Głowica odejmowalna ze stopu aluminiowego AL 5. Gniazda i prowadnice z brązalu Brn 12-4-4 osadzone na skurcz termiczny.
      Uszczelnienie głowicy do cylindra przez dotarcie stykających się powierzchni.
      Kąt nachylenia kanału ssącego do podłużnej płaszczyzny symetrii silnika 27,50 w poziomie a 5° do pionu.
      Kąt nachylenia swiecy do poziomu 45°.
      Kąt nachylenia kanału wydechowego do poziomu symetrii silnika 10°.
      Świeca osadzona bezpośrednio w korpusie głowicy.
      Głowica i cylinder mocowane są do kadłuba za pomocą 4 śrub szpilkowych śr.10mm.
      W głowicy osadzone są na wcisk aluminiowe osłony lasek popychaczy.

      Cylinder z żeliwa modyfikowanego lub ze stopu aluminiowego AL 5 z chromowaną gładzią.
      Gładź cylindra smarowana dodatkowo.
      Ciężar cylindra żeliwnego 3,8 kg, a cylindra aluminiowego - 1,8 kg.

      Tłok ze stopu aluminiowego o składzie AL.
Dno tłoka wypukłe ma wyjęcia dla zabezpieczenia przed zderzeniem z zaworami.
Owal płaszcza tłoka wynosi 0,150 mm, stożkowatość 0,05 mm.
Luz między cylindrem i płaszczem na zimno wynosi 0,08 mm.
Dwa pierścienie uszczelniające, z czego górny chromowany, oraz jeden pierścień zgarniający.
Wysokość pierścieni uszczelniających 2,5 mm, grubość 3 mm.
Wysokość pierścienia zgarniającego 3 mm, grubość 3 mm.
Odprowadzenie oleju przez dwa rzędy otworów, przy czym jeden w podtoczeniu.
Sworzeń tłokowy pływający, ustalony pierścieniami sprężystymi, osadzony w piastach tłoka na wcisk.

      Korbowód odkuty ze stali stopowej, trzon o przekroju dwuteowym.
W głowie łożysko ślizgowe z brązu fosforowego.
W stopie osadzona bieżnia łożyska rolkowego. Łożysko rolkowe w stopie korbowodu składa się z 3 rzędów rolek o wymiarach 6x6 mm osadzonych w duraluminiowym koszyku. Wewnętrzna bieznia tego łożyska osadzona jest na czopie korbowym wału głownego. Osłonę boczną łożyska stopy korbowodu stanowią cementowane tarczki.

      Rozrząd górnozaworowy. Napęd za pośrednictwem popychaczy, lasek i dźwigni zaworowych.
Ilość zaworów
Średnica gniazda zaworu ssącego
Średnica gniazda zaworu wydechowego
Wznios zaworów
Kąt maksymalnego wzniosu
- dwa (ssący i wydechowy)
- 40 mm
- 37 mm
- 7,5 mm
- 145°

      Tabela 1 podaje optymalne nastawy rozrządu ustalone podczas badań silnika na hamowni.

TABELA 1
 Dla silnika z filtremDla silnika bez filtraDla regulacji
na M max,
Początek ssania
38° przed GMP
38° przed GMP
53° przed GMP
Maks. wznios
111° po GMP
111° po GMP
96° po GMP
Zamknięcie
73° po DMP
73° po DMP
58° po DMP
Początek wydechu
74° po DMP
74° przed DMP
74° przed DMP
Maks. wznios
110° po GMP
110° po GMP
110° po GMP
Zamknięcie
30° po GMP
30° po GMP
30° po GMP
Kąt wyprzedzenia
zapłonu
37° przed GMP
37° przed GMP
37° przed GMP

      Kształt krzywek formowany 4 łukami dla uzyskania maksymalnych czasoprzekroi i minimalnych przyspieszeń ujemnych.
      Luz zaworowy dla ssania i wydechu na gorąco - od 0,2 mm. Regulacja luzu zaworowego przez pokręcenie mimośrodowych osiek dźwigienek zaworowych.
      Ustawienia luzu według skali na wskaźniku lub przez pomiar szczeliny między zderzakiem i trzonkiem zaworu. Sprężyny zaworowe identyczne dla zaworu ssącego i wydechowego, podwójne, o następujących danych:

 zewnętrznawewnętrzna
średnica drutu d (mm) - 4,53,5
średnica zewnętrzna sprężyny Dz (mm) - 46,532,5
wolna długość sprężyny Ho (mm) - 50,038,5
długość montażowa Hm (mm) - 28,025,0
siła przy maksymalnym ugięciu gniazda kg - 42,831,2
kąt przylgni gniazda - 44,5°
kąt przylgni zaworu - 45°

      Wał korbowy składany. Czopy ze stali stopowej cementowane. Tarcze odkute ze stali weglistej ulepszonej do wytrzymałości 90 kg/mm2. Czopy główne połączone z tarczami na stożek i wpust czółenkowy. Czop korbowy prasowany i ściągnięty nakrętkami. Łożyska górne rolkowe o wymiarach 62x25x17, dwa po stronie koła napędowego, jedno po stronie rozrządu. Czop po stronie rozrządu jest dodatkowo podparty w łożysku ślizgowym osadzonym w pokrywie rozrządu.
Doprowadzenie oleju do łożyska stopy korbowodu poprzez wiercenie w wale.
Koło napędowe połączone jest z wałem za pośrednictwem czterokłowego amortyzatora sprężynowo tarciowego. Wyważenie mas obrotowych całkowite. Wyważenie mas posuwisto-zwrotnych 68%.

      Kadłub silnika dzielony, składa się z prawej i lewej obudowy oraz pięciu pokryw.
Kadłub zawiera skrzynkę korbową, skrzynkę biegów, zbiornik oleju, komorę rozrządu, komorę sprzęgła i komorę prądnicy; wykonane we wspólnym odlewie ze stopu aluminiowego Al 5.
Na kadłubie umieszczony jest wlew do zbiornika oleju, wlew oleju do skrzynki biegów oraz wlew do komory sprzęgłowej.
Na dolnej części kadłuba znajduje się pokrywka pompy oleju, filtra oraz korki spustowe.
Pokrywa z lewej strony posiada dwa wzierniki do regulacji napięcia łańcucha.

      Sprzęgło cierne, czterotarczowe, korkowe, mokre, ze sprężyną centralną. Sprzęgło osadzone jest na łożysku rolkowym. Napęd miedzy sprzęgłem a silnikiem - łańcuchem roplkowym dwurzędowym o wymiarze 3/8''x15,95x6,35. Ilość ogniwek 86. Napinacz łożyskowy z regulacją dostępną z zewnątrz. Przełożenie 56:23=2,34.

      Skrzynka biegów czterobiegowa o przełożeniach w wersji turystycznej: I bieg - 17,8, II bieg - 12,6, III bieg - 6,3, IV bieg - 5,84 - bezpośredni. Wersję terenową uzyskuje się przez zmianę ilości zębów na kole wyjściowym skrzyni biegów oraz dwóch kół na skrzyni biegów.
Przełożenie wersji terenowej: I bieg - 23,3, II bieg - 16,6, III bieg - 10,8, IV bieg 7,66 - bezpośredni. Zmiana biegu dźwignią nożną za pośrednictwem mechanizmu włączającego kolejno biegi, za jej pociśnięciem.
Przesuwanie kół wewnątrz skrzyni biegów wałkiem krzywkowym i dwoma widełkami.

      Dekompresator krzywkowy działa na trzonek zaworu wydechowego.

      Iskrownik zabudowany jest z przodu kadłuba, napędzany od rozrządu kołami ze steelonu.

      Prądnica zabudowana w kadłubie, zamocowana opaską. Napędzana od rozrządu kołami zębatymi. Koła pośrednie ze steelonu, koło na wałku prądnicy ze stali.

      Rozruch nożny za pomocą dźwigni połączonej z wałkiem pośrednim skrzynki biegów, kołem zapadkowym. Sprężyna odwodząca dźwigni spiralna, z płaskiej taśmy stalowej.

Osiągi motocykla "Junak" z silnikiem o mocy maks. 17 KM

      Szybkość na biegu bezpośrednim: minimalna 22km/godz., maksymalna przy wypostowanej pozycji kierowcy 101 km/godz., maksymalna przy pochylonej pozycji 115 km/godz.
      Rozbieg Czas przejazdu ze startu stojącego poprzez biegi odcinka 400m - 20 sekund.
      Maksymalne przyspieszenie na biegu III - 1,5 m/sek2, na biegu IV - 1,1 m/sek2.
      Maksymalne opóźnienie przy hamowaniu z szybkości 30 km/godz. - 5,2 m/sek2, z szybkości 30 mil/godz.(48 km/godz.) - 5,9 m/sek2.
      Droga hamowania z szybkości 30 km/godz. - 7,, z szybkości 30 mil/godz. - 14,3 m.
      Próba wybiegu z szybkości 30 km/godz - 115m.
      Przeciętne zużycie paliwa w ruchu szosowym 3,3 l na 100 km, przy ruchu miejskim 3,6.

POMIARY WŁAŚCIWOŚCI ROBOCZYCH SILNIKÓW



Poprzednia strona Następna strona

 Stats4U - Liczniki, statystyki na żywo i nie tylko!