oględziny i pomiary luzu osiowego i promieniowego. Wykrycie istniejących uszkodzeń ma ogromne znaczenie ze względu na wymagania jak najdłuższego okresu pracy silnika po naprawie, co niejednokrotnie będzie zależało od stanu łożysk.
Wykaz łożysk w silniku SO3 i dopuszczalne luzy.
6.5.2. Pierścienie uszczelniające (Simmeringi)
Pierścienie uszczelniające należy wymienić w przypadku:
6.5.3. Demontaż i montaż pokryw i obudów
Połączenia wciskane w obudowach przy demontażu i montażu ulegają rozluźnieniu. W czasie naprawy należy w miarę możliwości unikać całkowitego demontażu i przeprowadzać tylko w zakresie koniecznym do usunięcia powstałego uszkodzenia.
W obudowie prawej (rys. S-49):
Obracane ręką łożyska nie powinny się zacinać ani dawać odczuć nierówności oporów. Czynniki dyskwalifikujące łożyska do dalszej pracy:
W łożysku nieposiadającym powyższych usterek można pomierzyć luzy, które nie mogą przekraczać wartości podanych w tablicy 6.
Pomiar łożysk w podzespołach można również pomierzyć odpowiednio ustawiając czujnik. Luzy łożysk głównych wału korbowego mierzyć po ściągnięciu pierścieni wewnętrznych łożysk z czopów głównych i złożeniu z odpowiednimi pierścieniami w obudowie.
Miejsce wmontowania łożysk Nr łożyska Max luz poosiowy
Łożysko czopa lewego wału korbowego N 305 pierścienie przesuwne
Łożysko czopa prawego wału korbowego N 305 pierścienie przesuwne
Łożysko prawe czopa prawego wału korbowego NJ 305
HJ 3050,5
Łożysko koła zębatego wyjściowego z wałkiem - skrzynia biegów 6207 0,3
Łożysko wahliwe w pokrywie skrzynki biegów 1303 0,2
UWAGA! W silnikach bez sprzęgła sprężynowego zastosowano zamiast
łożyska NJ 305 z pierścieniem HJ 303 łożysko kulkowe 6305.
Rys. S-49 Obudowa prawa kompletna
1 - śruba dwustronna głowicy i cylindra, 2 - pierścienie osadcze sprężynujące, 3 - pierścień uszczelniający, 4 - tulejka wałka przesuwek, 5 - zaślepka, 6 - tulejka wałka pośredniego, 7 - pierścień uszczelniający, 8 - pierścień osadczy sprężynujący, 9 - zaślepka, 10 - tulejka ustalająca, 11 - koło zębate, 12 - pokrywa łożyska prawa, 13 - tulejka ustalająca, 14 - otwór na śrubę ustalającą.
Demontaż przeprowadzić wg następującej kolejności ważniejszych czynności:
W obudowie lewej:
Rys. S-50 Pokrywa skrzyni biegów
1 - tulejka wałka przesuwek, 2 - tulejka wałka zmieniacza wewnętrzna, 3 - tulejka wałka rozrusznika wewnętrzna, 4 - uszczelka wałka rozrusznika wewnętrzna, 5 - pierścień uszczelniający, 6 - zaczep sprężyny sprzęgła, 7 - wkładka stykowa
Rys. S-51 Pokrywa lewa
1 - tulejka wałka rozrusznika zewnętrzna, 2 - tulejka zmieniacza zewnętrzna, 3 - tulejka dźwigni sprzęgła,
''U'' - miejsce na uszczelki gumowe.
W pokrywie lewej:
Montaż należy wykonać w odwrotnej kolejności. Przy montażu pierścieni zewnętrznych łożysk N-305 w lewą i w prawą obudowę oraz łożyska 6207 w prawą obudowę należy zabezpieczyć pierścienie przed wysunięciem, punktując obudowy w trzech miejscach na obwodzie.
Po naprawie należy przeczyścić i przemyć otwory ściekowe wokół prowadników popychaczy, kanały olejowe w obudowie lewej i w pokrywie lewej ze względu na możliwość dostania się do nich wiórów i zanieczyszczeń w czasie obróbki.
Punkty wlotowe i wylotowe pokazane są na rysunkach: pokrywy (rys. S-51) i obudowy (rys. S-52). Poniżej omówione są ważniejsze czynności naprawcze.
Rys. S-52 Punkty do przemywania w obudowie lewej
1 - kanał ssący oleju ze zbiornika do pompy olejowej, 2 - kanał tłoczący oleju z pompy do zbiornika,
3 - kanał tłoczący oleju z pompy do układu smarowania.
Rys. S-53 Prowadnik popychacza |
Naprawa prowadnika sprowadza się do rozwiercenia otworu na nadwymiarowy i zastosowanie nadwymiarowego popychacza. W przypadku dalszego zużycia, wymienić prowadnik na nowy, z otworem podwymiarowym. Na rysunku S-53 jest pokazany prowadnik popychacza wraz z tabelką podwymiarów i nadwymiarów. Prowadnik z nadwymiarowymi średnicami zewnętrznymi stosuje się w przypadku uszkodzenia otworów w obudowie. Prowadniki popychaczy wyciągać z obudowy ściągaczem SO3-N-2890 (rys. S-54). Po wciśnięciu prowadników popychaczy w obudowę należy otwór rozwiercić na podany jeden z wymiarów, dobierając odpowiednio średnicę trzonka wymienianego popychacza.
6.5.5. Wymiana tulejek i rozwiercanie
Na rysunkach S-55, S-56, S-57, S-59, S-62 i S-65 pokazane są wszystkie tulejki z wymiarami otworów do rozwiercenia, wciskane w otwory w obudowach i pokrywach. Naprawa polega na wymianie tulejek i ich rozwiercaniu. Niejednokrotnie, po wciśnięciu tulejki okazuje się, że otwór w obudowie, lub pokrywie posiada wymiar przekraczający górną graniczną wartość podaną w tablicy 5, lub jest uszkodzony. W celu uzyskania właściwego wcisku należy w takim przypadku rozwiercić otwór w obudowie i wykonać specjalną tulejkę naprawczą, zachowując pasowanie podane na odpowiednich rysunkach.
Na rysunkach tych podane są również wszystkie wymiary i materiał, z jakiego tulejki te należy wykonać.
Tulejki dźwigni sprzęgła pokazane na rys. S-56 wcisnąć i rozwiercić na wymiar ostateczny. Tulejkę w pokrywie rozrządu pokazaną na rysunku S-57 wciskać w pokrywę tak, by zapewnić pokrycie się otworu śr.4 z odpowiednim otworem w pokrywie rozrządu.
Rys. S-54 Wyciąganie prowadnika popychacza
Rys. S-55 Pokrywa rozrządu
Rys. S-56 Tulejka dźwigni sprzęgła |
Otwór w tulejce na czop wału krobowego rozwiercić rozwiertakiem specjalnym używając trzpienia montażowego ustalającego obudowy R-572, który jest bazą dla rozwiertaka (rys. S-58). Czynności te, o ile zajdzie potrzeba można wykonać na komletnym silniku po zdjęciu koła zębatego powójnego i kół zębatych z krzywkami. Wówczas bazą prowadzącą rozwiertak jest lewy czop wału korbowego. Przed rozpoczęciem obróbki zabezpieczyć silnik przed dostaniem się do jego wnętrza wiórów i zanieczyszczeń.
Tulejki wałka przesuwek pokazane zostały na rysunku S-59. Rozwiercanie tych tulejek powinno się odbywać, jak na rysunku S-60 rozwiertakiem specjalnym.
Tulejki wałka pośredniego i rozrusznika widoczne na rysunku S-62. Na rysunku S-61 pokazane jest rozwiercanie tulejek specjalnym rozwiertakiem, który przy rozwiercaniu należy obracać w prawo, patrząc od strony pokrywy skrzynki biegów.
Rys. S-57 Tulejka wału korbowego |
Rys. S-58 Rozwiercanie otworu w tulejce wału korbowego |
Tulejki zmieniacza widoczne na rysunku S-65 wcisnąć i po złożeniu pokryw z obudowami rozwiercać wspólnie rozwiertakiem specjalnym.
Rys. S-59 Tulejki wałka przesuwek |
|
Rys. S-60 Rozwiercanie tulejek wałka przesuwek |
Rys. S-61 Rozwiercanie tulejek wałka pośredniego |
Rys. S-62 Tulejki wałka rozrusznika i pośredniego 1 - tulejka wałka pośredniego (2 sztuki), 2 - tulejka wałka rozrusznika zewnętrzna, 3 - tulejka wałka rozrusznika wewnętrzna |
|
Rys. S-63 Położenie rozwiertaka do założenia pokrywy lewej |
Rys. S-64 Rozwiercanie tulejki wałka rozrusznika w pokrywie lewej |
Rys. S-65 Tulejki zmieniacza |