Jednym z moich junakowych marzeń jest ułożenie względnie dokładnej chronologii jeśli nie wszystkich to przynajmniej ważniejszych spośród owych 3 tysięcy wprowadzonych zmian. Zmian opisanych a więc z pewnością możliwych do odnalezienia w dokumentacji... gdyby dokumentacja ta zachowała się i była dostępna. Tu pozazdrościć możemy tylko Niemcom bo podobne zestawienia w stosunku np. do motocykli BMW istnieją ale w dużej mierze dziękie niemieckiemu zamiłowaniu do porzadku:) Tu nie mogę się powstrzymać od małej dygresji, że kiedy zwróciłem się onegdaj do Boscha z prośbą o pomoc w ustaleniu kilku parametrów technicznych nieprodukowanej od ponad 35 lat trochę nietypowej prądnicy to nie tylko dostałem kopie z dokumentacji uzupełnione odręcznym opisem ale jeszcze przepraszali mnie, że żadnych częsci zapasowych niestety już nie posiadają (mimo że wcale o nie nie pytałem:).
W Polsce niestety bywało inaczej dlatego też zgromadzenie i uporządkowanie "brakujących ogniw" wiedzy junaczej to praca ogromna i długotrwała, dlatego zwracam się z prośbą o pomoc w gromadzeniu danych. Właściwie wszelkie informacje na temat jakichś charakterystycznych momentów w życiu Junaka są przydatne choć nie ukrywam, że najcenniejsze są informacje najbardziej "pierwotne": z fabrycznych biuletynów, adnotacji w instrukcjach, kartach gwarancyjnych itp. Jak dotąd pomoc ta, choć nie "żywiołowa i nieokiełznana", przynosi systematycznie rezultaty;) Tradycyjnie więc: "ktokolwiek widział, ktokolwiek wie...":)
W Tabeli znalazły się tylko ważniejsze lub bardziej charakterystyczne zmiany - informacji bardziej szczegółowych można szukać w moim opracowaniu Katalogu części.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktualizacja: 25.01.2024 r. |
(1)Informacja, mimo iż rozpowszechniona przez SFM wydaje się nieco wątpliwa - jak dotąd wśród Junaków z przedziału numerów ram 11750-16700 nie pojawił się żaden ślad potwierdzający istnienie seryjnych motocykli bez przednich wsporników błotnika. (2)Tzw. "nowy typ" obudowy różni się od "starej" głównie zmianą sposobu ustalenia połówek ze sobą, zmianą odpowietrzania, dodatkowym mocowaniem prądnicy i pokrywą komory pompy olejowej. Nadlew osłaniający zębatkę łańcucha napędowego wprowadzono później i jak dotąd nie ma jasności kiedy, bo choć fabryka oficjalnie pisała o "niewielkiej ilości" to jednak spotykane obudowy nowego typu bez tego nadlewu są w znacznej rozpietości numerów sięgajacej kilku tysięcy.
(3)Ponieważ źródła najbardziej są rozbieżne zarówno co do ilości wszystkich wyprodukowanych Junaków jak i wyprodukowanych w końcowym okresie, podane przedziały numerów ram dla lat 1964-65 trzeba traktować z dużą rezerwą. Aktualnie staram się zbliżać do prawdy dzięki informacjom o rzeczywistych i wiarygodnych numerach ram. Każdy może też spróbować "przymierzyć" swojego Junaka do wzorca odpowiednio do rocznika oraz numerów ramy i silnika przy pomocy programu kol. Pawła Gołoty: