Umieszczone niżej chronologiczne zestawienie zdarzeń z życia Junaka to na razie ledwie przymiarka do uporządkowania faktów. Nie jestem niestety absolutnie pewien wszystkich danych, mimo że staram się opierać głównie na informacjach "wyszłych" niegdyś od producenta i przynajmniej sensownie potwierdzanych przez kilka źródeł, jako że najbardziej nawet oryginalnych "kwitów" nie można traktować bezkrytycznie. Już choćby biorąc pod uwagę wielkość różnicy miedzy numerem ramy a numerem silnika występującej w wielu motocyklach już na progu fabryki należy liczyć się z niespodziankami. Także oficjalne dane dotyczące wprowadzania modyfikacji można wprawdzie traktować dość ściśle jednak trzeba pamiętać, że i po wprowadzeniu do produkcji i montażu nowszych elementów bywało, iż montowano starsze - do wyczerpania zapasów.

Jednym z moich junakowych marzeń jest ułożenie względnie dokładnej chronologii jeśli nie wszystkich to przynajmniej ważniejszych spośród owych 3 tysięcy wprowadzonych zmian. Zmian opisanych a więc z pewnością możliwych do odnalezienia w dokumentacji... gdyby dokumentacja ta zachowała się i była dostępna. Tu pozazdrościć możemy tylko Niemcom bo podobne zestawienia w stosunku np. do motocykli BMW istnieją ale w dużej mierze dziękie niemieckiemu zamiłowaniu do porzadku:) Tu nie mogę się powstrzymać od małej dygresji, że kiedy zwróciłem się onegdaj do Boscha z prośbą o pomoc w ustaleniu kilku parametrów technicznych nieprodukowanej od ponad 35 lat trochę nietypowej prądnicy to nie tylko dostałem kopie z dokumentacji uzupełnione odręcznym opisem ale jeszcze przepraszali mnie, że żadnych częsci zapasowych niestety już nie posiadają (mimo że wcale o nie nie pytałem:).
W Polsce niestety bywało inaczej dlatego też zgromadzenie i uporządkowanie "brakujących ogniw" wiedzy junaczej to praca ogromna i długotrwała, dlatego zwracam się z prośbą o pomoc w gromadzeniu danych. Właściwie wszelkie informacje na temat jakichś charakterystycznych momentów w życiu Junaka są przydatne choć nie ukrywam, że najcenniejsze są informacje najbardziej "pierwotne": z fabrycznych biuletynów, adnotacji w instrukcjach, kartach gwarancyjnych itp. Jak dotąd pomoc ta, choć nie "żywiołowa i nieokiełznana", przynosi systematycznie rezultaty;) Tradycyjnie więc: "ktokolwiek widział, ktokolwiek wie...":)

W Tabeli znalazły się tylko ważniejsze lub bardziej charakterystyczne zmiany - informacji bardziej szczegółowych można szukać w moim opracowaniu Katalogu części.

ROK OPIS Numer Ramy Numer Silnika
1951
rozpoczęcie prac projektowych
   
sierpień
1954
prezentacja gotowych prototypów Junaka M07
1956
seria próbna 30 Junaków
1957
wyprodukowane motocykle
do 0393
prezentacja prototypu Junaka - przyszłego M10 i wózka WB1 (październik)
 
1958
wyprodukowane motocykle
0394 - 03079
wyprodukowanie tysięcznego Junaka (maj)
 
1959
wyprodukowane motocykle
03080 - 11218
gaźnik Pegaz GM26U1 (po Amalach 276, 376 i Jikovie 2926)  
pełnobębnowe aluminiowe piasty kół od 03364
prądnica Pr9 w miejsce IKA
krajowa lampa przednia, osprzęt el. i prędkościomierz
 
pełna osłona łańcucha;
podnóżki pasażera z pokryciem gumowym
od 07476
plastykowa tylna lampa (mała)od 09120
wyprodukowanie 10-tysięcznego Junaka (5 grudnia)
 
1960
wyprodukowane motocykle
11219 - 23392
głębokie błotniki - przedni i tylny od 11750
automat światła STOP, od 14460(?)
kontrolka luzu od 15060(?)
przywrócono przedni wspornik przedniego błotnika(1) od 16700
zrezygnowano z osobnej miarki oleju w skrzyni biegów   od 16970
1961
wyprodukowane motocykle
23393 - 39607  
wał korbowy z wprasowanym czopem   od 024150
zmienione napinacze łańcucha od 24220  
osłona łańcucha z mocowaniem do wahacza od 28000
bezzamkowa obudowa silnika(2)   od 029550
oblachowanie przedniej lampy i półek; zmieniony kształt półek i mocowanie kierownicy od 30000  
gniazdo wtykowe oraz nowe gn.bezpiecznika i lampa tylna  
1962
wyprodukowane motocykle
39608 - 59734
kołek w pokrywce gaźnika ograniczający ruch przepustnicy w okresie docierania   od 041230
zmieniacz biegów S130   od 042156
tłumik "cygaro"    
1963
wyprodukowane motocykle
59735 - 78735
usunięto trzymacze opony z obu kół od 63080
klejone okładziny hamulcowe od 64010
ciśnieniowe odlewy bębnów kół od 67491
zmiana konstrukcji goleni i osłon dolnych teleskopów ("otworkowe") od 68703
szczęki hamulcowe odlewane ciśnieniowo od 69600
ciśnieniowe odlewy pokrywy piasty tylnej od 69710
płaski łącznik głowicy mocowany obejmą do ramy od 70565
ciśnieniowe odlewy pokrywy piasty przedniej od 72400
dwupunktowe mocowanie błotnika do tylnej części ramy zamiast 4 od 73829
światło odblaskowe mocowane przy dolnej śrubie tylnej tablicy rej. od 75855
"krótki" wał korbowy bez amortyzatora   od 077789
1964
wyprodukowane motocykle
78736 - 95899(3)  
1965
wyprodukowane motocykle
95900 -100000
Aktualizacja: 25.01.2024 r.

(1)Informacja, mimo iż rozpowszechniona przez SFM wydaje się nieco wątpliwa - jak dotąd wśród Junaków z przedziału numerów ram 11750-16700 nie pojawił się żaden ślad potwierdzający istnienie seryjnych motocykli bez przednich wsporników błotnika.

(2)Tzw. "nowy typ" obudowy różni się od "starej" głównie zmianą sposobu ustalenia połówek ze sobą, zmianą odpowietrzania, dodatkowym mocowaniem prądnicy i pokrywą komory pompy olejowej. Nadlew osłaniający zębatkę łańcucha napędowego wprowadzono później i jak dotąd nie ma jasności kiedy, bo choć fabryka oficjalnie pisała o "niewielkiej ilości" to jednak spotykane obudowy nowego typu bez tego nadlewu są w znacznej rozpietości numerów sięgajacej kilku tysięcy.

(3)Ponieważ źródła najbardziej są rozbieżne zarówno co do ilości wszystkich wyprodukowanych Junaków jak i wyprodukowanych w końcowym okresie, podane przedziały numerów ram dla lat 1964-65 trzeba traktować z dużą rezerwą. Aktualnie staram się zbliżać do prawdy dzięki informacjom o rzeczywistych i wiarygodnych numerach ram.


Każdy może też spróbować "przymierzyć" swojego Junaka do wzorca odpowiednio do rocznika oraz numerów ramy i silnika przy pomocy programu kol. Pawła Gołoty:    Sprawdź swojego Junaka"  



Stats4U - Liczniki, statystyki na żywo i nie tylko!