Typ - M07 "Junak" Przeznaczenie - transport, daleka turystyka, sport, łączność, zastosowania specjalne. Wymiary pojazdu - długość całkowita - 2 160 mm - szerokość (kierownicy) - 760 mm - szerokość (podnóżków kierowcy) - 625 mm - wysokość (pojazdu nieobciążonego) - 1 036 mm - wysokość siodła - 760 mm - kąt pochylenia głowki ramy - 61,5° - kąt pochylenia teleskopów - 59°25 - wyprzedzenie - 72 mm - rozstaw osi - 1 392 mm Ilość osi - 2 Powierzchnia czołowa motocykla - 0,815 m2 Położenie środka ciężkości (wysokość) - 485 mm Ciężar własny - 160 do 165 kg Maksymalny ciężar z pełnym ładunkiem - 325 kg Maksymalne obciążenie - koła przedniego - 116 kg - koła tylnego - 227 kg Kąt maksymalnego poprzecznego przechyłu - 40°
Napęd na tylne koło łańcuchem rolkowym jednorzędowym o wymiarach 5/8''x9,65x10,16. Ilość ogniwek 102. Przełożenie między skrzynką biegów i tylnym kołem - 48/19. Regulacja napięcia łańcucha - śrubowa.
Kierownica nastawialna z rury fi 22/18 mm, osadzenie dźwigni sprzęgła i hamulca przedniego na przyspawanych do kierownicy wspornikach.
Układ dźwigni:
Po prawej stronie - uchwyt pokrętny sterujący dopływ mieszanki, dźwignia hanulca przedniego, dekompresator, regulacja powietrza.
Po lewej stronie - dźwignia wyciskowa sprzęgła, przełącznik światła, przycisk sygnału drogowego.
Widełki przednie teleskopowe z amortyzacją sprężynowo-olejową.
Maksymalny skok amortyzacji przedniej - 150 mm.
Rama typu kołyskowego podwójna, spawana z rur o wymiarze 35/31 mm, płaszczonych na wymiar 40/30 mm.
Wahacz spawany z rur o zmiennym przekroju, wyposażony w dwukierunkowo działające napinacze łańcucha.
Amortyzatory tylne teleskopowe, spręzynowe, z tłumieniem olejowym, zawieszone na wahaczu i ramie za pośrednictwem amortyzatorów gumowych
Koła przednie i tylne szprychowe, wymiar obręczy 1,85x19. Koła łożyskowane na łożyskach tocznych o wymiarach 47x20x14.
Osie przedniego i tylnego koła przetykane.
Bęben hamulca tylnego niezależny.
Ogumienie szosowe 3,5x19''. W wersji terenowej mieszane - przód 3,5x19'' z bieznikiem szosowym, tył 4x19'' z bieżnikiem terenowym.
Ciśnienie pompowania opon - przód 1,5 atm., tył 1,75 atm. Hamulec na przednim i tylnym kole szczękowy, średnica bębna 200 mm, szerokość okładziny ciernej 30 mm.
Napęd hamulca tylnego pedałem umieszczonym po prawej stronie motocykla.
Napęd przedniego hamulca dźwignią na kierownicy. Zbiornik paliwa o pojemności 16 litrów, tłoczony z blachy i spawany, od wewnątrz zabezpieczony przed korozją. Podłaczenie do gaźnika rurką igelitową. Zawieszenie zbiornika na amortyzatorach gumowych. Kranik odcinajacy dopływ paliwa z filtrem i rurką rezerwy.
Na wierzchu zbiornika umocowany chromowany bagażnik na podręczny bagaż.
Rura wydechowa o średnicy 42 mm, umocowana z prawej strony motocykl, chromowana.
Siodło podwójne z gumy porowatej, formowanej systemem "piastopil". Pokrycie siodła dermatoidem. Błotniki walcowane z blachy stalowej. Przedni błotnik ruchomy umocowany na widelcu. Tylny błotnik stały zamocowany do ramy.
Podnóżki kierowcy kute, nastawialne w zakresie 90°, z nakładką gumową.
Podnóżki pasażera tłoczone z blachy, składane. Osłona łańcucha dzielona, Część nieruchoma umocowana do kadłuba silnika, część ruchoma do wahacza.
Podstawka centralna spawana z wytłoczek z blachy, zamocowana do sworznia podnóżków kierowcy.
Skrzynka narzędziowa tłoczona z blachy, spawana, umieszczona po prawej stronie pojazdu.
Napięcie instalacji elektrycznej - 6 wolt.
Źródło prądu - prądnica o mocy 45 watów oraz akumulator o pojemności 14 amperogodzin.
Regulator napięcia 6 wolt, 7,5 amperów, jednordzeniowy.
Reflektor z żarówką dwuwłóknową 25/25 watów i z żarówką światła miejskiego 3 waty.
Stacyjka wbudowana w reflektor zawiera trójpołożeniowy przełącznik wraz z wyłącznikiem zapłonu i żarówką kontrolną 1,5 wata.
Szybkościomierz o zkaresie 120 km/g wbudowany w reflektor. Napęd wałkiem giętkim od tylnego koła.
Lampa tylna 3 wat, oświetlająca tablicę rejestracyjną.
Przełącznik świateł i przycisk sygnału dźwiękowego zabudowane po lewej stronie kierownicy.
Sygnał drogowy o mocy 18 watów, umocowany do przodu ramy.
Iskrownik z samoczynnym przyspieszeniem zapłonu od 0 do 14°, pyło- i wodoszczelny umocowany z przodu silnika, napędzany od koła rozrządu.
Świeca zapłonowa M14x1,25 o wartości cieplnej wg Boscha 175 lub 245.
Silnik Typ - S03 Układ - zblokowany ze skrzynia biegów i zbiornikiem oleju Rodzaj obiegu - czterosuw Ilość cylindrów - 1 Średnica cylindra - 75 mm Skok tłoka - 79 mm Pojemność skokowa - 349 cm3 Maksymalna średnia szybkość tłoka - 13,3 m/sek Stopień sprężania - 6,9 Średnie ciśnienie efektywne przy nominalnej mocy - 7,7 kg/cm2 Średnie ciśnienie efektywne przy maks. momencie - 8,4 kg/cm2 Moc znamionowa - 17,3 KM Obroty przy mocy znamionowej - 5 700 obr./min. Maksymalny moment - 2,4 kg Obroty przy momencie maksymalnym - 3 800 Moc z litra - 50 KM/L Elastyczność silnika - 0,667.Po zabudowaniu filtra powietrza Moc znamionowa - 16,1 KM Obroty przy mocy znamionowe - 5 600 obr./min. Moment maksymalny - 2,46 kg Obroty przy momencie maksymalnym - 3 700 obr./min. Średnie ciśnienie efektywne przy M maks. - 8,9 kg/cm2 Średnie ciśnienie efektywne przy N maks. - 7,45 kg/cm2 Moc z litra - 46 KM/L Elastyczność silnika - 0,645Po zastosowaniu chromowanej tulei z lekkiego stopu Moc maksymalna - 23 KM Obroty przy mocy maksymalnej - 6 000 obr./min. Moc z litra - 65,5 KM/LGaźnik pionowy o średnicy gardzieli 26, typ G26 Rozpylacz główny 140 cm3/min przy 1000 mm HO. Paliwo BA (mieszanka benzynowo-alkohol.)(1) Jednostkowe zużycie paliwa poniżej 30 gr/KM/g
Średnie eksploatacyjne zużycie paliwa bez filtru z filtrem
na 100 km przy szybkości 30 km/g - 2,1 l/199 km 50 km/g - 2,5 l/100 km 70 km/g - 3,9 l/100 km 100 km/g - 5,9 l/100 km
2,2 l/100 km 2,5 l/100 km 3,4 l/100 km 4,7 l/100 km Filtr powietrza typu mokrego z wkładem filtrującym z wkładem metalowym. Ciśnienie oleju podgrzanego do 80°C przy pełnych obrotach silnika - 1,5 kg/cm2 Pompa olejowa - zebata, przełożenia 1:3 przy oleju Lux 5 podgrzanym do 80°C: wydatek pompy tłoczącej przy 500 obr. - 0,35 l,min 1500 obr. - 1,1 wydatek pompy opróżniającej przy 500 obr. - 0,5 1500 obr. - 1,6 Pojemność zbiornika oleju - 2,5 l. Rodzaj oleju - letni Lux 10
Filtr oleju umieszczony w zbiorniku oleju na przewodzie tłoczącym pompy opróżniającej, układ filtrujący: siatka + filc. Ponadto zastosowano zgrubny filtr z siatki na wlewie do zbiornika i w pompie olejowej.
(1) BA - typowe w owym czasie paliwo handlowe o liczbie oktanowej ok 70.(przyp. J.T.)