Charakterystyka motocykla

 Typ        - M07 "Junak"
 Przeznaczenie  - transport, daleka turystyka, sport, łączność, zastosowania specjalne.
   Wymiary pojazdu
    - długość całkowita                             - 2 160 mm
    - szerokość (kierownicy)                        -   760 mm
    - szerokość (podnóżków kierowcy)                -   625 mm
    - wysokość (pojazdu nieobciążonego)             - 1 036 mm
    - wysokość siodła                               -   760 mm
    - kąt pochylenia głowki ramy                    -    61,5°
    - kąt pochylenia teleskopów                     -    59°25
    - wyprzedzenie                                  -    72 mm
    - rozstaw osi                                   - 1 392 mm
    Ilość osi                                       -     2
    Powierzchnia czołowa motocykla                  -     0,815 m2
    Położenie środka ciężkości (wysokość)           -   485 mm
    Ciężar własny                                   -   160 do 165 kg
    Maksymalny ciężar z pełnym ładunkiem            -   325 kg
    Maksymalne obciążenie
           - koła przedniego                        -   116 kg
           - koła tylnego                           -   227 kg
    Kąt maksymalnego poprzecznego przechyłu         -    40°

Charakterystyka podwozia

      Napęd na tylne koło łańcuchem rolkowym jednorzędowym o wymiarach 5/8''x9,65x10,16. Ilość ogniwek 102. Przełożenie między skrzynką biegów i tylnym kołem - 48/19. Regulacja napięcia łańcucha - śrubowa.
      Kierownica nastawialna z rury fi 22/18 mm, osadzenie dźwigni sprzęgła i hamulca przedniego na przyspawanych do kierownicy wspornikach.
      Układ dźwigni:
      Po prawej stronie - uchwyt pokrętny sterujący dopływ mieszanki, dźwignia hanulca przedniego, dekompresator, regulacja powietrza.
      Po lewej stronie - dźwignia wyciskowa sprzęgła, przełącznik światła, przycisk sygnału drogowego.
      Widełki przednie teleskopowe z amortyzacją sprężynowo-olejową.
      Maksymalny skok amortyzacji przedniej - 150 mm.
      Rama typu kołyskowego podwójna, spawana z rur o wymiarze 35/31 mm, płaszczonych na wymiar 40/30 mm.
      Wahacz spawany z rur o zmiennym przekroju, wyposażony w dwukierunkowo działające napinacze łańcucha.
      Amortyzatory tylne teleskopowe, spręzynowe, z tłumieniem olejowym, zawieszone na wahaczu i ramie za pośrednictwem amortyzatorów gumowych
      Koła przednie i tylne szprychowe, wymiar obręczy 1,85x19. Koła łożyskowane na łożyskach tocznych o wymiarach 47x20x14.
      Osie przedniego i tylnego koła przetykane.
      Bęben hamulca tylnego niezależny.
      Ogumienie szosowe 3,5x19''. W wersji terenowej mieszane - przód 3,5x19'' z bieznikiem szosowym, tył 4x19'' z bieżnikiem terenowym.
      Ciśnienie pompowania opon - przód 1,5 atm., tył 1,75 atm. Hamulec na przednim i tylnym kole szczękowy, średnica bębna 200 mm, szerokość okładziny ciernej 30 mm.
      Napęd hamulca tylnego pedałem umieszczonym po prawej stronie motocykla.
      Napęd przedniego hamulca dźwignią na kierownicy. Zbiornik paliwa o pojemności 16 litrów, tłoczony z blachy i spawany, od wewnątrz zabezpieczony przed korozją. Podłaczenie do gaźnika rurką igelitową. Zawieszenie zbiornika na amortyzatorach gumowych. Kranik odcinajacy dopływ paliwa z filtrem i rurką rezerwy.
      Na wierzchu zbiornika umocowany chromowany bagażnik na podręczny bagaż.
      Rura wydechowa o średnicy 42 mm, umocowana z prawej strony motocykl, chromowana.
      Siodło podwójne z gumy porowatej, formowanej systemem "piastopil". Pokrycie siodła dermatoidem. Błotniki walcowane z blachy stalowej. Przedni błotnik ruchomy umocowany na widelcu. Tylny błotnik stały zamocowany do ramy.
      Podnóżki kierowcy kute, nastawialne w zakresie 90°, z nakładką gumową.
      Podnóżki pasażera tłoczone z blachy, składane. Osłona łańcucha dzielona, Część nieruchoma umocowana do kadłuba silnika, część ruchoma do wahacza.
      Podstawka centralna spawana z wytłoczek z blachy, zamocowana do sworznia podnóżków kierowcy.
      Skrzynka narzędziowa tłoczona z blachy, spawana, umieszczona po prawej stronie pojazdu.

Instalacja elektryczna

      Napięcie instalacji elektrycznej - 6 wolt.
      Źródło prądu - prądnica o mocy 45 watów oraz akumulator o pojemności 14 amperogodzin.
      Regulator napięcia 6 wolt, 7,5 amperów, jednordzeniowy.
      Reflektor z żarówką dwuwłóknową 25/25 watów i z żarówką światła miejskiego 3 waty.
      Stacyjka wbudowana w reflektor zawiera trójpołożeniowy przełącznik wraz z wyłącznikiem zapłonu i żarówką kontrolną 1,5 wata.
      Szybkościomierz o zkaresie 120 km/g wbudowany w reflektor. Napęd wałkiem giętkim od tylnego koła.
Lampa tylna 3 wat, oświetlająca tablicę rejestracyjną.
      Przełącznik świateł i przycisk sygnału dźwiękowego zabudowane po lewej stronie kierownicy.
      Sygnał drogowy o mocy 18 watów, umocowany do przodu ramy.
      Iskrownik z samoczynnym przyspieszeniem zapłonu od 0 do 14°, pyło- i wodoszczelny umocowany z przodu silnika, napędzany od koła rozrządu.
      Świeca zapłonowa M14x1,25 o wartości cieplnej wg Boscha 175 lub 245.

Silnik
    Typ                                              - S03
    Układ                                            - zblokowany ze skrzynia
                                                       biegów i zbiornikiem oleju
    Rodzaj obiegu                                    - czterosuw
    Ilość cylindrów                                  - 1
    Średnica cylindra                                - 75 mm
    Skok tłoka                                       - 79 mm
    Pojemność skokowa                                - 349 cm3
    Maksymalna średnia szybkość tłoka                - 13,3 m/sek
    Stopień sprężania                                - 6,9
    Średnie ciśnienie efektywne przy nominalnej mocy - 7,7 kg/cm2
    Średnie ciśnienie efektywne przy maks. momencie  - 8,4 kg/cm2
    Moc znamionowa                                   - 17,3 KM
    Obroty przy mocy znamionowej                     - 5 700 obr./min.
    Maksymalny moment                                - 2,4 kg
    Obroty przy momencie maksymalnym                 - 3 800
    Moc z litra                                      - 50 KM/L
    Elastyczność silnika                             - 0,667.

Po zabudowaniu filtra powietrza
Moc znamionowa - 16,1 KM Obroty przy mocy znamionowe - 5 600 obr./min. Moment maksymalny - 2,46 kg Obroty przy momencie maksymalnym - 3 700 obr./min. Średnie ciśnienie efektywne przy M maks. - 8,9 kg/cm2 Średnie ciśnienie efektywne przy N maks. - 7,45 kg/cm2 Moc z litra - 46 KM/L Elastyczność silnika - 0,645
Po zastosowaniu chromowanej tulei z lekkiego stopu
Moc maksymalna - 23 KM Obroty przy mocy maksymalnej - 6 000 obr./min. Moc z litra - 65,5 KM/L

Gaźnik pionowy o średnicy gardzieli 26, typ G26 Rozpylacz główny 140 cm3/min przy 1000 mm HO. Paliwo BA (mieszanka benzynowo-alkohol.)(1) Jednostkowe zużycie paliwa poniżej 30 gr/KM/g

Średnie eksploatacyjne zużycie paliwa bez filtru
z filtrem
na 100 km przy szybkości 30 km/g - 2,1 l/199 km
50 km/g - 2,5 l/100 km
70 km/g - 3,9 l/100 km
100 km/g - 5,9 l/100 km
2,2 l/100 km
2,5 l/100 km
3,4 l/100 km
4,7 l/100 km

Filtr powietrza typu mokrego z wkładem filtrującym z wkładem metalowym. Ciśnienie oleju podgrzanego do 80°C przy pełnych obrotach silnika - 1,5 kg/cm2 Pompa olejowa - zebata, przełożenia 1:3 przy oleju Lux 5 podgrzanym do 80°C: wydatek pompy tłoczącej przy 500 obr. - 0,35 l,min 1500 obr. - 1,1 wydatek pompy opróżniającej przy 500 obr. - 0,5 1500 obr. - 1,6 Pojemność zbiornika oleju - 2,5 l. Rodzaj oleju - letni Lux 10

Filtr oleju umieszczony w zbiorniku oleju na przewodzie tłoczącym pompy opróżniającej, układ filtrujący: siatka + filc. Ponadto zastosowano zgrubny filtr z siatki na wlewie do zbiornika i w pompie olejowej.


(1) BA - typowe w owym czasie paliwo handlowe o liczbie oktanowej ok 70.(przyp. J.T.)


Poprzednia strona Następna strona

 
Stats4U - Liczniki, statystyki na żywo i nie tylko!