Jednym z moich junakowych marzeń jest ułożenie względnie dokładnej chronologii jeśli nie wszystkich to przynajmniej ważniejszych spośród owych 3 tysięcy wprowadzonych zmian. Zmian opisanych a więc z pewnością możliwych do odnalezienia w dokumentacji... gdyby dokumentacja ta zachowała się i była dostępna. Tu pozazdrościć możemy tylko Niemcom bo podobne zestawienia w stosunku np. do motocykli BMW istnieją ale w dużej mierze dziękie niemieckiemu zamiłowaniu do porzadku:) Tu nie mogę się powstrzymać od małej dygresji, że kiedy zwróciłem się onegdaj do Boscha z prośbą o pomoc w ustaleniu kilku parametrów technicznych nieprodukowanej od ponad 35 lat trochę nietypowej prądnicy to nie tylko dostałem kopie z dokumentacji uzupełnione odręcznym opisem ale jeszcze przepraszali mnie, że żadnych częsci zapasowych niestety już nie posiadają (mimo że wcale o nie nie pytałem:).
W Polsce niestety bywało inaczej dlatego też zgromadzenie i uporządkowanie "brakujących ogniw" wiedzy junaczej to praca ogromna i długotrwała, dlatego zwracam się z prośbą o pomoc w gromadzeniu danych. Właściwie wszelkie informacje na temat jakichś charakterystycznych momentów w życiu Junaka są przydatne choć nie ukrywam, że najcenniejsze są informacje najbardziej "pierwotne": z fabrycznych biuletynów, adnotacji w instrukcjach, kartach gwarancyjnych itp. Jak dotąd pomoc ta, choć nie "żywiołowa i nieokiełznana", przynosi systematycznie rezultaty;) Tradycyjnie więc: "ktokolwiek widział, ktokolwiek wie...":)
W Tabeli znalazły się tylko ważniejsze lub bardziej charakterystyczne zmiany - informacji bardziej szczegółowych można szukać w moim opracowaniu Katalogu części.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktualizacja: 6.03.2023 r. |
(1)Informacja, mimo iż rozpowszechniona przez SFM wydaje się nieco wątpliwa - jak dotąd wśród Junaków z przedziału numerów ram 11750-16700 nie pojawił się żaden ślad potwierdzający istnienie seryjnych motocykli bez przednich wsporników błotnika. (2)Ponieważ źródła najbardziej są rozbieżne zarówno co do ilości wszystkich wyprodukowanych Junaków jak i wyprodukowanych w końcowym okresie, podane przedziały numerów ram dla lat 1964-65 trzeba traktować z dużą rezerwą. Aktualnie staram się zbliżać do prawdy dzięki informacjom o rzeczywistych i wiarygodnych numerach ram. Każdy może też spróbować "przymierzyć" swojego Junaka do wzorca odpowiednio do rocznika oraz numerów ramy i silnika przy pomocy programu kol. Pawła Gołoty: